قاسم اسدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون در هر شهرستان استان های چوخه کار کشور حدود 100 کشتی گیر در وزن های مختلف شرکت می کنند که این میزان در خراسان شمالی افزون بر 200 نفر است.
وی افزود: بنا به گفته مسئولان کشوری هم اینک مجموع چوخه کاران کشور حدود پنج هزار نفر است.
اسدی از خراسان شمالی به عنوان مهد کشتی با چوخه یاد کرد و اظهار داشت: هم اینک این استانبه نوعی جایگاه اول این رشته را در سطح کشور دارد و در نقاط مختلف این استان علاقه مندان بسیاری به این ورزش می پردازند.
وی با اشاره به بهبود امکانات ورزشی این رشته در چند سال اخیر، گفت: خوشبختانه در حال حاضر کمبود خاصی در حوزه این ورزش در استان نداریم.
رئیس انجمن کشتی با چوخه خراسان شمالی یادآور شد: هم اینک جمعه های هر هفته مسابقات کشتی قهرمانی خراسان شمالی با شرکت حداقل 100 چوخه کار به منظور تربیت قهرمانان و آماده سازی ورزشکاران در سالن علیدخت بجنورد برگزار می شود که با استقبال خوب جوانان از سطح شهرستان های مختلف استان روبه رو است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر نیز پیگیری برگزاری مسابقات بین المللی کشتی با چوخه در تاریخ 14 فروردین ماه هستیم که در این راستا جلسات متعدد برگزار و نتیجه به زودی مشخص می شود.
اسدی با بیان اینکه ورزشکاران کشتی، جودو و کوراش قهرمانی خود را در مسابقات کشور و حتی جهان مدیون کشتی با چوخه هستند، گفت: این ورزشکاران ابتدای کار خود را با چوخه آغاز کرده اند.
وی یادآور شد: هم اینک حدود 40 نفر از چوخه کاران این استان در رده قهرمانی به این ورزش می پردازند.
به گزارش ایرنا؛ کشتی چوخه در اصل نام کردی است و از آنجایی که اکثر مردم خراسان شمالی کرد زبان هستند این ورزش در بین آنها معمول شده و پس از مدتی اداره کل تربیت بدنی استان خراسان سابق با برگزاری این رقابتها آن را باچوخه نامگذاری کرده است.
اسم 'چوخه' که امروزه بر کشتی محلی خراسان گذاشته شده از لباسی که کشتی گیران در هنگام مبارزه به تن می‌کنند، گرفته شده و آن شنل کوتاهی است که کشتی گیران آن را با شال سفید رنگی محکم می‌کنند.
کشتی باچوخه در خراسان شمالی از تاریخچه کهنی برخوردار است و این ورزش محلی و بومی در بسیاری از مراسم محلی به خصوص جشن عروسی نیز رایج بوده است.
این ورزش از سال 1342برای اولین بار با حمایت 'منوچهر لطیف' در شهر شیروان برگزار شده و پس از آن با همکاری هیات کشتی خراسان سابق این ورزش در روز عید فطر برگزار شده و به عنوان تقویم ورزشی در فعالیت ورزشی استان خراسان سابق قرار گرفت.
کشتی باچوخه در استان خراسان شمالی در فصول مختلف انجام می‌شود به طوری که این رقابت در اواسط زمستان و در بهمن ماه در مانه و سملقان و در 12 فروردین هر سال در شیروان و 13فروردین نیز در بجنورد به صورت استانی با حضور پهلوانان نامدار این خطه برگزار می‌شود.
اوج برگزاری این رقابت ورزشی 14فروردین در گود کشتی 'چشمه زینل خان' اسفراین است.
کشتی با چوخه از معروفترین ورزش‌های محلی ایران است که میان اقوام کرد و ترک خراسان رواج دارد، کشتی اکنون در فهرست میراث ناملموس ثبت ملی نیز شده است، در جشن‌های عروسی و نوروز همراه با ساز و دُهل اجرا می‌شود
استان خراسان شمالی به عنوان خاستگاه اصلی کشتی باچوخه نامداران زیادی داشته‌است که می‌توان از بابا پهلوان زیارتی، اکبر خراسانی ، حاج قربان محمد بهادری، محمد علی محمدزاده و محمد حسین زارعی ، احمد وفادار ، به عنوان نام آوران این رشته ورزشی در خطه شمال خراسان یاد کرد.
نام کشتی از جلیقه‌ای که کشتی‌گیران به تن دارند، یعنی‌ همان «چوخه» گرفته شده است، کشتی‌گیرها علاوه‌بر آن به کمر شال آبی و یا قرمز می‌بندند تا به این ترتیب داور آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهد. پوشش کشتی‌گیرها خاص و کاملا محلی است.
معمولا آستین لباس‌ها تا آرنج بالا زده می‌شود و شلوارها کوتاه است و یا تا بالای زانو بالا زده می‌شود.
گوش چوخه‌کارها نیز مثل سایر کشتی‌گیرها شکسته شده است، بدن‌شان تنومند و آداب‌شان در گود، پهلوانی است، پیش از آغاز کشتی و به خاک زدن پشت حریف، بوسه بر خاک می‌زنند و در پایان دست حریف را می‌فشارند
ط/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.