گناباد با پتانسیل های بسیار در بخش اقتصادی، از اولویتهای زیادی برای سرمایه گذاری برخوردار است که شناسایی و معرفی ظرفیتهای این منطقه، می تواند بستر جذب سرمایه گذار را هموارتر سازد.
این شهرستان در حوزه های مختلف صنعت و معدن، گردشگری و کشاورزی استعداد بسیاری دارد که در بخش کشاورزی می توان به گونه های پسته و زعفران و در بخش صنعت نیز به فعالیت 172 واحد صنعتی در بخشهای صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، صنایع غذایی، شیمیایی و سلولزی اشاره کرد.
در این شهرستان سه شهرک و ناحیه صنعتی با 447 هکتار زمین و 54 واحد فعال است که تاکنون در این بخش هزار و 273میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و برای سه هزار و 284 نفر بطور مستقیم و دو برابر این تعداد اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است.
گناباد در بخش معدن نیز از ظرفیتهای خوبی برخوردار است و تاکنون 20 ماده معدنی شامل کائولن، سنگهای ساختمانی، مس، آهن، سرب، قلع و روی در این شهرستان شناسایی شده که می تواند نقش زیربنایی در توسعه اشتغال منطقه داشته باشد.
بررسی های اکتشافی یک سال گذشته نیز منجر به شناسایی 14 منطقه امیدبخش معدنی دیگر برای کشف عناصر پایه، گرانبها و راهبردی در این خطه شده است.
از مجموع 178 هزار تن تولید سالانه محصولات کشاورزی در گناباد 90 هزار و 500 تن در این شهرستان فرآوری و مصرف می شود و بقیه به دلیل نبود توان بسته بندی به صورت خام به دیگر نقاط کشور و حتی خارج صادر و ماحصل تلاش کشاورزان گنابادی به نام سایر مناطق در بازار مصرف عرضه می شود.
همچنین از حدود 19 هزار و 247 تن تولیدات کشاورزی گناباد بیش از 10 تن آن را زعفران تشکیل می دهد و این شهرستان از مناطق مستعد خراسان رضوی برای تولید پسته است و سالانه 3 تا 3.5 تن پسته از سطح 6 هزار هکتار باغ آن برداشت می شود.
گناباد همچنین از نقاط مستعد خراسان رضوی در زمینه گیاهان دارویی است که 100 گونه گیاه دارویی در این شهرستان شناسایی شده و از نظر کشت سماق با یک هزار هکتار، رتبه نخست را در استان داراست.
34 هزار بهره بردار بخش کشاورزی گناباد با 20 هزار هکتار کشتزار آبی، 1700 هکتار دیمزار و 500 هزار راس دام سالانه 87 هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی تولید و روانه بازار مصرف می کنند.
اکنون با وجود ظرفیت های اقتصادی گناباد در بخش صنعت و معدن و کشاورزی تنها 10 واحد بسته بندی در این شهرستان فعال است که این تعداد جوابگوی نیاز منطقه نیست و توسعه سرمایه گذاری در این بخش ضروری است.
مدیر جهاد کشاورزی گناباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عمده توانایی این شهرستان را مربوط به کاشت زعفران و پسته، کشت گلخانه ای و دامداری و نیز قابلیت بالا برای عمل آوری گیاهان دارویی دانست و گفت: گناباد با بیش از 100 گونه گیاه دارویی استعداد مناسبی برای توسعه صنایع تبدیلی این بخش را دارد.
علیرضا حسین زاده ادامه داد: توسعه صنایع تبدیلی در این بخش نیازمند همراهی و تعامل سایر بخشها و از جمله بهداشت و درمان و گسترش طب سنتی و بهبود نگرش مردم در استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بیماریها است و هر اندازه طب سنتی گسترش یابد مردم بیشتر به سمت گیاهان دارویی گرایش پیدا می کنند.
دبیر خانه صنعت و معدن گناباد گفت: با توجه به قابلیتهای اقتصادی گناباد زمینه جذب سرمایه گذاری در این بخش فراهم است و باید با رفع مشکلات و تعامل بیشتر دستگاه های اجرایی و شناخت اولویت های منطقه ای زمینه تحقق آن را فراهم کرد.
حسن باصری ادامه داد: علاوه بر صنایع معدنی با وجود خشکسالی سالیان اخیر اقدامات خوبی در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی در گناباد انجام و زیرساختهای مطلوبی برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شده است.
