ابراهیم براتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هزینه روزانه کارگر نانوایی به 80 هزار تومان رسیده و هزینه برق، آب و گاز و سایر هزینه های جنبی نسبت به چهار سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
وی بیان کرد: درست است که نانوایان آرد یارانه ای دریافت می کنند اما در مجموع قیمت تمام شده نان برای آنان با احتساب هزینه های سربار کفاف دخل و خرج نانوایی ها را نمی دهد.
وی اظهار داشت: از سوی دیگر در طول یک سال گذشته به شدت به تعداد نانواییهای سطح شهر افزوده شده به طوری که فاصله بین 2 نانوایی در یک منطقه حداکثر به 50 متر رسیده و این موضوع باعث کاهش فروش شده است.
رئیس اتحادیه صنف نانوایی های مشهد گفت: اگر دولت تصمیمی بر افزایش قیمت نان یارانه ای ندارد بهتر است همه نانوایی های این شهر آزادپز شود و اختصاص آرد یارانه ای به همه آنها متوقف شود تا نانواها بتوانند هزینه های جاری خود را تامین کنند.
براتی تعداد نانوایی های مجاز در سطح شهر مشهد را 2 هزار و 700 نانوایی ذکر کرد و این تعداد را بیشتر از حد استاندارد و نیاز مردم شهر دانست.
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در پاسخ خبرنگار ایرنا مبنی بر آزادپز شدن نانوایی ها در مشهد گفت: طبق طرحی که در سال 1395 مبنی بر آزادپز کردن 20 درصد نانواییهای یارانه ای استان در راستای ایجاد رقابت برای بهبود کیفیت نان از سوی دولت ابلاغ شد تاکنون 23 درصد واحدهای نانوایی در خراسان رضوی آزادپز شده اند.
علی غفوری مقدم افزود: از آن زمان تاکنون طرح یا دستورالعمل جدیدی در خصوص افزایش سهم آزادپزها ابلاغ نشده و تصمیم گیری در خصوص ادامه اجرای این طرح برعهده کارگروه ملی گندم، آرد و نان است و استان در این خصوص اختیاری ندارد.
وی اظهار داشت: در خصوص آزادپز شدن نانوایی ها، استقبال زیادی از سوی صاحبان این صنوف در مشهد و شهرهای بزرگ استان انجام گرفت و تاکنون تنها در مشهد 750 نانوایی آزادپز شدند، اما شهرهای کوچک چندان استقبالی از این طرح نداشتند.
وی در خصوص علت افزایش بیش از حد نانوایی ها در مشهد گفت: در قانون نظام صنفی پیشین، در مورد حریم و سقف پروانه کسب در هر اتحادیه حد و حدودی در نظر گرفته شده بود اما در اصلاحیه جدید این قانون، ایجاد محدودیت برای حریم و سقف جواز کسب در همه صنوف با هر زمینه فروشی برداشته شد و اتحادیه ها می توانند در صورت احراز شرایط اولیه متقاضی، به وی جواز کسب بدهند.
غفوری مقدم اظهار داشت: همچنین براساس ماده 16 قانون بهبود فضای کسب و کار نباید هیچ محدودیتی در مشاغل و تقاضای افراد برای کسب شغل ایجاد شود.
وی اضافه کرد: با این حال در مورد برخی صنوف مانند نانوایی، تعداد بیش از حد آنها باعث کاهش فروش و درآمد می شود و ما نیز پیشنهاد اصلاح در برخی موارد قانون نظام صنفی را داده ایم تا در این زمینه اقدامی صورت گیرد.
7489/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.