این شرکت که در شهرک صنعتی خیام نیشابور فعالیت می کند، با تخلیه 6 کامیون باری به حجم تقریبی 48 تن پسماند پاکت های محصولات لبنی خود از قوانین و مقررات زیست محیطی و معدوم سازی قانونی پسماندها تخطی کرد.
داستان از آنجا آغاز شد که پنجشنبه گذشته 6 کامیون ناشناس اقدام به تخلیه پاکت های آلوده به مواد لبنی در حدفاصل روستاهای 'دشت' و 'سوقند'، در نزدیکی شهر نیشابور کرده و با آتش زدن این محموله، از محل متواری شدند که این آتش تا ظهر امروز زبانه می کشید و در نهایت با گزارش مردم، آتش مهار و خاموش شد.
آلودگی ناشی از این اقدام بسیار شدید بود و آلودگی هوا به واسطه شعله ور شدن و سوختن پاکت های تتراپک(پاکت های استریل ویژه بسته بندی مواد لبنی و آبمیوه با لایه داخلی آلومینیوم) و تولید خاکستر انبوه، بخشی از خسارات زیست محیطی ایجاد شده است.

*تخطی از قرارداد امحای پسماند
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نیشابور در این زمینه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: به محض اطلاع از وضعیت پیش آمده کارشناسان محیط زیست در محل حضور یافته و با فراخواندن شرکت تولید کننده، نسبت به مدیریت وضعیت اقدام شد.
محمدمهدی نوربخش با اشاره به آلودگی شدید ایجاد شده در محیط، بیان کرد: این شرکت طبق قراردادی که با سازمان مدیریت پسماند شهرستان دارد باید برای معدوم سازی پسماندهای صنعتی خود اقدام به انتقال آن به محل زباله گاه نیشابور نماید.
وی ادامه داد: متاسفانه به علت عدم پرداخت مبلغ بابت انجام خدمات به پیمانکار برای انتقال پسماندها به زباله گاه، چند کامیون گذری برای انتقال پسماندها به کار گرفته شدند که این کامیون ها اقدام به تخلیه بار در مکان دیگری کردند.
نوربخش گفت: به این ترتیب رانندگان ناشناس بدون رعایت قوانین و مقررات دفع پسماند، اقدام به تخلیه و امحای غیر قانونی پاکت ها کرده اند.
وی بیان کرد: با اعلام اقدام صورت گرفته به شرکت خاطی سریعا نسبت به پاکسازی محل اقدام و باقی مانده پسماندها نیز به زباله گاه منتقل شد.
این مسئول اظهار کرد: این شرکت لبنی، تولید پسماند ویژه ندارد و صرفا تولید پسماند عادی دارد که با توجه به سابقه مثبت و موثری که در مدیریت پسماند خود دارد، پیگیری های لازم را برای مدیریت وضعیت موجود دارد.
وی در خصوص جریمه شرکت متخلف بیان کرد: با توجه به سابقه خوب و اقدامات موثر زیست محیطی این شرکت، در این مورد اقدام به اخذ تعهد کتبی از مدیرعامل شرکت خواهد شد که در صورت تکرار مساله، موضوع از طریق قضایی پیگیری و جریمه شرکت قطعی خواهد شد.
رئیس محیط زیست نیشابور گفت: علت حجم بالای پسماند پاکت تتراپک در این شرکت، دستگاه مستعمل و قدیمی مورد استفاده در بخش بسته بندی شرکت است.
وی افزود: کهنه بودن دستگاه بسته بندی خامه در این شرکت موجب شده تا پاکت بخش زیادی از تولید نهایی آن دچار مشکل شود بنابراین میزان تولید پاکت بسته بندی بی کیفیت و خراب در قالب پسماند شرکت، حجم زیادی دارد.

