امید جهانخواه روز یکشنبه در نشستی با خبرنگاران به مناسبت هفته دولت، اجرایی نمودن ارائه درخواست صاحب کالا توسط ذینفعان از راه دور و نزدیک و امکان پیگیری آن، ردیابی کالا در سامانه از طریق صاحب کالا، انتخاب مسیر اظهارنامه گمرکی بر اساس شاخصها و مدیریت خطرپذیری، نصب سامانه های کنترل نظیر دستگاههای ایکس ری در گمرک، کاهش زمان ترخیص کالای صادراتی و وارداتی، استفاده از 400 کارشناس مجازی برای افزایش کنترل و سرعت در ترخیص را از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید در امور گمرکی برشمرد.
وی افزود: با توجه به فعالیتهای صورت گرفته در گمرک، سرعت صادرات و واردات افزایش پیدا کرده بطوری که زمان ترخیص کالای وارداتی از 26 روز به سه روز و کالای صادراتی از هفت روز به کمتر از یک روز کاهش یافته است.
ناظر گمرک خراسان رضوی ادامه داد: این استان چهار گمرک مرزی دارد. از این تعداد سه گمرک دارای دستگاه ایکس ری کامیونی پیشرفته هستند. دستگاههای دوغارون و سرخس جزو پیشرفته ترین و به روزترین دستگاههای ایکس ری در کشور به شمار می روند. از آنجا که گمرک باجگیران فعالیت کمی دارد نیاز به استقرار دستگاه ایکس ری در آن احساس نشد اما در صورت نیاز این دستگاه در گمرک باجگیران استقرار خواهد یافت.
وی همچنین کشف 146 کیلوگرم موادمخدر در گمرک دوغارون و 60 تن مواد پیش ساز مواد مخدر در مرز دوغارون طی پنج ماه گذشته را نتیجه نصب سامانه های کنترلی پیشرفته در گمرکات و استفاده از سگهای زنده یاب برشمرد.
جهانخواه افزود: همچنین از ابتدای امسال تاکنون نوسانات نرخ ارز موجب افزایش قاچاق سوخت شد بطوری که تا پایان تیر ماه گذشته 80 هزار تن سوخت قاچاق در گمرک دوغارون کشف شد.

* طولانی شدن ترخیص
وی در ادامه همچنین گفت: گمرک یک دستگاه مجری است و در طولانی شدن ترخیص کالاها به ویژه مواد اولیه وارداتی بخش تولید مقصر نیست.
ناظر گمرک خراسان رضوی افزود: کالا به دو دلیل در گمرک می ماند. دلیل نخست فقدان مجوزهای قانونی مانند مجوزهای دستگاههایی همچون اداره استاندارد و دلیل دوم فقدان مجوزهای مقرراتی مانند ثبت سفارش و تخصیص ارز است.
وی ادامه داد: وقتی مواد اولیه بخش تولید در گمرک می ماند و ترخیص نمی شود، یا ثبت سفارش انجام نشده و یا کد ارزی آن تخصیص نیافته است که در هر دو مورد گمرک هیچ مسئولیتی ندارد.
او گفت: نزدیک به 22 دستگاه اجرایی مسئول صدور مجوز برای ترخیص کالا از گمرک هستند. کالایی که همه مجوزهای قانونی و مقرراتی را دریافت کرده و اظهار شده حداکثر مدت زمان ترخیصش برای کالاهای وارداتی دو روز و برای کالاهای صادراتی یک روز است.
جهانخواه افزود: حتی رئیس کل گمرک ایران اخیرا اعلام کرد کالاهای صادراتی که در مسیر سبز یا مسیر زرد اظهارنامه گمرکی برای ترخیص قرار گیرند، صاحبان این نوع کالاها می توانند بدون مراجعه به گمرک و نشان پلمب آن کالای خود را ترخیص کنند.
وی ادامه داد: افزون بر 85 درصد کالاهای وارداتی به خراسان رضوی واسطه ای و سرمایه ای هستند که برای ورود آنها نیاز به اخذ مجوز از چندین دستگاه اجرایی است. گمرک مرجع صدور بخشنامه نیست بلکه بخشنامه های واردات و صادرات کالا را وزارتخانه های صنعت، جهاد کشاورزی و سازمان توسعه تجارت صادر و برای اجرا به گمرک ابلاغ می کنند.

* مرز سرخس بسته است
ناظر گمرک خراسان رضوی همچنین به بسته بودن مرز سرخس و پیگیری برای گشایش آن اشاره و بیان کرد: هنوز علت بسته شدن این مرز توسط کشور ترکمنستان مشخص نیست. این موضوع از طریق دفتر همکاریهای بین المللی گمرک ایران، دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق و معاونت اقتصادی استانداری خراسان رضوی از طرق قانونی در دست پیگیری است.
وی افزود: دولت ترکمنستان نیز هنوز به صورت رسمی علت بسته شدن این مرز را اعلام نکرده اما با این حال به منظور تسهیل تردد کامیونها و جلوگیری از اعتراض شرکتهای حمل و نقل تدابیری از سوی گمرک ایران اتخاذ و به آنها اعلام شد که از مسیر مرزی لطف آباد تردد داشته باشند و هم اینک تردد کامیونها به صورت عادی از آن مرز جریان دارد.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.