به گزارش ایرنا غلامحسین حقدادی، دوشنبه در همایش 'نسل ایمن و سالم با بهبود ایمنی و بهداشت کارگران جوان و مقابله با کار کودکان' در مشهد افزود: این طرح حدود 10 سال قبل در شرایطی که تعداد کودکان کار در مشهد و استان زیاد بود اجرایی شد.
وی بیان کرد: طرح روزنامه فروشی کودکان 15 تا 18 سال با این شرط اجرایی شد که آنان تحصیل شبانه داشته و از یک وعده غذای گرم و خدمات مددکاری برخوردار شده و حداکثر برای 6 ماه به کار گرفته شوند و در این مدت خانواده آنان بازتوان شوند تا دیگر نیازی به روزنامه فروشی آنان نباشد.
وی افزود: این در حالی بود که برخی صاحبان جراید و روزنامه ها، تلاش کردند در قالب این طرح کودکان و نوجوانان بیشتری را به خدمت بگیرند که این مهم با مقاومت بهزیستی استان مواجه شد.
معاون اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: بهزیستی با به کارگیری تنها 80 نفر در این طرح موافقت کرد و هم اینک این تعداد به 45 نفر رسیده که تا شهریور امسال امکان بازتوانی همه این کودکان فراهم شده و ادامه اجرای این طرح متوقف می شود.
حقدادی اظهار کرد: دلیل اصلی متوقف شدن طرح روزنامه فروشی کودکان، این است که با توجه به مشکلات فعلی، این افراد تبدیل به کودک کار می شوند و بهزیستی با کار کودکان مخالف است و اجازه نمی دهد برخی دستگاه ها از این کودکان برای درآمد اقتصادی بیشتر سوء استفاده کنند.
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: 60 درصد از جامعه هدف سازمان بهزیستی، کودکان هستند و هم اینک این نهاد در استان 100 هزار کودک را در مهدهای کودک و 30 هزار کودک را در روستاها و حاشیه شهرها زیر پوشش دارد.
وی افزود: کمیته ساماندهی کودکان کار و خیابان 14 سال پیش با عضویت 13 سازمان شکل گرفت اما بسیاری از سازمانها وظایف خود را انجام نداده و در زمینه رسیدگی به کودکان کار کوتاهی می کنند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، کودکان کار را متفاوت از کودکان خیابانی دانست و افزود: کودکان خیابانی محلی برای زندگی ندارند و به مجموعه ای از آسیب های اجتماعی و بیماریها مبتلا هستند اما کودکان کار، دارای خانواده بوده و به منظور امرار معاش در خیابان به انجام کار می پردازند.
وی افزود: براساس قانون حداقل سن کار برای افراد 15 و در مشاغل سخت 18 سال است اما بعضا مشاهده می شود بنگاه های اقتصادی به صورت غیرمجاز از کودکان زیر 15 سال به صورت استاد – شاگردی استفاده کرده و یا آنان را به کار شبانه می گمارند.
وی با اشاره به حمایت بهزیستی از کودکان گفت: پارسال 2 هزار مورد کودک آزاری در استان گزارش شد که اورژانس های اجتماعی به این امر رسیدگی کردند و قرار است تا پایان برنامه ششم فعالیت اورژانس های اجتماعی از 9 شهرستان کنونی به 20 شهرستان استان گسترش یابد.
وی ارائه خدمات نگهداری به 665 کودک، تلاش برای توانمندسازی خانواده آنها، رسیدگی به وضعیت جسمانی کودکان و خانواده آنان، ارائه سه هزار جلسه مشاوره فردی به کودکان، پیگیری امور تحصیلی کودکان، پیگیری بیمه، انجام آزمایش های کودکان مبتلا به بیماری بویژه اچ.آی.وی را از دیگر خدمات بهزیستی خراسان رضوی به کودکان در سال گذشته ذکر کرد.
7489/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.