وحید واسطه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با مسدود شدن این چاه ها از برداشت 200 هزار مترمکعب آب منابع زیرزمینی استان جلوگیری شده است.
وی اظهار داشت: اکنون سه هزار و 625 حلقه چاه غیرمجاز در این استان شناسایی شده است که سالانه 34 میلیون مترمکعب آب از آن برداشت می شود.
واسطه با بیان اینکه میزان برداشت آب از چاه های غیرمجاز، یک سوم میزان اضافه برداشت آب از چاه های مجاز است گفت: سه هزار و 227 حلقه چاه در استان مجوز دارد که سالانه 411 میلیون مترمکعب آب از این سفره ها برداشت می شود.
وی با بیان اینکه میزان اضافه برداشت از چاه های دارای مجوز، سالانه 103 هزار مترمکعب به ثبت رسیده است اظهار داشت: بیشترین چاه های غیرمجاز استان در شهرستان های شیروان و اسفراین و بیشترین اضافه برداشت ها از اسفراین، صفی آباد و جاجرم گزارش شده است.
واسطه گفت: برای کنترل میزان برداشت از سفره های زیرزمینی، باید الگوی کشت در نقاط مختلف استان برای کشاورزان معرفی و عملیاتی شود اما به نظر می رسد این امر تاکنون مطابق با اهداف پیش نرفته است.
وی تصریح کرد: برای محقق شدن اهداف الگوی کشت باید تعامل میان شرکت آب منطقه ای، جهادکشاورزی و کشاورزان بیش از پیش شود.
معاون حفاظت و بهر برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: خشکسالی ها و کاهش میزان بارندگی سبب شده تا کشاورزان نسبت به حفر و بهره برداری از چاه های غیرمجاز مبادرت داشته باشند و بر این اساس همواره چاه های جدید شناسایی می شود.
بر اساس این گزارش سال گذشته بیش از 200 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شد.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد و بیشتر باغ ها و مزارع این استان با آب های سطحی آبیاری می شد اما در این سال ها که بارندگی ها کاهش یافته، کشاورزان به ناچار آب مورد نیاز را از منابع زیر زمینی تامین می کنند.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.