به گفته پزشکان، این بیماری نتیجه اختلال در عملکرد کبد است که عوامل بسیار از جمله مصرف داروها می‌ توانند این التهاب را ایجاد کنند اما ویروسها شایع‌ ترین علت ایجاد هپاتیت شناخته شده اند.
بر این اساس بیماری هپاتیت به انواع مختلف مانند آ، ب، ث تقسیم می شود که هپاتیت ب شایع ترین آنهاست.
به اعتقاد مسئولان وزارت بهداشت، به دنبال پوشش فراگیر واکسیناسیون و ارتقای مراقبت های بهداشتی، هم اکنون ایران در کنترل و کاهش شیوع بیماری هپاتیت ب به موفقیت های چشمگیر دست یافته است.
با این حال رئیس شبکه هپاتیت ایران معتقد است، هرچند اقدامات خوبی در زمینه شناسایی، کنترل و درمان هپاتیت در کشور انجام شده اما هنوز بسیاری از مبتلایان شناسایی نشده و از بیماری خود خبر ندارند.
به گفته دکتر سید موید علویان هم اکنون بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر مبتلا به ویروس هپاتیت ب در ایران شناسایی شده اند.

* هیاتیت در مراحل اولیه علامت ندارد
رئیس انجمن گوارش و کبد خراسان رضوی نیز گفت: هپاتیت ب یک بیماری ویروسی و مسری است که در جهان به ویژه در کشورهای عقب مانده و در حال توسعه، معضل بهداشتی و درمانی به شمار می رود.
دکتر حسن سعادت نیا افزود: این بیماری ویروسی از طریق خون آلوده، رفتارهای پرخطر جنسی، استفاده از سرنگ ‌های مشترک و ترشحات آلوده قابل انتقال است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: به طور معمول هپاتیت ب در مراحل اولیه بدون علامت بوده و گاهی با بی‌ اشتهایی، تهوع، زردی سفیده چشم و پررنگ شدن ادرار همراه است و این بیماری در صورت مزمن شدن سبب آسیب پیشرفته به کبد و سیروز کبدی می شود.
وی اظهار کرد: اغلب بسیاری از مبتلایان به هپاتیت ناقل باقی مانده و درصد اندکی به بیماریهای کبدی مبتلا می شوند.
وی گفت: درمان قطعی برای بیماری هپاتیت ب وجود ندارد و تنها راه کنترل این بیماری واکسیناسیون، پیشگیری و مراقبت های بهداشتی است.
دکتر سعادت نیا افزود: اگر بیماری هپاتیت پیشرفت کند و عملکرد کبد نارسا و دچار اختلال جدی شود، بیمار برای ادامه حیات نیاز به پیوند کبد خواهد داشت.

* شیوع هپاتیت ب در خراسان رضوی به کمتر از 2 درصد کاهش یافت
مدیر گروه بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: با واکسیناسیون فراگیر و اقدامات انجام شده طی دهه های اخیر شیوع بیماری هپاتیت ب در استان خراسان رضوی از پنج درصد به کمتر از 2 درصد جمعیت کاهش یافته است.
دکتر محمد جعفر صادقی افزود: هم اکنون تعداد ناقلان فعال ویروس هپاتیت ب در خراسان رضوی 2 تا سه هزار نفر برآورد می شود که چند برابر این تعداد شناسایی نشده اند.
وی اظهار کرد: کمتر از 10 درصد ناقلان ویروس هپاتیت ب به بیماریهای کبدی و سیروز کبدی مبتلا می شوند و مابقی آنان به صورت ناقل باقی می مانند و خطر سرایت بیماری به دیگران را دارند.

* واکسن هپاتیت ب در داروخانه ها موجود است
کارشناس مسئول ویروس ایدز و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: واکسیناسیون هپاتیت ب در سنین نوزادی از سال 1369 در ایران آغاز شد و هم اکنون تمام جوانان زیر 28 سال کشور در برابر این بیماری ایمن هستند.
دکتر علی حسین پور افزود: واکسن هپاتیت ب در قالب واکسن پنتاوالان شامل پنج واکسن سیاه سرفه، کزاز، هپاتیت، دیفتری و هموفیلوس آنفلوآنزا به نوزادان 2، چهار و 6 ماهه تزریق می شود.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه احتمال انتقال و بروز بیماری هپاتیت ب در سنین بالاتر از 28 سال نیز وجود دارد، این واکسن برای گروههای پرخطر به صورت رایگان تزریق می شود و به سایر افراد نیز توصیه می شود علاوه بر رعایت مسائل حفاظتی و بهداشت فردی نسبت به شناسایی بیماری و دریافت واکسن از بخش خصوصی اقدام کنند.
وی گفت: واکسن هپاتیت ب هم اکنون برای گروههایی از قبیل پزشکان، آتش نشانان، رفتگران، پرستاران، دندانپزشکان و برخی گروههای پزشکی در استان خراسان رضوی به طور رایگان تزریق می شود.
دکتر حسین پور افزود: این واکسن در داروخانه ها موجود است و افراد بالاتر از سنین 27 سال نیز می توانند ابتدا برای آزمایش به مراکز بهداشتی مراجعه کنند و سپس با پرداخت هزینه آن که حدود 30 هزار تومان است در سه نوبت نسبت به ایمن سازی خود در برابر این بیماری اقدام کنند.
وی اظهار کرد: هزینه آزمایش شناسایی بیماری هپاتیت نیز در بخش خصوصی حدود 30 هزار تومان و در بخش دولتی 15 هزار تومان برآورد می شود.
3027 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.