به گزارش ایرنا حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در اختتامیه پنجمین جشنواره بین المللی اعتکاف که در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، افزود: اعتکاف زدودن جسم و جان از ناپاکی ها و حرکت در مسیر سعادت و خوبی هاست.
وی بیان کرد: اعتکاف بهترین فرصت بندگی مخلوق در برابر خالق و بازگشت به عبودیت، حرکت در مسیر الهی و دوری از شیطان است و این سنت حسنه پیامبر اسلام و ائمه اطهار (ع) بوده است.
تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: اعتکاف فقط به روزه و نماز و خلوت گزینی برای عبادت بیشتر با خداوند نیست، بلکه مجاهدت در راه حق و دفاع از حرمین شریفین یک نوع اعتکاف میدانی به شمار می رود.
وی اظهار کرد: آنان که برای دفاع از مرزهای اسلامی با دشمن می جنگند و در برابر نفس خود مغلوب نیستند، به طور قطع پیروز نبرد با دشمن در راه دفاع از مرزها هستند.
وی خاطرنشان کرد: امروز مبانی اعتکاف از کتاب و سنت خارج شده است و تاکید بزرگان دین، انجام اعتکاف همراه با انسان سازی است.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: اهتمام و علاقه قابل توجهی بین جوانان برای شرکت در مراسم اعتکاف بویژه اعتکاف مسجد گوهرشاد وجود دارد و مقام معظم رهبری نیز بر سنت حسنه اعتکاف و رونق دادن آن تاکید بسیار کرده اند.
حجت الاسلام رئیسی اظهار کرد: براساس فرمایش رهبر معظم انقلاب، مدیریت اعتکاف باید مردمی باشد و در توسعه ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اجرایی آن تلاش ویژه ای از سوی مسئولان انجام گیرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: باید جامعه سازی دینی و قرآنی در همه حوزه ها بویژه حوزه فرهنگی تحقق یابد و مسئولان در این زمینه اهتمام ورزند، و اعتکاف نیز می تواند در این بخش بسیار اثربخش باشد.
حجت الاسلام رئیسی اظهار کرد: شکل گیری جامعه ای خدامحور، عدالت محور و پیشرفته نیازمند سرمایه انسانی اخلاق مدار است که اخلاق مداری در پرتو ارتباط با خدا و عمل به تعالیم دین محقق می شود.
مسئول برگزاری پنجمین جشنواره بین المللی اعتکاف نیز در این آیین گفت: 2 هزار و 210 اثر علمی، ادبی و هنری از داخل و خارج از کشور حول محورهای اهمیت اعتکاف، آثار اعتکاف، روایت سیره معتکفان، اعتکاف در آیینه آیات و روایات، بایدها و نبایدهای مراسم اعتکاف ارسال شد.
حجت الاسلام سیدعلیرضا تکیه ای افزود: خوشبختانه برگزاری مراسم اعتکاف در کشور بسیار گسترده شده و توجه مردم به این سنت حسنه مانند شب های قدر و روز عرفه شده است.
وی بیان کرد: اعتکاف از رویش های انقلاب اسلامی است و به برکت چهار دوره برگزاری جشنواره بین المللی اعتکاف شاهد حضور صدها نفر در هزاران مسجد در ایام رجبیه برای شرکت در مراسم اعتکاف هستیم.
وی برگزاری هم ‌اندیشی مدیران فرهنگی اعتکاف سراسر کشور و نخستین شب شعر اعتکاف با حضور شاعران کشور در سالن شیخ طبرسی آستان قدس رضوی را از برنامه های جنبی این جشنواره برشمرد.
تکیه‏ای تصریح کرد: آثاری که در بخش داوری این جشنواره بررسی شده است، در قالب کتاب و مقاله چاپ شده و از آن در این جشنواره رونمایی می شود، سایر آثار ارسالی هم در نمایشگاه عرضه محصولات اعتکافی در همین جشنواره به نمایش گذاشته می شود.
7489/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.