محمد علایی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته دولت افزود: خراسان رضوی با کسری 1.2 میلیارد مترمکعبی آبهای زیرزمینی در سالهای گذشته روبرو بود اما در پی اجرای 'طرح تعادل بخشی آبهای زیرزمینی' اکنون کسری آب در این استان به 800 میلیون مترمکعب در سال کاهش یافته است.
وی به عملکرد مثبت شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در اجرای طرح تعادل بخشی آبهای زیرزمینی اشاره و بیان کرد: در قالب این طرح که همچنان ادامه دارد اقداماتی همانند انسداد چاههای غیرمجاز، تغییر پروانه های بهره برداری و تجهیز چاههای کشاورزی به کنتورهای هوشمند و نقش تشکلهای قانونی و کشاورزی در مدیریت آب دنبال شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: انسداد هفت هزار و 400 حلقه چاه غیرمجاز و همچنین نصب کنتورهای هوشمند برای تمامی چاههای برقی کشاورزی شامل 9 هزار و 700 حلقه از جمله اقدامات طرح تعادل بخشی آبهای زیرزمینی در این استان است.
وی گفت: طبق دستور وزیر نیرو تمامی چاههای کشاورزی خراسان رضوی در بخشهای صنعت، شرب، کشاورزی و خدمات باید تا پایان امسال به کنتور هوشمند مجهز شوند. هم اینک تعداد چاههای غیرمجاز در استان 10 هزار حلقه چاه برآورد می شود اما اگر از یک طرف چاهها را مسدود کنیم و از طرف دیگر چاه جدید حفر شود نتیجه ای نخواهد داشت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: اکنون آب باید مسئله مهم تک تک افراد جامعه تلقی شود. کاهش بارندگی، تداوم 18 ساله خشکسالی، تغییرات آب و هوایی، آلودگی آب و افزایش جمعیت بحران کم آبی را در این استان شدت بخشیده است.
وی به کارگروه سازگاری با کم آبی در خراسان رضوی نیز اشاره و بیان کرد: در قالب این کارگروه وضعیت کنونی تولید و مصرف آب، چالشها و راهکارهای مدیریتی در 28 شهرستان استان تعریف شده که در چند هفته آینده این طرح بطور کامل مورد تصویب قرار می گیرد.

* چاره ای جز انتقال آب نیست
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی همچنین گفت: طرحهای انتقال آب از دشتی به دشتی و از منطقه ای به منطقه ای در شرایط عادی لازم نیست اما وقتی یک جا کمبود آب و جای دیگر مازاد دارد اجرای چنین طرحهایی با انجام مطالعات کامل اجتماعی، سیاسی، زیست محیطی و پدافند عامل بلامانع است.
وی بر لزوم انتقال آب از دریای عمان به مشهد تاکید و بیان کرد: کارشناسانی که با این طرح مخالفند بدانند ما مدل سازگاری با کم آبی را بلدیم اما مدل سازگاری با بی آبی را نمی دانیم.
علایی افزود: هم اینک مشکل اصلی، بحران آب در نوار مرزی و شرقی کشور شامل استانهای سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی است لذا نباید اجازه دهیم این مناطق از جمعیت خالی شود و بخشی از آن در مشهد سکنی گزینند.
وی گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان به مشهد در شرایط عادی منطقی نیست اما اگر نتوانیم رشد جمعیت را در کلانشهر مشهد مهار کنیم گزینه ای دیگر غیر از انتقال آب از دریای عمان نداریم.
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.