رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: این آیین 100 ساله با هدف احترام به مادربزرگها و گردش آنها در دامان طبیعت از یک قرن پیش تاکنون در نهمین روز فروردین در این منطقه برگزار شده است.
علیرضا شناسایی ادامه داد: مردم منطقه نوقاب گناباد از دیرباز در چنین روزی مادربزرگها را که به دلیل کهولت سن امکان بیرون رفتن از منازل را ندارند با همکاری یکدیگر برای گردش به دامان طبیعت می برند و از آن زمان این آیین به عنوان بی بی گرد و یا در اصطلاح محلی بی بی گلو معروف شد.
وی افزود: آیین سنتی بی بی گرد با برنامه های متنوعی مانند کشتی، موسیقی سنتی، رقص محلی چکّ زدن، قصه گویی، شعرخوانی، طناب کشی، پله جستن (پرش طول)، تخم مرغ بازی، کاب دین(کبدی زو)، گوک ور ددنی، جوز بازی، الک دولک، پرتاب سنگ پنج منی، هفت سنگ، ور هم کود و رگ غمبک(یه غل دو غل ) همراه است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد توزیع نان وشیرینی محلی مختص نوروز و آشهای معروف گناباد مثل آش لخشک، جوشپره و آجیل شور را دیگر رسوم آیین بی بی گرد ذکر کرد.
محله نوقاب با آثاری همچون مسجد و حمام حاج عبدالله، منزل سعیدیان، درخت سرو کهنسال و مزار پیرکله یکی از نقاط کهن شهرستان گناباد محسوب می شود. گناباد دارای 250 اثر تاریخی و معنوی است که از این تعداد 142 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده اند.
چهار موزه باستانشناسی، مردمشناسی، آب و موزه روستایی زعفران در گناباد برای بازدید علاقه مندان دایر است. گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.
2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.