در گزارش روز چهارشنبه این سایت خبری آمده است، سطح زیر کشت سیر در شهداد طی سالهای زراعی ۸۷ تا ۹۳ به میزان ۲۴۰ هکتار بوده و در سال ۹۴ و 95 به ۲۸۰ هکتار و در سال ۹۶ تا ۹۵ به ۶۱۷ هکتار و در سال زراعی جاری به میزان ۷۴۰ هکتار افزایش یافته است اما صادرات این محصول همچنان در گمنامی صادراتی دست و پا می زند.
10 سال است که از توجه به کاشت سیر در منطقه شهداد کرمان و قر اردادن این منطقه به عنوان قطب تولید سیر در استان می گذرد.
همچنان حضور دلالان و واسطه گران، نبود سیستم حمل و نقل ریلی مناسب و فقدان صنایع تبدیلی در این عرصه طعم خوش عطر سیر را بر مشام تولید کنندگان آن تلخ کرده است.
حضور سیرهای وارداتی چینی که تنها شکل و قیافه ایی دارند و عطری خاص ندارند در بازار ایران به وفور دیده می شود و این در حالی است که مردم ایران و حتی کرمانی ها نمی دانستند که سیر مورد مصرفشان وارداتی چینی است.
این امر نیز به علت اطلاع رسانی نکردن کافی از سوی متولیان امر و کم توجهی به واردات محصولی است که در ایران به خوبی و خوش عطری کشت و تولید می شود و می تواند با حذف واسطه با قیمتی مقطوع در اختیار مردم این آب و خاک قرار گیرد.
بنا بر اخبار کسب شده از سازمان جهاد کشاورزی؛ متوسط عملکرد در واحد سطح به ازای هر هکتار ۴۵ تن سیر تازه همراه با شاخ و برگ می باشد که نسبت به 2 سال گذشته پنج تن افزایش عملکرد و ۱۴۰ درصد افزایش سطح (با کاهش سطح محصولات کم بازده) داشته است.
همچنین در سال زراعی ۹۶ و ۹۵ با سطح زیر کشت ۶۱۷ هکتار و متوسط عملکرد ۴۵ تن در هکتار و میزان تولید سالیانه ۲۷ هزار تن سیر تازه همراه با شاخ و برگ و با توجه به نوسانات بازار فروش متوسط هر کیلوگرم ۲ هزار تومان، میزان در آمد ناخالص ۵۶ میلیارد تومان را برای کشاورزان منطقه در برداشته است.
طی سال جاری با رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال زراعی گذشته با شرایط خرید متوسط به ازای هر کیلوگرم یکهزار و ۱۰۰ تومان درآمد ناخالص ۳۶ میلیارد تومان را در پی خواهد داشت که پس از ورود تعاون روستایی استان کرمان جهت خرید محصول سیر از کشاورزان این رقم افزایش پیدا کرده است.
مهمترین مسائل و مشکلات در امر تولید سیر، کشت های خرده مالکی در منطقه، عدم استقبال کشاورزان از کشت های مکانیزه و نیمه مکانیزه، عدم وجود صنایع تبدیلی، فراوری و بسته بندی در منطقه، عدم وجود سردخانه مجزا جهت نگهداری و انبارداری محصول سیر است.
از دیگر این مشکلات، وجود دلال و واسطه های خرید در زمان برداشت محصول، عدم وجود تشکل مورد وثوق مردم جهت پیگیری مربوطه به بازاریابی مناسب برای این محصول و عقد قرارداد با صادر کنندگان در راستای ایجاد بازار صادراتی مطمئن و پایدار برای سیر، عدم رعایت اصول به زراعی توسط کشاورزان با توجه به تأکید مکرر کارشناسان متخصص، کمبود نیروی انسانی در زمان کاشت، داشت و برداشت و بالا بودن هزینه های کارگری در منطقه است.
گرچه مدیریت صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی کرمان موضوع ساماندهی و راه اندازی صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی محصول سیر را در دستور کار قرار داده است اما این مهم تنها با همکاری دستگاه های ذیربط در زمینه جذب سرمایه گذاران تحقق خواهد یافت.
با عنایت به اینکه در سال جاری فروش محصول سیر با اندکی نوسان و نزول قیمت انجام شد برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در سال آتی مقرر شد خرید حمایتی این محصول توسط سازمان تعاون روستایی در دستور کار قرار گرفته و هماهنگی های لازم را با مراجع ذیصلاح به عمل آورد.
درحالی که کشاورزان نمونه در منطقه شهداد بیش از ۸۰ تن در هکتار تولید سیر دارند، به منظور کاهش هزینه های تولید و اقتصادی شدن محصول از یکسو و افزایش بهره وری در مصرف آب و در راستای توانمندسازی کشاورزان، افزایش تولید در واحد سطح مد نظر مروجین قرار گرفته است.
از سوی دیگر لازم است با هماهنگی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نسبت به شناسایی صادر کنندگان علاقمند به صادرات محصول سیر اقدام و زمینه و شرایط لازم برای فعالیت آنان در منطقه فراهم شود.
در راستای برنامه ریزی تولید و تعیین حاشیه سود اقتصادی سیرکاران با هدف ساماندهی به بازار فروش لازم است با موسسه پژوهش های برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی در تهران مکاتبه شود و محاسبات اقتصادی برای تولید سیر شامل هزینه های تولید، آستانه عملکرد اقتصادی در هکتار و سرانه اقتصادی سطح زیر کشت اخذ شود.
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.