به گزارش ایرنا، نوروز آئین و سنت کهن ایرانیان و برخاسته از ایران باستان است که با آغاز سال نو شمسی ایرانیان با برپایی جشن ها و برنامه های ویژه به استقبال بهار و سال نو می روند.
سنت ها و هنر اصیل ایرانی در نوروز به عنوان یکی از کهن ترین آئین های ایرانیان رنگ و بوی بیشتری دارد و امسال این مهم در قالب برنامه های مختلف در خطه خورشید نمود یافته است.
خراسان رضوی محل زندگی اقوام گوناگونی است که به رغم تفاوتهای نژادی و فرهنگی، به خاطر رشته محکمی از عوامل پایداری چون دین و ملیت با هم متحدند و موسیقی سنتی از اصیل ترین هنرها و داشته های این سرزمین می باشد که در آن سوی مرزها نیز زبانزد است.
در این میان نقاره زنی از گوشنوازترین نواهای نوروزی برای زائران و مجاوران است که همزمان با تحویل سال در بارگاه حضرت امام رضا (ع) طنین انداز می شود.
در نوروز 1397 برگزاری جشن های نوروزگاه، شاهنامه خوانی، اجرای موسیقی مقامی و برپایی نمایشگاه های مختلف حال و هوای متفاوت برای زائران بارگاه منور رضوی رقم زد.
استاندار خراسان رضوی نیز در اولین جلسه ستاد سفر استان در دوم فروردین ماه گفت: با توجه به اتمام ایام عزاداری سالگرد شهادت حضرت امام هادی (ع) این استان باید حال و هوای شادتر و بهارانه تر به خود بگیرد و در این زمینه شهرداری ها و دستگاههای مربوطه اقدامات مناسب انجام دهند.
علیرضا رشیدیان افزود: حال و هوای عیدانه باید به گونه ای باشد که در زائران و مجاوران نشاط و شادابی ایجاد کرده و با رعایت رفاه و آسایش آنان این شادابی ارتقا یابد زیرا هر چه بیشتر فضای مفرح فرهنگی در کنار طبیعت و فضاهای تاریخی برای زائران در این ایام فراهم کنیم در راستای افزایش ماندگاری آنها گام برداشته ایم.
شهردار مشهد نیز در این نشست گفت: جلوه شهری مشهد باید برای جذب زائران و گردشگران در ایام نوروز به خوبی نشان داده شود.
قاسم تقی زاده خامسی افزود : در کنار جذابیت و محوریت حرم مطهر رضوی سایر جذابیت های این کلانشهر نیز باید نمایان شود.
معاون فرهنگی شهردار مشهد هم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بارگاه منور رضوی نورانی ‌ترین چهره شهر مشهد است، در عین حال نباید مابقی عناصر و چهره ‌ها را در این شهر نادیده بگیریم.
هادی بختیاری افزود: هویت ملی، مذهبی و انقلابی ایرانیان به هم گره خورده است، ارزش ‌های فرهنگی مکمل یکدیگر هستند و شهرداری به تمام عناصر توجه دارد.
وی اظهار کرد: غفلت از هر جزء از این موارد منجر به خسارت های متعدد خواهد شد.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شهرداری و شورای شهر مشهد از هر برنامه ای که موجب رفاه و شادی مردم می شود باید استقبال کند.
محمد رضا حیدری افزود: عناصر فرهنگی این دیار باید در قالب برنامه های مختلف به نسل جدید منتقل شود.

* اجرای جشن های آئینی موزیکال در شهر مشهد
دبیر جشنواره هنر شهری موسوم به 'خانه بهار' شهرداری مشهد در باره جشن های آئینی نوروز امسال در این شهر به خبرنگار ایرنا گفت: برای ایام نوروز امسال در بخش موسیقی و جشن های آئینی چهار جشن آئینی موسیقایی در نقاط مختلف شهر مشهد برنامه ریزی شده است.
احسان مهدوی افزود: نمایش موزیکال 'تکم' که آئین موسیقایی مربوط به خطه آذربایجان است طی نیمه نخست تعطیلات نوروزی در شهر مشهد اجرا و با استقبال زائران و مجاوران روبرو شد.
وی اظهار کرد: جشن آئینی مربوط به شمال خراسان از دیگر برنامه های موزیکال است که از نهم فروردین ماه در مشهد اجرا می شود که در این جشن به موسیقی سنتی شمال خراسان و شیروان توجه شده است.
وی گفت: جشن آئینی مربوط به شرق خراسان و منطقه خواف و تربت جام نیز با رویکرد توجه به موسیقی محلی و آئین های این منطقه از نهم فروردین در مشهد اجرا می شود.
مهدوی افزود: جشن آئینی 'دله قز' که نمایش موزیکال مربوط به منطقه قوچان است از نهم فروردین ماه در مشهد اجرا خواهد شد.
وی اظهار کرد: جشن های آئینی و موسیقی سنتی با رویکرد معرفی و تقویت فرهنگ و هنر اصیل خراسان در این ایام اجرا می شود.
وی گفت: همچنین در این ایام یک سرود توسط بانوان و فقط در بوستان های مخصوص بانوان و سرود دیگر نیز با همکاری آستان قدس رضوی در نقاط مختلف شهر مشهد اجرا می شود.

* اجرای 'آوای رضوان' برای اولین بار در کشور
مدیر موسسه آفرینش‌ های هنری آستان قدس رضوی نیز گفت: برای ایام نوروز امسال برنامه های مختلف با شعار 'بهار با محبت تو آغاز می ‌شود' توسط این موسسه برای زائران و مسافران نوروزی در مشهد اجرا می شود.
محمدعلی چمی‌ گو افزود: برای نخستین ‌بار با به کارگیری بیش از 300 نفر از اعضای گروه ‌های سرود مطرح کشور، 400 سرود با عنوان 'آوای رضوان' در ایام نوروز اجرا می شود.
‌وی اظهار کرد: همچنین در ایام نوروز، ویژه برنامه شب شعر دعبل با حضور شعرای برجسته در رواق دارالحکمه صحن آزادی حرم مطهر رضوی برگزار می شود.

*برگزاری بیش از هفت هزار جشن آئینی و نمایش خیابانی در مشهد
مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد نیز گفت: جشن های آئینی طی ایام نوروز در نقاط مختلف شهر، مراکز اسکان موقت شهرداری و مراکز استقبال از زائر در حال برگزاری است و سعی شده فضای مفرح برای زائران بارگاه منور رضوی فراهم شود.
نرگس شالچیان افزود: تاکنون بیش از هفت هزار نمایش خیابانی، جشن آیینی، مسابقه فرهنگی و نمایشگاه های مختلف در مشهد برگزار شده است.
وی با اشاره به استقبال خوب زائران و مجاوران از جشن های آئینی و موسیقی سنتی خراسان اظهار کرد: جشنواره و رویداد فرهنگی هفت خوان نیز با هدف ایجاد پیوند میان هویت ملی و مذهبی مشهد، از 29 اسفند ماه در مشهد آغاز شده است.
وی گفت: هنرمندان جشنواره هفت‌ خوان با رویکرد شاهنامه خوانی با هفت اتوبوس تزیین شده به روش سنتی در نقاط مختلف شهر مشهد به اجرای نقالی و شاهنامه‌ خوانی می پردازند تا مردم ارتباط تنگاتنگ با فردوسی و شاهنامه برقرار کنند.
7505/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.