به گزارش ایرنا چهارشنبه سوری از کهن ترین سنت های ایران زمین است که به چهارشنبه سرخ نیز معروف است و ایرانیان در شب چهارشنبه آخر سال با روشن کردن کردن آتش و پریدن از روی آن به نوعی به استقبال نوروز می روند.
بنا به اعتقاد ایرانیان از دوران باستان افراد با پریدن از روی آتش به نوعی زردیها، بیماریها و مشکلات خود را در آتش انداخته و سرخی و سرزندگی را از آتش می گرفتند.
متاسفانه در سالهای اخیر این رسم و سنت دیرینه که با یک دورهمی، برپا کردن آتش و خوردن آجیل شور و شیرین به پایان می رسید، به آتش افروزی و رفتارهای خشن تبدیل شده که متاسفانه در برخی موارد جشن برخی از خانواده ها را به عزا تبدیل می کند.
طبق آمار اورژانس، پارسال در چهارشنبه پایان سال تعداد مصدومان سرپایی کل کشور 2 هزار نفر بود که نسبت به سال قبل از آن50 درصد و تعداد مصدومان بستری 600 نفر بود که این تعداد نیز 30 درصد کاهش داشت.
همچنین در حوادث چهارشنبه سوری پارسال پنج نفر جان خود را از دست دادند که البته این تعداد نیز نسبت به سال 94 که تعداد فوت شدگان 17 نفر بود، کاهش چشمگیری داشت.
در خراسان رضوی نیز طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد، حوادث چهارشنبه پایانی سال، موجب انتقال 58 نفر به مراکز درمانی زیر پوشش این دانشگاه، قطع یک انگشت مردی 31 ساله و مجروح شدن 2 نیروی پلیس بر اثر پرتاب نارنجک دست ساز به داخل خودرو پلیس منجر شد.
این درحالی است که با فرهنگ سازی و پرهیز از تخلیه انرژی های خطرناک می توان آرامش را به این سنت دیرینه ایرانیان برگرداند.

**سنت اصیل چهارشنبه سوری باید جایگزین چهارشنبه سوزی شود
بنا به گفته استاندار خراسان رضوی فرهنگ و سنت اصیل چهارشنبه سوری که با آداب و رسوم ایرانیان همخوانی دارد باید به جای مراسم فعلی چهارشنبه سوزی فرهنگ سازی شود.
علیرضا رشیدیان در شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی افزود: سنت های فرهنگی و تاریخی مغایرتی با شعائر و فرهنگ اسلامی ندارند اما مراسمی که در سالهای اخیر با عنوان چهارشنبه سوری و ترقه بازی در کشور رواج یافته، مغایر با آداب و سنن ایرانیان است.
رشیدیان گفت: متاسفانه امروز سنت اصیل و ارزشمند فرهنگی چهارشنبه سوری تبدیل به مردم آزاری و مراسمی همراه با وحشت عمومی برای افراد جامعه به ویژه سالمندان و کودکان شده است.
وی با اشاره به تمهیداتی که برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال در استان انجام شده، افزود: بدین منظور مکان هایی در بوستانها برای نورافشانی و پخش سرودهای ملی و آیینی در نظر گرفته شده است.

*چهارشنبه سوری شادی آفرین به چهارشنبه سوزی بدل نشود
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: باید نشاط اجتماعی در جامعه افزایش یابد و یکی از عوامل زمینه ساز این امر نیز پاسداشت سنت ها و آیین های کهن ایران زمین است.
سیدجواد حسینی افزود: چهارشنبه سوری یکی از این سنتهاست که در واقع با این جشن مردم به استقبال نوروز و سال نو می روند.
وی خاطرنشان کرد: آیین چهارشنبه سوری سنتی باقی مانده از گذشته ایران است که به دلیل کارکردهایی از جمله ایجاد شادابی و نشاط اجتماعی در چهارشنبه آخر سال با رسوم مختلف و بعضا تفاوت هایی در کشور برگزار می شود و شاهد هستیم که در کنار هم جمع شدن مردم در چنین مراسمی، موجب افزایش تعاملات گرم، وحدت و نشاط آنان می شود.
معاون استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: البته هر سنتی غیر از کارکردهای اصلی خود، ناکارآمدی هایی نیز دارد لذا ممکن است برخی رفتارها و هنجارشکنی ها در آن مشاهده شود و آن سنت از مسیر اصلی خود دور شود.
حسینی افزود: برگزاری چهارشنبه سوری سنتی شادی آفرین است که نباید به چهارشنبه سوزی و بروز تلخی و غم تبدیل شود.
وی با بیان اینکه رفتارهای برخی در سالهای اخیر در چهارشنبه سوری به طرز معناداری متوجه کارکردهای منفی شده است، گفت: خوشبختانه امسال بیشتر رفتارها به سمت مثبت هدایت شده و از جمله اتفاقات خوب در این راستا ورود برخی سازمان های مردم نهاد و ارائه آموزشها و آگاهی بخشی ها در این خصوص است.
حسینی بیان کرد: تعیین محل های مشخص برای برگزاری این مراسم و حضور خانواده ها و ترویج شادی و نشاط در بین مردم از جمله اقدامات خوبی است که توسط متولیان و مسئولان شهری و فرهنگی انجام می شود.

