محمد مقدوری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: حجم اعتبار هزینه شده پروژه های مورد بهره برداری شده امسال نیز نسبت به پارسال 130 درصد افزایش یافت.
وی رشد پروژه ها را بیشتر بخاطر افزایش تعداد موارد گازرسانی، طرحهای مخابرات و برنامه های بخش سلامت ذکر و بیان کرد: از نیمه سال 1392 تا پایان دهه فجر امسال 9 هزار و 686 پروژه با سرمایه 163 هزار و 260 میلیارد ریال در خراسان رضوی بهره برداری شده اند.
معاون استاندار خراسان رضوی در ادامه به مهمترین طرحهای بهره برداری شده حوزه سلامت اشاره و بیان کرد: امسال 488 دستگاه تخت بیمارستانی در این استان اضافه شد که 160 تخت در بیمارستان اکبر مشهد، 64 تخت در شهر فریمان، 200 تخت در شهر گناباد، 32 تخت در شهر خلیل آباد با اعتبار 2 هزار و 260 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده اند.

* پروژه های راه و شهرسازی
وی همچنین گفت: ادامه مسیر خط دوم قطار شهری مشهد تا میدان شریعتی این شهر تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.
مقدوری به طرح راه‌آهن مشهد - گرگان نیز اشاره و بیان کرد: یکشنبه گذشته تفاهمنامه ‌ای بین وزارت راه و شهرسازی، آستان قدس رضوی و یک شرکت چینی منعقد شد و ظرف پنج ماه آتی مقدمات آن به نتیجه می ‌رسد. امیدواریم اواسط سال 1397 شاهد شروع عملیات اجرایی این خط آهن باشیم.
وی افزود: مطالعات راه آهن مشهد - زاهدان نیز اردیبهشت 1394 آغاز شده و دی ماه امسال قطعه یونسی به گناباد آن به طول 50 کیلومتر کلنگ‌ زنی شد. عملیات خاکی پروژه راه آهن مشهد - فریمان - تایباد - دوغارون هم به پایان رسیده اما در بخشی از عملیات که مربوط به پلها است با توجه به بدهی 90 میلیارد ریالی به پیمانکاران نیازمند تامین اعتبار هستیم.
معاون استاندار خراسان رضوی به طرح راه آهن برقی مشهد - گلبهار نیز اشاره و بیان کرد: مصوبات آن از شورای اقتصاد گرفته شده و همچنین آزادراه مشهد - چناران - قوچان در همین مسیر با مشارکت 70 درصدی آستان قدس و 30 درصدی دولت امسال کلنگ زنی شد.

* پروژه های آب
وی در ادامه به مطالعات انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی کشور اشاره و بیان کرد: این مطالعات 70 درصد پیشرفت کرده ت و برای سال آتی ردیف اعتباری آن در قانون بودجه سنواتی گنجانده شد. انتقال آب از ارتفاعات هزارمسجد نیز در جدول 19 بودجه 1397 کل کشور گنجانده شده است.
مقدوری افزود: با اقدامات انجام شده خراسان رضوی سال آتی با مشکل جیره بندی آب مواجه نخواهو بود. برای انتقال 60 میلیون مترمکعب آب از سد دوستی به کلانشهر مشهد نیز برنامه ریزی لازم صورت گرفته است.

* گازرسانی به روستاها
وی ادامه داد: امسال 334 روستا در خراسان رضوی با مجموع جمعیت 50 هزار و 9 خانوار از مزایای شبکه گازرسانی بهره مند شدند. گازرسانی به 31 روستای دیگر نیز تا پایان سال بهره برداری می شود. کلنگ گازرسانی به 365 روستا نیز بر زمین خورده است.

* پروژه های برقرسانی
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی میزان کنونی تولید برق را در این استان هزار مگاوات بیش از میزان مصرف اعلام و بیان کرد: نیروگاههای جدیدی هم در حال ساخت است از جمله نیروگاه ابن یمین سبزوار با ظرفیت 545 مگاوات، سرمایه 300 میلیون دلار و پنج درصد پیشرفت اجرا، نیروگاه 545 مگاواتی راشد در تربت حیدریه با پیشرفت 10 درصد و بخش بخار نیروگاه فردوسی با سرمایه ‌گذاری 400 میلیون یورو و پیشرفت 42 درصد در کنار نیروگاه شمس سرخس و نیروگاه بادی خواف که در مجموع با سرمایه 60 هزار میلیارد ریال در حال اجرا هستند.
وی همچنین گفت: هم اکنون بدون احتساب پروژه های ملی، بالغ بر چهار هزار پروژه در بخشهای مختلف خراسان رضوی با اعتبار 30 هزار میلیارد ریال در دست اجرا قرا دارند.
استان خراسان رضوی با وسعت 118 هزار و 851 کیلومترمربع(11 میلیون و 740 هزار و 659 هکتار) معادل هفت درصد مساحت کل کشور شامل 28 شهرستان، 70 بخش و 2 هزار و 540 روستا است. این استان شش میلیون و 400 هزار نفر جمعیت دارد.
7507/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.