به گزارش ایرنا محمدرضا خباز روز پنجشنبه در نشست کارگروه اشتغال استان، بر توجه بانکها به شتاب بخشی ارائه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی تاکید کرد.
وی گفت: اگر بانک ها همه تسهیلات تخصیصی را جذب کنند خواهیم توانست سهم بیشتری را از کشور بگیریم.
خباز با اشاره به آموزه های دینی و قرآنی در خصوص تعاون، گفت: اگر تعاون در جامعه نهادینه شود می تواند به اشتغال و اقتصاد کمک موثری داشته باشد.
وی افزود: خراسان شمالی ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی برای ایجاد تعاونی دارد و باید تلاش شود تا سرمایه های خرد جمع شده و به کارهای بزرگ اقتصادی منجر شود.
استاندار خراسان شمالی گفت: شهرک های صنعتی که در کنار روستاها مستقر هستند نیز می توانند از تسهیلات اشتغال پایدار استفاده کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: 891 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری از ابتدای امسال به یکهزار و 678 طرح استان تعلق گرفته که برای 2 هزار و 580 نفر اشتغال ایجاد کرده است.
حسن نوری افزود: سه هزار و 750 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی و بانکهای عامل برای اشتغال استان ابلاغ شد که از این میزان 70 درصد معادل 2 هزار و 630 میلیارد ریال در مرحله اول پرداخت می شود.
وی اظهار داشت: در صورت جذب 70 درصد سهم تخصیصی، می توان برای جذب 30 درصد بقیه نیز طرح معرفی کرد.
نوری افزود: از مجموع طرحها 773 مورد مربوط به جهاد کشاورزی، 433 صنعت و معدن، 212 عشایری، 184 مورد میراث فرهنگی، 72فقره فناوری و اطلاعات و چهار مورد نیز مربوط به راهداری است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: تاکنون چهار هزار و 875 طرح با اشتغال زایی برای 9 هزار و 330 نفر به بانک های استان معرفی شده است.
نوری میزان تسهیلات مورد نیاز برای این طرح های اشتغال را پنج هزار و 59 میلیون ریال عنوان کرد.
وی گفت: از مجموع این طرح ها 2 هزار و 104 مورد با اشتغال زایی برای سه هزار و 416 نفر با مبلغ یک هزار و 277 میلیارد ریال در بانک ها مصوب شده است.
نرخ بیکاری خراسان شمالی پارسال 11.8 درصد بود که این رقم امسال به 9.9 درصد کاهش یافته و بر اساس هدفگذاری این رقم باید تا سال 1400 به کمتر از 5 درصد برسد.
هم اکنون سهم اشتغال استان در بخش کشاورزی 39.6 درصد، صنعت 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
سهم این استان در اشتغال حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشوری است اما در بخش صنعت و خدمات پایین تر است. خراسان شمالی با دارا بودن 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی، ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال در این حوزه دارد که می توان با راه اندازی کارخانه ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط، اشتغال پایدار زیادی ایجاد کرد.
3007/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.