به گزارش ایرنا، نعمت الله منفرد که از خیران مسجد ساز است، روز سه شنبه در دهمین جلسه هیات مدیره بنیاد خیرین حامی دانشگاه تربت حیدریه افزود: برای استفاده دانشجویان و اهالی منطقه مسجدی را در زمین آموزشکده فنی و حرفه ای ساختم، اما اکنون رییس آموزشکده فنی و حرفه ای برای تکمیل طرح با من همکاری نمی کند.
وی گفت: بر اساس طرح پیشنهای اولیه می بایست 400 متر دیگر زمین در اختیارم بگذارند تا اقدام به تکمیل مسجد شامل کتابخانه، شبستان، سرویس بهداشتی و آشپزخانه بکنم.
منفرد افزود: اهمیت این مسجد زمانی بیشتر مشخص می شود که همه بدانند این مکان کنار جاده مسیر تربت حیدریه به مشهد واقع شده و می تواند به مکانی برای بیتوته مسافران و زایران تبدیل شود.
وی گفت: الان کنار مسجد، انباری موجود است که رییس قبلی آموزشکده قول الحاق زمین آن را به من داده بود.
منفرد با بیان اینکه با برخی خیران عرب حاشیه خلیج فارس نیز ارتباط دارم و آنها مبالغی را برای ساخت مسجد در اختیارم گذارده اند، افزود : بر اساس نیت واقف نمی توانم این مبالغ را در مسیر دیگری هزینه کنم، اما با توجه به اینکه تربت حیدریه در مسیر تردد گردشگران و مسافران است، خیال داشتم خوابگاهی نیز کنار مسجد بسازم و برای این کار 130 میلیارد ریال نیز آورده بودم که بخاطر این سنگ اندازی، اکنون دلسرد شدم و بجای ساخت خوابگاه تربت حیدریه در خراسان شمالی و جنوبی دارم هزینه می کنم.
20هزار میلیارد ریال ارزش ریالی پروژه های ستاد خیرین وزارت علوم
مشاور وزیر علوم و دبیر ستاد خیرین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این جلسه گفت: ارزش ریالی کل ساخت و سازهای این بنیاد در سطح کشور 20 هزار میلیارد ریال است.
حسین عسگریان ابیانه با بیان اینکه 9 هزار میلیارد ریال این رقم خارج از بودجه عمومی دولت است، افزود: البته بخشی از این رقم 9 هزار میلیارد ریالی از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه و بخشی از آن هم از خیران است که بسیار قابل توجه می باشد.
وی در معرفی ستاد خیرین وزارت علوم، گفت: این ستاد با هدف پیشرفت و تعالی نظام آموزش عالی، کمک به گسترش زیرساخت های علم و فناوری، کاستن وابستگی دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری به بودجه عمومی، بهره مندی از ظرفیت نیکوکاران، خیران و دوست داران دانش و حامیان مردمی آموزش عالی بوجود آمده است.
عسگریان ابیانه افزود: ایجاد هماهنگی بین بخش های ستادی وزارت، سیاست گذاری در امور مربوط به خیران و واقفان در وزارت علوم، برنامه ریزی و بسترسازی برای رفع موانع و مشکلات حامیان آموزش عالی، ایجاد حلقه ارتباطی با بنیاد خیران آموزش عالی و بنیادهای خیران دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری برای بهره گیری از توانمندی های مادی و معنوی آنان و تشویق و ترغیب نیکوکاران و نیک اندیشان به تقویت و گسترش زیرساخت های آموزش عالی کشور از دیگر اهداف تشکیل این ستاد است.
وی گفت: بر این اساس وظایف ستاد شامل سیاست گذاری و برنامه ریزی برای اشاعه و گسترش فرهنگ اسلامی وقف و امور خیریه در نظام آموزش عالی کشور، با هدف رشد کمی و کیفی آموزش عالی، مشاوره و بستر سازی برای تسهیل در امر سرمایه گذاری بهینه خیرین آموزش عالی، شناسایی، معرفی، حمایت همه جانبه و قدردانی از خیرین و واقفین آموزش عالی کشور و همچنین نظارت بر حسن اجرای تعهدات دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پارک های علم و فناوری در قبال خیرین به منظور تحقق دیدگاه ها و اهداف شرعیه خیرین و واقفین آموزش عالی است.
