به گزارش ایرنا، احمد علی موهبتی یکشنبه در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی افزود: این بدان خاطر است که بحث درمان هزینه های زیادی را می بلعد و این شیوه آسیب های زیادی به حوزه سلامت زد که امیدواریم در دولت دوم مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به شعار امسال هفته سلامت (سلامت برای همه در همه جا) گفت: تحقق این شعار مستلزم اصولی است که متاسفانه محقق نشده و از این روی از بخش دولتی و خصوصی شهرستان انتظار می رود با تمام امکانات در راستای سلامت گام بردارند تا فرهنگ سلامت راه بیافتد.
موهبتی افزود: مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بر این باور هستند که تنها مشکل موجود سلامت در حوزه حاشیه نشینی است و هر چند تربت حیدریه از حیث معضل حاشیه نشینی نسبت به دیگر شهرهای استان دارای مشکلات کمتری است، اما باید مواظب باشیم زمانی که بیماری بیاید دیگر نگاه نمی کند حاشیه نشین یا شهرنشین هستیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه نیز گفت: امسال بحث اجتماعی شدن سلامت را با جدیت دنبال می کنیم که این مهم دارای 2 بال همکاری بین بخشی و مشارکت ساختارمند مردم است.
سعیدرضا قنبری زاده افزود: بر این اساس تشکیل کانون سلامت و خانه مشارکت مردم، تشکیل منظم جلسات شورای سلامت و امنیت غذایی و پیگیری نظامند مصوبات و نیز راه اندازی مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی تاثیرگذار بر سلامت با جدیت دنبال می شود.
وی در تشریح اجتماعی شدن سلامت اظهار کرد: این مقوله به معنای مشارکت سازماندهی شده تمام آحاد مردم در حوزه سلامت، همکاری و همراهی ساختارمند، مسوولانه و متعهدانه همه بخش های حاکمیت و کاهش نابرابری ها به منظور تحقق عدالت است.
قنبری زاده افزود: بر این اساس باید کانون سلامت محله همچون دیگر نقاط کشور راه اندازی و چنین تشکل اجتماع محوری فعالیت های سلامت محور را در سطح محلات مختلف انجام دهد.
وی در بیان اهداف تشکیل کانون سلامت گفت: حفظ و بهبود سطح سلامت محله ، نهادینه کردن ارتباط مردم و مشارکت جمعی آنان با متولیان مدیریت شهر بویژه در امر سلامت، ارتقای آگاهی های عمومی مردم در خصوص مسایل سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی، ارتقای فرهنگ شهرنشینی و مشارکت پذیر کردن ساکنان محله به عنوان شهروندان مسوول و آگاه در امر سلامت محله و نیز تقویت روحیه اتکا به خودباوری در خانواده ها در راستای بازآفرینی هویت محله است.
قنبری زاده به وظایف این خانه اشاره و اظهار کرد: ارایه برنامه های آموزشی و خدمات سلامت در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی به گروه های مخاطب مردمی و نهادهای سازمانی محله، حفظ شبکه سلامت یاران محله در راستای ارتقای سلامت محله و اجرای برنامه های سلامت محور، انجام خدمات سلامت با استفاده از افراد توانمند و دارای مدرک تحصیلی مرتبط و ارجاع افراد به مراجع حمایتی یا بهداشتی درمانی بر حسب نیازهای فردی ساکنان محله، جذب، حفظ و توسعه مشارکت رابطین سلامت محله و نیز جلب و توسعه شبکه همکاری های بین بخشی سازمان های دولتی و غیردولتی مرتبط با هدف ارتقای سلامت محله از جمله وظایف کانون های سلامت است.
وی گفت: کانون سلامت محله به دنبال افزایش مشارکت موثر، کارآمد و پویای مردم در توسعه سلامت خود، خانواده و محلات است و مدیران و سازمان های های مردم نهاد نیز باید به دنبال آن باشند.
قنبری زاده همچنین به مجمع سلامت محله اشاره و اظهار کرد: این مجمع نیز یک تجربه جهانی است و سازمان جهانی بهداشت آن را تعریف کرده که شامل سه رکن مردم (کانون ها و گروه های سلامت)، نمایندگان گروه های مرجع ( استادان و دانشگاهیان) و نمایندگان دستگاه های دولتی است.
وی گفت: مجمع سلامت محله با مجامع شهرستان، استان و ملی مسایل را بررسی و اقدامات لازم را انجام می دهند.
به گفته قنبری زاده امکان مشارکت ساختارمند مردم که به معنای اجتماعی شدن است باید فراهم شود که نتیجه این رویکرد توانمندسازی جوامع محلی است و باید تا جایی که می توانیم کارها را به مردم واگذار کنیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سلامت دارای چهار جزء اصلی شامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است گفت: اختلال در سلامت اجتماعی، آسیب های اجتماعی را به دنبال دارد.
قنبری زاده افزود: در یک تا 2 دهه اخیر جامعه ما با پدیده آسیب های اجتماعی به صورت جدی مواجه شده و اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق و دیگر مشکلات فرهنگی ناشی از توجه نداشتن به این مساله است.
وی با اشاره به اینکه دولت و تمام بخش های ذیربط باید دست به دست هم دهند و مشکلات مردم را برطرف کنند افزود: سلامت را باید در تمام سیاست ها اعمال و تمام دستگاه ها را در آن دخیل کنیم.
از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی یکم تا هفتم اردیبهشت ماه هفته سلامت نامگذاری شده است.
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با زیرپوشش داشتن سه شهرستان تربت حیدریه، مه ولات و زاوه به 350 هزار نفر جمعیت سه شهرستان در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می دهد.
این دانشگاه 162 تخت در دو بیمارستان شهرهای مه ولات و زاوه دارد.
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه دارای 32 نفر عضو هیات علمی و 766 نفر دانشجو است که دانشجویان در 9 رشته مامایی، اتاق عمل، هوشبری، پرستاری، فناوری اطلاعات سلامت، علوم آزمایشگاهی، بهداشت محیط، بهداشت عمومی، فوریت پزشکی و در سه مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته تحصیل می کنند.
ناوگان آمبولانسی این مرکز درمانی این شهرستان به 39 دستگاه می رسد.
به گزارش ایرنا بر اساس گزارش خزانه دولت در تاریخ 30 فروردین ماه سالجاری تحت عنوان ' سایر هزینه های اجتناب ناپذیر ' و شماره سند ١٦٧٤ به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی , درمانی تربت حیدریه یک میلیارد و 533 میلیون ریال و همچنین شماره سند 01603 و 7 میلیارد و 53 میلیون ریال پرداخت شده است.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.