کارشناس مسئول امور اقتصادی و جذب سرمایه گذاری فرمانداری گناباد گفت: این شهرستان از ظرفیتهای زیادی در زمینه های اقتصادی اعم از کشاورزی، صنعتی و معدنی و گردشگری برخوردار است که در صورت رفع موانع تولید و سرمایه گذاری به یکی از قطبهای اقتصادی جنوب خراسان رضوی تبدیل می شود.
محمد سفری ادامه داد: وجود محصولات کشاورزی مانند زعفران، پسته و گیاهان دارویی از جمله قابلیت های سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی این شهرستان است که باید به سرمایه گذاران معرفی شود.
وی گفت: تاریخ کهن و 172 اثر تاریخی از جمله قنات جهانی قصبه گناباد نیز از جاذبه های بخش گردشگری این شهرستان به شمار می رود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد هم گفت: علاوه بر 170 اثر تاریخی، وجود رشته های مختلف صنایع دستی مانند سفالگری، پارچه بافی، گلیم بافی، معرق و منبت کاری، سبدبافی، نمدمالی، چاقوسازی و آهنگری از قابلیت های گردشگری این شهرستان برای جذب سرمایه گذار است.
علیرضا شناسایی افزود: بعد از ثبت جهانی قنات قصبه، گردشگری گناباد وارد مرحله جدیدی شده و با ورود این شهرستان به باشگاه صنعت گردشگری کشور، جذب گردشگر داخلی و خارجی به این خطه افزایش یافت.
وی نبود نگاه منطقه ای و وجود نگاه محلی را از موانع مهم توسعه و رونق سرمایه گذاری در این بخش ذکر و بیان کرد: ظرفیتها و نقاط قوت یک بخش در توسعه، سایر مناطق و کل شهرستان را تحت تاثیر قرار می دهد.
شناسایی گفت: باید با نگاه منطقه ای و شناخت و باور توانمندیها و معرفی ظرفیتهای گردشگری برای جذب سرمایه گذار در این بخش تلاش کرد.
وی از مسئولان خواست با پرهیز از تمرکزگرایی و داشتن نگاه واحد در دستور العمل ها و اتخاذ تصمیم و وضع قوانین متناسب با شرایط منطقه، زمینه جذب سرمایه گذار را فراهم کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد تدوین بسته اولویت های سرمایه گذاری در بخش های مختلف برای افزایش شناخت سرمایه گذاران با قابلیتهای اقتصادی گناباد را ضروری دانست و گفت: این اداره با معرفی اولویتهای منطقه ای و بومی با رویکرد گردشگری روستایی و اقامتگاههای بومگردی برای جذب سرمایه گذاران در این بخش تلاش می کند.
رئیس نمایندگی نظام مهندسی معدن گناباد مهمترین مشکلات بخش معدن شهرستان گناباد را توجه نکردن به سرمایه گذاری در این بخش و عدم بهره گیری از توان کارشناسان و متخصصان برای اکتشاف و استخراخ مواد معدنی ذکر کرد.
مجید علیزاده گفت: این امر موجب افزایش هزینه فعالان این بخش و دلسردی تدریجی سرمایه گذاران از کار در این حوزه شده است.
وی افزود: ایجاد مشکل برای ساخت جاده های دسترسی معادن در مناطق روستایی، فعالان این بخش را برای فعالیت و حمل مواد معدنی دچار مشکل کرده که باید این مساله با همکاری بیشتر مسئولان و دست اندرکاران دستگاههای اجرایی برطرف شود.
وی خاطرنشان کرد: با وجود قابلیتهای بسیار گناباد در زمینه صنایع معدنی هیچ نهاد و بخشی در زمینه بازاریابی مواد معدنی منطقه فعالیت نمی کند و در برخی موارد بروکراسی اداری، سرمایه گذاران معدنی را با تنگناهای متعدد مواجه می کند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد نیز از جمله مزیتهای سرمایه گذاری در زمینه های مختلف و از جمله بخش صنعت و معدن این شهرستان را وجود نیروی انسانی توانمند و مواد اولیه مورد نیاز ذکر کرد.
هادی ایزدی افزود: امکان فرآوری مواد معدنی برای کاهش خام فروشی ظرفیت مهم اقتصادی این شهرستان است و در دولت تدبیر و امید ظرف چهار سال اخیر افزون بر 25 میلیارد ریال تسهیلات برای تکمیل زیرساختهای این بخش پرداخت شده است.
وی ادامه داد: کاهش مشکلات و حفظ واحدهای تولیدی موجود از طریق پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و رونق تولید مهمترین اولویت این اداره است و حفظ این واحدها موجب افزایش جذب سرمایه گذاران به این شهرستان می شود.
مرکز این شهرستان 88 هزار نفری در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.