عسگریان ابیانه افزود: برنامه ریزی برای ایجاد زمینه های مناسب قانونی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به منظور تقویت حمایت های خیرین و واقفین از آموزش عالی و استمرار بخشیدن به آن، برنامه ریزی برای ترغیب و تشویق خیرین و سازمان دهی آنان به منظور ایجاد بنیادهای خیرین دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری و برنامه ریزی برای جلب توجه بیش از پیش دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی به برنامه ریزی با هدف بهره مندی بیشتر از ظرفیت های خیرین در گسترش زیرساخت ها و نیز ایجاد هماهنگی بین حوزه های ستاد وزارت علوم از یک طرف و سازمان های مردم نهاد و بنیادهای دانشگاهی در ارتباط با امور خیران و حامیان آموزش عالی، از دیگر وظایف ستاد است.
6 دستاورد مهم بنیاد خیران حامی دانشگاه تربت حیدریه
رییس دانشگاه تربت حیدریه نیز گفت: از مهر ماه پارسال جلسه هیات موسس بنیاد خیران حامی دانشگاه تربت حیدریه برگزار شد تا امروز 6 دستاورد مهم در کارنامه بنیاد به ثبت رسیده است.
محمد حسن فتحی نسری رییس دانشگاه تربت حیدریه افزود: این دستاوردها شامل انعقاد تفاهم نامه و آغاز عملیات اجرایی ساخت مسجد دانشگاه توسط یکی از اعضای هیات مدیره، انعقاد تفاهم نامه ساخت خوابگاه دانشجویی توسط فرزندان خیر نیک اندیش مرحوم حاج ' طاهر حسن زاده ' و انعقاد تفاهم نامه اهدای زمین و آب کشاورزی توسط خیر نیک اندیش ' علیرضا رضایی ' بوده است.
وی گفت: موافقت اولیه ساخت مجتمع فرهنگی رفاهی دانشگاه توسط خیر نیک اندیش ' نعمت الله منفرد '، موافقت اولیه ساخت سردر دانشگاه توسط خیرین محترم حجت الاسلام ' محمد مروی ' و مهندس ' سعید خسروی' و همچنین کمک به دانشجویان مستعد و کم بضاعت دانشگاه در طول سال و به ویژه در ماه مبارک بوده از دیگر دستاوردهای این بنیاد می باشد.
فتحی نسری در ادامه به اهداف و سیاست های بنیاد خیران حامی دانشگاه تربت حیدریه اشاره و تصریح کرد : اشاعه و گسترش فرهنگ اسلامی وقف و باقیات و صالحات در جامعه و بهره گیری در جهت رشد کمی و کیفی دانشگاه، ارایه مشاوره و بسترسازی جهت تسهیل در امر سرمایه گذاری بهینه خیّرین آموزش عالی، شناسایی، تقدیر و حمایت همه جانبه از خیّرین و واقفین دانشگاه، نظارت بر حسن انجام نظرات و اهداف شرعیه خیّرین و واقفان در طول حیات ایشان و بعد از آن، ایجاد زمینه ها و بسترهای مناسب برای تقویت و استمرار حمایت های خّیران و واقفان از دانشگاه است و نیز برنامه ریزی و سازماندهی برای جذب کمک های مردمی و دولتی در راستای ساخت و افزایش فضاهای مورد نیاز دانشگاه با همکاری و هماهنگی بنیاد خیّران حامی آموزش عالی، از جمله این اهداف است.