**کاهش حوادث چهارشنبه پایان سال با رعایت اصول ایمنی
مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: خوشبختانه با فرهنگسازی صورت گرفته در سالهای اخیر شاهد کاهش حوادث در چهارشنبه پایان سال هستیم .
وی ادامه داد: پارسال 33 مورد عملیاتمرتبط با چهارشنبه آخر سال توسط آتش نشانان انجام شد که این میزان در سال پیش از آن 49 مورد بود.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد با بیان اینکه در عملیات مرتبط با چهارشنبه سوری پارسال چهار نفر مجروح و یک فوتی گزارش شد، گفت: جشن چهارشنبه سوری سنت کهن و باستانی ایرانیان است. باید در این جشن و دورهمی لحظات خوبی برای مردم رقم زده شود لذا با رعایت اصول ایمنی می توان از بروز حوادث و تلخ شدن مراسم جلوگیری کرد.
وی با تاکید بر اینکه هیچ ترقه مجازی وجود ندارد و تمام ترقه ها خطرآفرین هستند، افزود: به والدین توصیه می شود کودکان و نوجوانان را از خطرات و پیامدهای بازی کردن با آتش، ترقه و مواد محترقه آگاه نموده و کبریت و هرگونه مواد آتش زا از جمله نفت و بنزین را از دسترس آنان دور کنند.

** نصب تابلوهایی با پیام های ایمنی در سطح شهر
مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد با تاکید بر اطلاع رسانی به خانواده ها برای هوشیاری بیشتر در روزهای پایانی سال، افزود: از ابتدای اسفندماه پیامهای ایمنی با مضامین مختلف رعایت موارد ایمنی در جشن آیینی چهارشنبه آخر سال در سطح شهر نصب و در معرض دید عمومی قرار گرفته است.
جعفری گفت: این اقدام به منظور اطلاع رسانی و آگاهی شهروندان با انواع خطرات آتش بازی و پیامدهای تلخ آن انجام شده است که از خانواده ها انتظار می رود توصیه های ایمنی را جدی گرفته و برای حفظ جان خود و افراد خانواده آن را رعایت کنند.
وی گفت: در چهارشنبه آخر سال بخش اعظمی از حوادث مربوط به نوجوانان و جوانان است و بیشترین آسیب نیز به چشم ها وارد می شود لذا احتیاط و رعایت اصول ایمنی باید به صورت جدی مورد تاکید باشد.
جعفری با تاکید بر اینکه باید خاموش کننده های دستی در این ایام در خودرو، منزل و محل کار به صورت آماده در دسترس باشد، افزود: شهروندان در صورت بروز آتش سوزی و هرگونه حادثه دیگر، با حفظ خونسردی، بی درنگ کودکان و افراد مسن را از محل حادثه دور کرده و با سامانه 125 تماس بگیرند.
وی گفت: همکاری با آتش نشانان و نجاتگران در محل حادثه نیز می تواند از افزایش خسارتهای جانی و مالی پیشگیری کند.
آتشپاد جعفری تاکید کرد: جشن چهارشنبه پایان سال باید به صورت سنت و آیینی کهن حفظ شده و با پرهیز از ناهنجاری ها و رفتارهای غیراصولی، شیرینی کام مردم را به تلخی تبدیل نکند.

