محمد حسن زاده روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سوگواره با هدف حفظ و احیای هنر پرده خوانی و ترویج نمایش‌ های دینی در مکان‌ های مذهبی و عمومی و نیز ارتقای سطح کمی و کیفی نمایش های آیینی در سطح جامعه برگزار خواهد شد.
وی در خصوص ضوابط شرکت در سوگواره گفت: سوگواره بصورت غیررقابتی برگزار می شود و در طول برگزاری مراسم، گروه های شرکت کننده میهمان ستاد برگزاری خواهند بود.
حسن زاده افزود: همچنین کلیه پرده خوانان متقاضی شرکت در سوگواره می بایست یک نسخه از پرده خوانی خود را بر روی لوح فشرده با کیفیت و صدای مطلوب به همراه فرم تقاضای حضور به همراه اسامی منابع استفاده شده تا مهلت مقرر به آدرس دبیرخانه سوگواره ارسال کنند.
وی گفت: به کلیه گروه های شرکت کننده با توجه به سطح کیفی، تعداد اجراها و نیز بعد مسافت، کمک هزینه حمایتی حداکثر تاسقف پنج میلیون ریال پرداخت می شود.
حسن زاده اظهار داشت: گروه های شرکت کننده در مکان های از پیش تعیین شده از سوی ستاد برگزار کننده شامل هیات مذهبی و پارک های سطح شهر، به اجرای مجلس پرده خوانی می پردازند، اما در عین حال اولویت انتخاب با مجالسی است که کمتر خوانده و شنیده شده است.
به گفته رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده از روایات و قصص بر اساس منابع معتبر مورد تاکید است و به کلیه شرکت کنندگان و میهمانان، گواهی حضور اعطا خواهد شد.
حسن زاده در خصوص گاه شمار سوگواره با بیان اینکه انتشار فراخوان شرکت در سوگواره نیمه دوم مردادماه جاری است، گفت: مهلت دریافت مدارک گروه های شرکت کننده تا 15 شهریور ماه و زمان برگزاری نیز در روزهای سی ام و سی و یکم شهریور ماه امسال خواهد بود و علاقه مندان به شرکت در سوگواره می توانند تقاضای خود را به آدرس: تربت حیدریه، خیابان باغ ملی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا با تلفن 09384854151 تماس حاصل کنند.
وی همچنین گفت: سوگواره با همکاری معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی خراسان رضوی، انجمن هنرهای نمایشی استان، شهرداری و شورای اسلامی شهر تربت حیدریه برگزار می شود.
شیوه اظهار ارادت به حضرت سیدالشهدا (ع) تاکنون به اشکال و شیوه های مختلف مرسوم بوده و هست که صرف نظر از شیوه های بومی و منطقه ای، رایج ترین مناسک خاص ماه محرم شامل مجالس روضه خوانی، تعزیه یا شبیه خوانی، نقالی یا پرده خوانی، زنجیرزنی، نوحه سرایی و برپا کردن سفره های نذری است.
هر چند ریشه پرده خوانی، شبیه یا تعزیه خوانی به قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) باز می گردد، اما در نحوه اجرا بیشتر تداعی گر رویارویی و مبارزه بین 2 نیروی خیر و شر یا نیکی و بدی با یکدیگر است که در ادبیات محرم به نام های 'اولیا' و 'اشقیا' ظاهر می شوند.
در آیین پرده خوانان، نقال یا پرده خوان وقتی قصد دارد از اولیای خداوند سخن گوید، به نشانه احترام آنان را با دست نشان می دهد و زمانی هم که می خواهد از اشقیا سخن براند، آنان را با چوب دستی یا عصای پرده خوانی مورد عتاب و لعن قرار می دهد.
از نسل بزرگ هنرمندان پرده خوان و نقال تربت حیدریه اینک فقط 2 نفر به نام های رجبعلی صالحی و مهدی جلالیه باقی مانده و هیچ نشانی جز واگویه های مردم از دیگر پرده خوانان این منطقه موجود نیست.
البته در بایگ تربت حیدریه نیز یک گروه پرده خوان هنوز توانسته اند موجودیت خود را حفظ کنند.
اکنون 124 کانون فرهنگی هنری مساجد، 12 انجمن فرهنگی هنری، 8 موسسه فرهنگی قرآنی، 4 موسسه فرهنگی هنری که کارهای اجرایی انجام می دهند و 8 آموزشگاه آزاد هنری داریم در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری فعالیت دارند.
انجمن های هنرهای نمایشی، موسیقی، خوشنویسان، هنرهای تجسمی، سینمای جوانان، شعر قطب، ادبیات داستانی عکاسان و خانه مطبوعات فعال هستند.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.