به گزارش ایرنا برنده این جایزه در آیینی که به این مناسبت در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: نفایس المآثر به عنوان یک تذکره ادبی یا زندگینامه شعرا و ادیبان در ردیف 6 تذکره اصیل و قدیمی زبان فارسی است.
دکتر سعید شفیعیون افزود: تذکره های قدیم و شناخته شده ای مثل تذکره 'هفت اقلیم' و نظائرش از این تذکره استفاده کرده اند اما متاسفانه حتی یک بار هم اشاره ای به نویسنده آن یعنی 'علاء الدوله کامی قزوینی' و اثرش نکرده اند.
وی ادامه داد: مجمع الشعرای جهانگیری اثر 'قاطعی هروی' هم شرح زندگی تمام شاعرانی که علاءالدوله با آنها در قزوین زندگی کرده و در نفایس المآثر ذکر کرده را آورده است ولی یک بیت اضافه تر از شاهدان این تذکره نیاورده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: تنها 46 شاعر در این اثر معرفی شده اند که در هیچ جای دیگری به آنها اشاره نشده است و این غربت کتاب تذکره نفایس المآثر تا زمانی که فخرالزمانی در تذکره میخانه به این اثر اشاره کرد، ادامه داشت.
شفیعیون افزود: نویسنده نفایس المآثر با وجود همه زحماتی که در دوره خود کشید قدر ندید، او پسر یحیای مورخ و از خاندان سادات حسنی قزوین و البته اهل سنت بود که سرانجام این خاندان از ایران به هند کوچیده و در دربار هند صاحب مناصب مهمی شدند.
وی ادامه داد: این کتاب فقط تذکره نیست بلکه تذکره - تاریخ است یعنی هم دغدغه معرفی شعرای عصر خود را دارد و هم این که تاریخ بابریان و صفویان است و مولف نگاه مورخانه ای داشته و اطلاعات اصیل و دقیقی را عرضه می کند که می تواند مورد رجوع بسیاری از پژوهندگان برای شعر این دوره و حتی تاریخ دوره بابریان و صفویان باشد.
رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه اصفهان گفت: نباید از خاطر برد که جایزه ادبی استاد محمد قهرمان محوری اصلی دارد که آن ترویج سبک هندی در ادبیات فارسی و تحقیقات انجام شده در خصوص این سبک ادبی و بزرگداشت ادیب بزرگ و وزینی چون استاد قهرمان است.
شفیعیون افزود: همه محققان این حوزه بزرگ شده سفره استادانی چون استادان مرحوم گلچین معانی و قهرمان هستند و هیچ کس نیست که در خصوص سبک هندی در ادبیات فارسی کار و تحقیق کرده باشد و از دسترنج و زحمت بی توقع و بی ادعای اینان بهره نبرده باشد.
وی ادامه داد: یقینا کار بر روی شعرای مشهور و درجه یک و پرطرفدار لذت و شهرت زیادی در پی دارد ولی استاد قهرمان با شوق و انگیزه ای مثال زدنی و بی توقع، دیوان شاعرانی را تصحیح کرد که شاید حتی شعرشان برای استادان مشهور و جا افتاده ادبیات نیز شناخته شده نبود.
شفیعیون افزود: بدون شک مجاهدات استاد قهرمان و تلاشهای محققانه وی خلاهای بسیاری را پر کرده و حلقه های مفقوده تاریخ ادبیات ما را به دست داد و همچنان به چنین تحقیقاتی نیاز داریم.
دبیر نخستین دوره جایزه ادبی محمد قهرمان نیز در این مراسم گفت: در 26 اردیبهشت ماه 1396 فراخوان نخستین دوره جایزه ادبی استاد محمد قهرمان اعلام و تا فروردین 1397، 20 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که 14 اثر شایسته راهیابی به بخش داوری تشخیص داده شدند.
دکتر سلمان ساکت افزود: هیات داوران این جایزه دکتر محمدجعفر یاحقی، دکتر محمود فتوحی، دکتر راشد محصل، دکتر سلمان ساکت، پروفسور ریکاردو زیبولی از ایتالیا و پروفسور چنداشکر از هندوستان بودند که داوران خارجی از طریق رایانامه در تماس بودند و البته همه امور زیر سایه نام و مشورتهای استاد دکتر شفیعی کدکنی انجام شد.
وی ادامه داد: ژانرهای تحقیقاتی این جایزه، کتابها، پایان نامه ها و رساله های مقاطع تحصیلات تکمیلی در حوزه های ادبیات دوره صفوی و سبک هندی بود و در سال نخست جایزه تمام آثاری که در سه سال منتهی به اردیبهشت 97 منتشر شده بود مورد بررسی قرار گرفت و سرانجام از بین این 14 اثر، تصحیح تذکره نفایس المآثر برگزیده شد.
عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این دانشکده تنها به واسطه استادان ارجمند و گرانقدرش نیست که نامی بلند یافته بلکه استاد محمد قهرمان، کارمند و سپس رئیس کتابخانه این دانشکده بود و این کارمند کتابخانه به تنهایی به اندازه دهها عضو هیات علمی و استاد دانشگاه در فضای ادبی و پژوهشی کشور تاثیرگذار بود و در واقع به همراه مرحوم گلچین معانی پرچمدار سبک هندی در دوران معاصر بودند.
ساکت افزود: با وجود استادانی چون آقای دکتر فتوحی این پرچم همچنان در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی دراهتزاز است و امید است که این دانشکده یکی از پایگاههای محکم و مستحکم ادبیات صفوی در کشور باشد و جایزه ادبی استاد محمد قهرمان یکی از خدمات ارزنده آن بزرگوار و خانواده ایشان است که بستر را برای تداوم این پرچمداری فراهم کرده است.
استاد محمد قهرمان متولد ۱۳۰۸ تربت حیدریه و متوفی در 1392، شاعر، مصحح، پژوهشگر و ادیب خراسانی است که به ویژه به سبک هندی و شعر و ادبیات دوره صفویه علاقه خاصی داشت و خود از غزلسرایان بنام سبک هندی بود.
وی همچنین اشعار بسیاری به زبان و لهجه محلی تربت حیدریه سرود که در رتبه بندی شعر بومی ایران عنوان نخست را به خود اختصاص داده است.
1922/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.