رضا صابری تولایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر دانش آموز پایه نهم مشمول محاسبه 100 امتیاز شامل 65 امتیاز از آزمونهای سلامت روان و استعداد تحصیلی و 35 امتیاز مربوط به سوابق تحصیلی مربوط به پایه های هفتم، هشتم و نهم است و بر اساس امتیاز کسب شده انتخاب رشته می کند.
وی ادامه داد: هم اکنون خراسان رضوی در میان تمامی استانهای کشور به لحاظ میزان ثبت اطلاعات در 'سامانه همگام هدایت تحصیلی' شامل ثبت اطلاعات 99 درصد دانش آموزان مشمول هدایت تحصیلی، رتبه نخست را دارد.
معاون اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: با هدف تسهیل در فرایند اجرای این طرح و نیز ارائه مشاوره و آگاهی بخشی به دانش آموزان، والدین و معلمان کارگروه تخصصی هدایت تحصیلی در مناطق 47 گانه آموزشی استان تشکیل شده است.
وی افزود: والدین از هرگونه تحمیل اراده و تاثیرگذاری غیرضرور بر انتخاب رشته فرزندان خود برای ادامه تحصیل در پایه دهم خودداری کنند. برخی خانواده ها در صدد تحمیل اراده و خواست خود بر دانش آموزان برای انتخاب رشته هستند اما باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که انتخاب رشته دانش آموزان برای ادامه تحصیل در پایه دهم باید بر اساس توانمندی و استعداد فردی باشد.
او ادامه داد: انتظار می رود والدین اجازه دهند دانش آموزان بر اساس انتخاب آگاهانه و آزادانه اقدام به انتخاب رشته تحصیلی نماید و با اطلاعات کامل و جامع از وضعیت رشته های تحصیلی در حوزه نظری، فنی و حرفه ای و کار و دانش راه آینده تحصیل خود را برگزینند.
وی پنج رکن بنیادی اجرای این طرح را دانش آموزان، مشاوران، اولیا، دبیران مدارس و مدیران ذکر و بیان کرد: انتخاب رشته برای دانش آموزان کاملا آزادانه و طبق آگاهی صورت می گیرد.
معاون اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: طی سالهای اخیر گرایش بیش از اندازه ای به رشته تجربی در بین نش آموزان وجود داشته و این در حالی است که طبق آمار پارسال از مجموع 550 هزار شرکت کننده در کنکور تجربی تنها یک پنجم آنها به رشته دانشگاهی مورد علاقه خود وارد شدند.
با اجرای طرح هدایت تحصیلی 38.7 درصد دانش آموزان خراسان رضوی در شاخه فنی حرفه ای و کار و دانش تحصیل می کنند که این میزان بیش از میانگین کشوری است.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.