وی گفت: نظارت بر حسن انجام تعهدات دانشگاه در قبال خیّران، واقفان و تبرعات و موقوفات ایشان با همکاری بنیاد خیّرین حامی آموزش عالی و کمیته خیّرین وزارت علوم، نظارت به منظور حسن احداث پروژه های خیّر ساز دانشگاه و نظارت و پیگیری تخصیص سهم پنجاه درصدی وزارت علوم از پروژه هایی که پنجاه درصد از کل اعتبارات آنرا خیّر یا خیّرین پرداخت کرده باشند و به پنجاه درصد پیشرفت فیزیکی رسیده باشند، با هماهنگی بنیاد خیّران حامی آموزش عالی و همکاری کمیته خیّران وزارت علوم، حمایت از دانشجویان بی بضاعت دانشگاه از طریق راه اندازی صندوق قرض الحسنه دانشجویی و صندوق نیکوکاری و نیز حمایت و پشتیبانی از اقدامات فرهنگی و اسلامی در دانشگاه، از دیگر اهداف تشکیل بنیاد است.
به گفته وی پشتیبانی و حمایت از سنت پسندیده ازدواج های دانشجویی در دانشگاه، حمایت از طرح های پژوهشی و تحقیقاتی دانشجویان و اساتید دانشگاه، حمایت از پژوهشگران و نخبگان دانشگاه، حضور و مشارکت در خرید و تامین تجهیزات و خدمات مورد نیاز دانشگاه، ایفای نقش فعال برای ارتباط دانشگاه با صنعت، تجارت و به طور کلی فضای کسب و کار، حمایت از کارآفرینان جوان دانشجو و شرکت های دانش بنیان نوپای دانشگاه، حضور، مشارکت و سرمایه گذاری در اجرای ایده ها و طرح های کاربردی و کارآفرینانه جهت تجاری سازی و تکمیل چرخه ایده تا محصول از دیگر اهداف راه اندازی بنیاد خیران دانشگاه تربت حیدریه است.
تصدّی و اجرای کلیه برنامه ها و وظایف و اختیاراتی که با اهداف بنیاد مطابقت داشته و دانشگاه در راستای کاهش تصدی گری مراتب را برون سپاری کرده یا خواهد کرد، انجام هرگونه فعالیت، اقتصادی، بازرگانی، تجاری، صنعتی یا هرگونه فعالیتی که در بردارنده ایجاد ارزش افزوده در راستای تامین اهداف بنیاد باشد، اقدام و انجام هر نوع فعالیتی که با روح و فلسفه اهداف مذکور در این ماده به منظور تامین اهداف بنیاد همخوانی و سنخیت داشته باشد، ایجاد کانون دانش آموختگان خیّر دانشگاه و عضوگیری به منظور حمایت های علمی پژوهشی و فرهنگی دانشگاه، از یگر اهدافی بود که رییس دانشگاه تربت حیدریه به آن اشاره کرد.
فعالیت های مثبت اما ناکافی
مدیرعامل بنیاد خیران حامی دانشگاه تربت حیدریه نیز گفت: هر چند عملکرد بنیاد تا امروز مثبت می باشد، اما این کافی نیست زیرا هم مردم تربت حیدریه مقیم در اقصی نقاط جهان که قلبانشان برای دیار خود می تپد زیاد هستند و هم سطح نیازمندی های این خطه بسیار نا محدود است و لذا باید خود را به جهان و به خصوص خیران ایرانی مقیم خارج از کشور و همچنین خیران غیرایرانی معرفی کنیم.
جواد انصاری افزود: تحقق این مهم نیازمند همراهی ستاد خیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین همراهی اصحاب رسانه است.
وی گفت: علاوه بر این بنا داریم آذر ماه امسال و در سالروز تاسیس بنیاد، همایشی با حضور خیران برگزار و عملکرد خود را در پشت ویترین این عزیزان قرار بدهیم.
رییس هیات امنا بنیاد خیرین حامی دانشگاه تربت حیدریه نیز گفت: در شرایط کنونی دولت قادر نیست تمام نیازهای جامعه را بر طرف کند.
حجت الاسلام عباسعلی علیزاده افزود: در عین حال می تواند ناظر خوب و هماهنگ کننده موثری برای جلب و جذب کمک های مردمی برای اجرای طرح های توسعه ای باشد.
هم اکنون بیش از 35 هزار و 769 دانش آموز و 11هزار دانشجو در تربت حیدریه در حال تحصیل می باشند.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
6121 /1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.