به گزارش ایرنا، حسین پیرموذن روز پنجشنبه در جمع روسای اتاق های بازرگانی استان های شمالغرب کشور در زنجان افزود: ما در شرایط عادی نیستیم و در یک جنگ اقتصادی به سر می بریم، نیازها و درخواست های بخش خصوصی باید بر اساس وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کنونی مطرح شود.
وی یادآور شد: در یک سو دشمنان قسم خورده نظام ایستاده اند و در این سو هم جمهوری اسلامی با حداقل امکاناتی که در اختیار دارد به سر می برد.
پیرموذن تاکید کرد: بحث ارز زمانی که کلید خورد، خلاف قانون مصوب قانون کسب و کار نقطه نظرات بخش خصوصی مد نظر قرار نگرفت.
رئیس اتاق بازرگانی اردبیل گفت: بر اساس آمار سال گذشته حدود 105 میلیارد دلار درآمد نفتی و غیر نفتی کل کشور بود که نزدیک 60 میلیارد دلار آن متعلق به دولت و درآمد صادرات میعان گازی و نفتی و 46 میلیارد دلار آن سهم صادرات غیر نفتی بود.
وی خاطر نشان کرد: در بخش صادرات غیر نفتی، اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد کرد، سهم هفت تا هشت درصدی بخش خصوصی که نزدیک 13 میلیارد دلار می شود، برای تنظیم نرخ ارز وارد بازار شود.
پیرموذن ادامه داد: دولت می تواند تمام سهم درآمدی خود از واردات و صادرات را برای خرید و تهیه کالاهای اساسی و مدیریت معیشت مردم هزینه کند و در این شرایط هرچه نرخ کالاهای اساسی پایین تر تعیین شود به نفع جامعه خواهد بود.
عضو هیات رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: تعیین نرخ ارز 42 هزار ریالی به ازای هر دلار، زمینه جهش قیمت سکه و دلار را فراهم کرد و گرچه دولت قصد ندارد نرخ را به بیش از این رقم برساند اما بازار دچار نوسان شد.
وی به تاثیر نوسان نرخ ارز برای تولیدکنندگان و بخش خصوصی اشاره و تصریح کرد: به دنبال این نوسان، تولیدکنندگانی که ماشین آلات، مواد اولیه و قطعات یدکی خود را وارد می کردند، توان ترخیص کالاهای وارد و ثبت سفارش شده خود را از دست دادند.
پیر موذن با بیان اینکه این کالاها فقط تا سه ماه می توانند در انبار گمرکات ایران بمانند، از فرصت کوتاه باقی مانده برای ترخیص این کالاها پیش از بلوکه شدن به نام دولت خبر داد.
رئیس اتاق بازرگانی اردبیل گفت: پس از روزهای آینده اگر اتفاقی برای ترخیص این کالاها رخ ندهد، تزریق هر نوع پول و اعتباری به بخش تولید هم بی ثمر خواهد بود.
وی تاکید کرد: فقط 0.5 درصد از واحدهای تولیدی از ارز برای واردات ماشین آلات، مواد اولیه و قطعات یدکی استفاده می کنند.
پیرموذن افزود: دولت هر برنامه و پیشنهادی که برای تعیین نرخ ارز دارد، پیش از هر تصمیم گیری با اتاق ایران مشورت و نظرسنجی کند.
این مسئول تاکید کرد: دولت با کمک اتاق بازرگانی هرچه سریعتر قبض انبار گمرکات را پرداخت کند تا طی روزهای آینده بتوان مشکل بخش خصوصی و تولید را قبل از بلوکه شدن کالاهای وارداتی مورد نیاز خط تولید، مرتفع کرد.
3001/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.