** شناسنامه دار شدن عوامل ایجاد اخلال در نظم چهارشنبه سوری
معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد نیز در خصوص اقدامات بازدارنده در چهارشنبه پایان سال به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از 80 نفر از عوامل ایجاد اخلال در نظم عمومی چهارشنبه سوری پارسال در این کلانشهر دستگیر شدند.
سیدهادی شریعت یار افزود: این افراد که در سطح شهر با انجام اقدامات برهم زننده نظم، موجب ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان شده بودند پس از چهارشنبه سوری به منظور آگاهی از میزان خساراتی که به سطح شهر و اموال عمومی و خصوصی وارد آورده بودند، به مناطقی که دستگیر شده بودند منتقل و مدتی به پاکسازی محل پرداختند.
وی ادامه داد: دستگیرشدگان به عنوان افراد پرخطر در ایام چهارشنبه پایان سال شناسنامه دار شدند و در طول سال کلاسهای توجیهی برای آنها برگزار شد.
شریعت یار گفت: این افراد قرار بود امسال یک روز قبل از چهارشبه پایان سال به دادسرا فراخوانده شوند تا پایان مراسم چهارشنبه پایان سال بازداشت باشند اما با اقدامات توجیهی که برای آنها در طول سال انجام شده است، این افراد از این هفته به عنوان دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم و حادثه در چهارشنبه سوری به کار گرفته می شوند.
وی خاطرنشان کرد: این افراد با آرایشی مخصوص در مدارس و سطح شهر به عنوان دیده بان توصیه های ایمنی را به شهروندان و دانش آموزان اعلام می کنند.
شریعت یار گفت: افرادی که در چهارشنبه سوری امسال نیز باعث آشوب و اخلال در نظم عمومی شوند دستگیر و شناسنامه دار خواهند شد.

**کاهش آسیبها رویکرد نیروی انتظامی در چهارشنبه سوری امسال است
فرمانده انتظامی خراسان رضوی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: رویکرد نیروی انتظامی در چهارشنبه پایان سال و این جشن آیینی کاهش آسیبهای اجتماعی و تامین امنیت شهروندان در سراسر استان است.
سردار قادر کریمی افزود: برای تامین آرامش و امنیت شهروندان در چهارشنبه سوری امسال تمهیدات خوبی در نیروی انتظامی استان با رویکرد استفاده از ظرفیت سازمانها و نهادهای مختلف اندیشیده شده است.
وی بیان کرد: در نشستی با شهردار مشهد و معاونان وی نگرانی های پارسال در برخی نقاط جرم خیز مشهد مطرح و قرار شد شهرداری با نگاه اجتماعی این نقاط را مورد بررسی قرار داده و اقدامات لازم شامل اصلاحات هندسی و ترافیکی را در صورت نیاز انجام دهد.
سردار کریمی ادامه داد: در نشستی با دادستان مشهد نیز با تاکید بر تکریم شهروندان و رعایت حقوق شهروندی، هماهنگی های لازم برای صدور احکام قضایی برای متخلفان و قانون شکنان انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در نشست هایی با اداره کل اطلاعات استان در خصوص اشراف اطلاعاتی، آموزش و پرورش، هلال احمر و اورژانس نیز برنامه ریزی های لازم انجام شد تا چهارشنبه پایان سال با انسجام خوبی تامین امنیت شود.
فرمانده انتظامی خراسان رضوی تاکید کرد: هیچگاه نیروی انتظامی با شادی و نشاط مردم مخالف نبوده و نیست، ماموریت ما ایجاد نشاط و شادابی برای مردم است اما نگران هستیم افرادی بخواهند آرامش مردم را برهم زده و شیرینی آخر سال را به کام هموطنان تلخ کنند.
سردار کریمی با تاکید بر اینکه پلیس در مقوله تامین امنیت مردم با هیچ کس تعارف ندارد، افزود: در این ایام نیز با هدف تامین امنیت و آرامش و روان سازی ترافیک در کنار مردم خواهیم بود.
وی با اشاره به حضور نیروی انتظامی در تمام نقاط بحران زا، هشدار داد که خانواده ها نسبت به مراقبت از فرزندانشان تلاش کرده و اجازه ندهند افراد هنجارشکن منجر به بروز حادثه شوند.
بیایید در چهارشنبه آخر سال، با رعایت اصول ایمنی و اجتناب از ناهنجاری ها، سنت کهن اجدادمان را پاس داشته و شادمانی ایام نوروز را به کام خود و هموطنانمان تلخ نکنیم.
گزارش از ندا جواهرفر
5132/7505
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.