*فناوری بازیافت تتراپک نداریم
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نیشابور با اشاره به فقدان فناوری مربوط به بازیافت پسماند پاکت های تتراپک در استان خراسان رضوی افزود: بازیافت این پاکت ها به دلیل داشتن لایه داخلی آلومینیومی، دستگاه خاصی نیاز دارد که هنوز این امکان در استان ما ایجاد نشده است.
نوربخش بیان کرد: بازیافت این پاکت ها در تولید ایزوگام و صنایع مشابه کاربرد دارد اما به دلیل نبود فناوری لازم در این زمینه، هر میزان تولید پاکت در این نوع با انتقال به زباله گاه نیشابور اقدام به معدوم سازی و سوزاندن می شود.
وی بدون اشاره به حجم تولید تتراپک در شهرک صنعتی خیام نیشابور، ادامه داد: تنها روش موجود معدوم سازی این نوع پاکت در استان سوزاندن است که البته در مجموع حجم بالایی را شامل می شود و لازم است در این زمینه اقدامات موثری انجام شود.
وی تاکید کرد: یک شرکت دانش بنیان در استان پارسال پیگیر فعال سازی این فناوری بود اما تاکنون گزارشی در خصوص راه اندازی واحد بازیافت تتراپک نداشته ایم.
نوربخش با بیان اینکه خوشبختانه مدیریت پسماند در شهرستان طی سالهای اخیر به سمت مطلوبی رفته است، افزود: در زمینه مدیریت پسماند نیز اقدامات خوبی انجام شده و مهمترین اتفاق مثبت در شهرستان سخت گیری فراوان و جلوگیری از رهاسازی پسماندهای واحدهای تولیدی بوده است.

*کامیونهای گذری زیر قولشان زدند
یکی از مسئولان این شرکت تولید محصولات لبنی که مسئول این واقعه تخریب زیستی محیطی است به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: متاسفانه پیمانکار اقدام به استفاده از 6 دستگاه کامیون گذری و رانندگان ناشناس برای انتقال پسماندهای شرکت کرد.
وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: مجموعا 10 کامیون حامل پسماند پاکت تتراپک بوده اند که چهار کامیون اقدام به انتقال و تخلیه بار در محل زباله گاه نیشابور در کال شور کردند اما 6 کامیون به وعده خود عمل نکردند.
وی تاکید کرد: ما بشدت پایبند رعایت قوانین زیست محیطی و مدیریت پسماند هستیم و همیشه قوانین اعلامی از سوی محیط زیست را رعایت می کنیم اما در این مورد متاسفانه شاهد بدقولی رانندگان ناشناس بودیم.

* برخورد با تخلفات محیط زیستی
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در این زمینه اظهار کرد: اتفاق رخ داده بر اثر بی توجهی و ناآگاهی رخ داده و متاسفانه شاهد ایجاد آلودگی بخصوص هوا و تولید بوی بد برای ساکنان منطقه بودیم.
محمد عرفانی افزود: رعایت قوانین زیست محیطی و قواعد موجود در خصوص کنترل و مدیریت پسماند از سوی واحدهای تولیدی و صنعتی، امری ضرورتی و حتمی است که تخطی از آن با پیامدهای قانونی روبه رو خواهد بود.
وی تاکید کرد: محیط زیست به سلامت تک تک افراد جامعه مربوط است و هرگونه تخریب، خسارت و خرابی در آن می تواند به ما و نسل های آینده خسارات جبران ناپذیری وارد آورد.
مرکز شهرستان 433 هزار نفری نیشابور در 122 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
سال 95 نیز دفع غیرمجاز پساب و ایجاد دریاچه گسترده ای از پساب واحدهای صنعتی شهرک صنعتی خیام در منطقه اسحاق آباد نیشابور، نگرانی های زیست محیطی در این شهرستان ایجاد کرد.
همچنین فعالیت کارخانه کارتن سازی در این شهرک اگرچه با مجوزهای لازم بنا شده اما در 2 سال گذشته به دلیل ایجاد آلودگی و بوی بد در منطقه، موجب نارضایی مردم ساکن در شهرک های مسکونی نزدیک آن شده است.
شهرک صنعتی خیام در سال 1368 به تصویب هیات وزیران رسید و از سال 1370 استقرار واحدهای صنعتی که هم اینک به حدود 300 واحد رسیده در آن آغاز شد. شهرک صنعتی خیام واقع در کیلومتر 20 جاده نیشابور - مشهد دارای دو مرحله به مساحت 246 هکتار، دومین شهرک صنعتی فعال خراسان رضوی به لحاظ حجم سرمایه، تعداد و ترکیب صنایع است.
7496/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.