فرید سرجمعی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پارسال به هشت استان نوغان خیز کشور خسارت های زیادی وارد شده بود که سهم خراسان رضوی 580 میلیون ریال بود.
*خراسان رضوی پایتخت ابریشم کشی
در حالی که بیش از 80 درصد صنعت نوغانداری و تولید پیله ابریشم ایران در شمال کشور است، اما 85 درصد فرآیند ابریشم کشی از تولیدات پیله ابریشم در پایتخت ابریشم کشی کشور یعنی خراسان رضوی انجام می شود. در این میان شهر بایگ و روستای بسک در شهرستان تربت حیدریه مهم ترین مناطق هنر صنعت ابریشم کشی در این استان محسوب می شوند.
وی با بیان اینکه به هزار و 365 بهره بردار خراسان رضوی خسارت وارد شد، گفت: بیشترین خسارت مربوط به تربت حیدریه و حومه و کمترین میزان خسارت نیز مربوط به نیشابور بود.
سرجمعی افزود: شهرهای تربت حیدریه و حومه، زاوه، مه ولات، کاشمر (کوهسرخ)، نیشابور، خوشاب، درگز، رشتخوار، کلات، گناباد و سبزوار از جمله شهرهای خراسان رضوی بودند که به فعالیت های نوغانداری آنها خسارت وارد شد.
وی زمان انجام ضدعفونی در استان را از بعد تعطیلات نوروزی عنوان و اظهار کرد: هفته گذشته ضدعفونی خاتمه یافت یعنی تا قبل اینکه کرم ها وارد سالن کرم بالغ شوند، باید ضد عفونی به اتمام رسیده باشد.
سرجمعی گفت: براساس پیگیری های مرکز توسعه نوغانداری کشور، اداره نوغانداری خراسان رضوی، سازمان های جهاد کشاورزی و ادارات کل دامپزشکی استان ها و کشور اعتباری به مبلغ هزار میلیارد ریال برای خرید مواد ضدعفونی برای هشت استان نوغان خیز کشور از جمله استان های خراسان رضوی و شمالی اختصاص یافت و سالن های نوغاندارانی که پارسال خسارت دیده بودند رایگان ضدعفونی شد یا در حال اتمام است.
پرورش کرم ابریشم که به عنوان فعالیت نوغانداری نام گرفته با پیشینه 4500 سال در جهان از دیرباز در ایران نیز رواج داشته است.
بر اساس آمارهای موجود امروزه حدود 20 هزار هکتار توتستان در ایران وجود دارد که از این میزان 13 هزار هکتار در گیلان، سه هزار هکتار در مازندران، سه هزار و 400 هکتار در خراسان و 600 هکتار در سایر استان های نوغان خیز وجود دارد.
هم اکنون این صنعت با اشتغال 80 هزار خانوار ایرانی و تولید پنج هزار تن پیله تر برغم افت کمی نسبت به دوران شکوفایی این صنعت در گذشته روند رو به رشدی را در پیش گرفته است.
تعداد بهره برداران کرم ابریشم (سالن پرورش) در خراسان رضوی، سه هزار و 102 نفر است که از این میزان هزار و 123 نفر در منطقه تربت حیدریه مشغول کار هستند.
پیله تولید نوغانداران ایران در کارگاه های سنتی ابریشم کشی تربت حیدریه و چهار کارخانه صنعتی استان های گیلان و خراسان رضوی به نخ ابریشم تبدیل می شود.
هم اکنون از 1200 کارگاه سنتی ابریشم کشی در بخش بایگ شهرستان تربت حیدریه که به عنوان پایتخت ابریشم ایران مشهور است تنها 400 کارگاه فعال است.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.