ابراهیم رهنمای یامی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اطلاعات هواشناسی در زمینه های گسترده ای دارای کاربرد است و از جمله آنها بخش کشاورزی است زیرا افزایش و کاهش محصولات این بخش تحت تاثیر شرایط جوی هستند.
وی ادامه داد: سامانه توسعه هواشناسی کاربردی موسوم به 'تهک' بخشهایی همچون شناسایی کاربران نهایی، نیازسنجی، سامانه توزیع داده و محصول دارد. از دو روز پیش ثبت نام کشاورزان خراسانی در این سامانه آغاز شده و تا پنج هزار نفر می توانند در آن ثبت نام کنند.
دبیرکارگروه توسعه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: ثبت نام در این سامانه با وارد کردن کد ملی و انتخاب استان، شهرستان، نوع شغل و تولید محصول است. با توجه به جمعیت بالای فعالان بخش کشاورزی خراسان رضوی قرار بر این است که ظرفیت ثبت نام در 'سامانه تهک' نیز به تدریج افزایش یاید.
وی افزود: با توجه به اقدامات انجام شده، آغاز ثبت نام کاربران و همچنین نشستهای توجیهی برای مدیران کل سازمانهای دولتی، این سامانه از اواخر خرداد آتی به صورت عملی در خراسان رضوی راه اندازی می شود. سامانه تهک می تواند با مطالعه دقیق هر یک از گونه های گیاهی و آفات مرتبط با آنها در شرایط آب و هوایی منطقه کمک کار کشاورزان در مراحل کاشت، داشت، برداشت و مقابله با آفات باشد.
رهنمای یامی ادامه داد: سامانه تهک امور مختلف مورد نیاز کشاورزان را مورد توجه قرار داده است و کشاورزان از جدیدترین پیش بینی دما، بارش، سمت و سرعت باد، رطوبت نسبی، ابرناکی، نقشه های دما و بارش در مقیاس زمانی یک روزه و نقشه های وضعیت ترسالی و خشکسالی در بازه های یک ماهه تا چند ساله، نقشه ها و جداول استانی نخستین یخبندان پاییزه و آخرین یخبندان بهاره آگاه می شوند.
وی گفت: تعیین زمان مناسب عملیات داشت و برداشت محصولات زراعی، باغی، گلخانه ای در مقیاس روزانه تا هفتگی، نقشه های آینده نگری دما و باشر در مقیاس زمانی یک تا سه ماهه، نقشه ها و جداول بازه های زمانی کاشت محصولات مختلف از دیدگاه هواشناسی کشاورزی، نقشه های بارش موثر از دیدگاه هواشناسی کشاورزی در مقیاس زمانی روزانه، ماهانه و فصلی از دیگر خدمات سامانه تهک هستند.
درآمد سالانه بخش کشاورزی خراسان رضوی 13 هزار و 223 میلیارد تومان است. 363 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی این استان فعالیت دارند. حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی هشت میلیون تن است. سالانه یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین در این استان زیر کشت 83 نوع محصول می رود. بخش کشاورزی 28 درصد اشتغال و 30 درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.
7507/1848
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.