هاشم نقیبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون حدود 350 هکتار کشت گلخانه ای در استان وجود دارد که 100 هکتار آن پارسال زیر کشت رفته است.
وی با اشاره به اینکه حدود 60 هکتار از گلخانه های استان سایبانی است، گفت: این شیوه کشت گلخانه ای موجب افزایش بهره وری آب و افزایش کیفیت محصول و نیز جلوگیری از برخی خسارات می شود.
وی بیان کرد: گوجه فرنگی، خیار و گلهای شاخه بریده در کنار صیفی جات و سبزیجات حدود 80 درصد سطح زیر کشت گلخانه ای استان را دارند که بقیه نیز سایر محصولات قابل کشت در گلخانه از جمله انواع میوه است.
نقیبی با اشاره به اینکه خراسان رضوی در سال 95 رتبه هشتم کشور را در سطح زیر کشت گلخانه ای داشت، افزود: رتبه کنونی استان در این بخش هنوز اعلام نشده است.
وی اظهار کرد: غیر از گلهای شاخه بریده تولیدی در گلخانه های استان مجموعا سالانه 55 هزار تن برداشت محصول گلخانه ای در استان ثبت می شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه، کشت گلخانه ای در مصرف آب 10 برابر صرفه جویی می کند، افزود: با توجه به بحران آب در استان و ضرورت مدیریت مصرف صحیح آب، توسعه کشت گلخانه ای به دلیل ویژگی های مثبت و صرفه اقتصادی مورد توجه جدی است.
وی گفت: در کشت گلخانه ای، میزان تولید به ازای هر واحد آب در مقایسه با فضای باز و کشت سنتی 10 برابر می شود.
خراسان رضوی با یک میلیون و 200 هزار هکتار کشتزار و 14.6 میلیون واحد دامی افزون بر 10 درصد تولیدات زراعی، باغی و دامی کشور را دارد.
این استان با تولید 6،76 میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی به ارزش ناخالص اقتصادی 95 هزار و 730 میلیارد و 423 میلیون ریال جایگاهی تاثیرگذار در اقتصاد ایران دارد.
7496/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.