به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی راه آهن خراسان، محمد هادی ضیایی مهر افزود: پارسال یک میلیون و 970 هزار تن کالا با 33 هزار و 85 دستگاه واگن از طریق مرز ریلی سرخس با ترکمنستان وکشورهای آسیای مرکزی در سه بخش کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی مبادله شد.
وی اظهار کرد: 20 درصد این مبادلات به میزان 390 هزار تن کالاهای صادراتی غیر نفتی شامل سیمان، مواد صنعتی، مواد پلاستیکی، مصالح ساختمانی، رنگ، مواد غذایی، انواع خاک صنعتی و معدنی بود که به وسیله 6 هزار و 669 دستگاه واگن از طریق مرز ریلی سرخس به کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان و قزاقستان حمل شد.
وی گفت: 14 درصد به میزان 280 هزار تن نیز مربوط به کالاهای وارداتی شامل پنبه، خوراک دام، غلات و مواد صنعتی بود که با 4 هزار و 747 دستگاه واگن از کشورهای قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان وارد کشور گردید و اغلب در استان خراسان رضوی تخلیه شد.
ضیایی مهر افزود: 66 درصد کالاهای مبادله شده به میزان یک میلیون و 300 هزار تن کالاهای ترانزیتی شامل پنبه، گوگرد، کود شیمیایی بود که با 21 هزار و 669 دستگاه واگن از کشورهای ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان بارگیری و به مبادی مرزی ریلی به ویژه بندرعباس حمل شد.
12 درصد از مجموع 12 هزار و 500 کیلومتر خطوط شبکه ریلی کشور معادل هزار و 500 کیلومتر در خراسان رضوی قرار دارد.
در نیمه نخست پارسال یک میلیون و 716 هزار تن بار داخلی و خارجی از طریق راه آهن خراسان جا به جا شد که 780 هزار تن از این مقدار مربوط به صادرات، واردات و ترانزیت ریلی از پایانه سرخس بوده است.
مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان از طریق راه آهن از 2 مرز ریلی سرخس و اینچه برون انجام می شود اما مرز سرخس به دلیل سابقه، زیر ساختهای بهتر و نزدیک بودن به کشورهای آسیای مرکزی و مسیر ریلی بندرعباس بخش عمده ترانزیت و تجارت ریلی کالا بین ایران و این کشورها را به خود اختصاص داده است.
3221 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.