محمد پارسا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا 2 سال قبل روستاهای بالای 50 خانوار استان که باید برای آنها راه ساخته می شد، هزار و 200 پارچه بود اما اکنون شمار روستاهایی که نیاز به راه سازی دارند به هزار و 250 مورد رسیده که این بیانگر مهاجرت معکوس در استان است.
وی طول کل راه های روستایی خراسان رضوی را 14 هزار و 152 کیلومتر ذکر و بیان کرد: طول راه های روستایی آسفالته قبل از انقلاب در استان 118 کیلومتر بود اما این میزان هم اکنون به هفت هزار و 423 کیلومتر رسیده است.
این مسئول گفت: طول راه های باقیمانده برای آسفالت در حوزه روستاهای بالای 50 خانوار استان 6 هزار و 620 کیلومتر است که از این میزان، قرارداد 228 کیلومتر با پیمانکار منعقد شده و 26 کیلومتر برای مناقصه در دست اقدام است.
پارسا، جمعیت روستاهای بالای 50 خانوار خراسان رضوی را یک میلیون و 645 هزار و 782 نفر ذکر کرد و افزود: 95.18 درصد از جمعیت روستاهای بالای 50 خانوار استان از راه آسفالته برخوردارند اما این میزان در کل کشور 95.5 درصد است.
وی ادامه داد: طول راه های باقیمانده روستاهای بالای 50 خانوار استان برای آسفالت، هزار و 404 کیلومتر است، این در حالی است که طول کل راه های باقیمانده روستایی فاقد آسفالت در کشور هفت هزار و 223 کیلومتر است.
وی اظهار داشت: برای تکمیل آسفالت راه های روستاهای بالای 50 خانوار خراسان رضوی سه میلیارد و 510 میلیون ریال اعتبار نیاز است.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: جمعیت روستاهای بالای 20 خانوار استان یک میلیون و 717 هزار و 892 نفر و برخورداری جمعیت این روستاها از راه آسفالته 93.65 درصد است، این در حالی است که میزان برخورداری جمعیت روستاهای بالای 20 خانوار از راه آسفالته در کشور 92.66 درصد است.
پارسا بیان کرد: طول راه های باقیمانده برای آسفالت در روستاهای بالای 20 خانوار خراسان رضوی 2 هزار و 384 کیلومتر و در کشور 9 هزار و 340 کیلومتر است.
وی اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آسفالت راه های روستاهای بالای 20 خانوار خراسان رضوی نیز پنج میلیارد و 960 میلیون ریال است.
این مسئول در اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی درباره وضعیت اعتبارات حوزه راه روستایی این استان گفت: مطالبات پیمانکاران راه های روستایی 650 میلیارد ریال است و امسال نیز 558 میلیارد ریال به این بخش اختصاص یافته اما تاکنون یک ریال نیز تخصیص نیافته است.
وی اظهار داشت: با وجود کمبود اعتبارات حوزه راه روستایی، هر سال به طور متوسط 150 کیلومتر در این حوزه در استان آسفالت و برای هر کیلومتر راه روستایی به طور متوسط 3.5 میلیارد ریال هزینه می شود.
پارسا بیان کرد: پارسال 138 کیلومتر راه روستایی در استان آسفالت شد و از ابتدای امسال نیز 24 طرح راه روستایی به طول 56 کیلومتر و 300 متر آسفالت شده که این میزان تا پایان سال به 130 کیلومتر می رسد.
وی کل عملکرد آسفالت راه روستایی خراسان رضوی در دولت های یازدهم و دوازدهم را 872 کیلومتر ذکر و بیان کرد: پارسال 138 کیلومتر راه روستایی در استان آسفالت شد.
وی محدودیت اعتبارات و تخصیص کم آن که باعث طولانی شدن اجرای طرح ها می شود، طولانی شدن مبادله موافقت نامه ها و عدم تخصیص به موقع، مطالبات بالای پیمانکاران و ضعیف شدن توان اجرایی پیمانکاران استان را از مشکلات مربوط به اجرای پروژه ها برشمرد.
پارسا، بر جلب مشارکت مردمی در ساخت راه های روستایی تاکید کرد و گفت: اگر خیرین در این زمینه وارد عمل شده و دولت را یاری دهند، با اختصاص قیر رایگان به آنها می توان با سرعت بیشتری در آسفالت روستاها پیش رفت.
این مسئول در اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، فرهنگ سازی برای محافظت از راه روستایی توسط روستاییان را از دیگر مواردی برشمرد که می تواند به عمر بیشتر راه ها کمک کند.
پارسا اضافه کرد: راه های روستایی طبق استانداردهای موجود ساخته و به تایید کمیسیون تخصصی مربوطه رسیده و سپس تحویل بهره بردار، که اداره کل راهداری و حمل و نقل است، می شود لذا بروز سوانح در این جاده ها ناشی از مشکلات در ساخت نیست بلکه بیشتر رانندگان سانحه دیده سرعتی بیش از 50 کیلومتر مجاز در این نوع راه ها را داشته اند.
7489/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.