درختان قامت افراشته مظهر پیوند انسان با طبیعت هستند. در عصر ماشینی که جز سنگ، آجر و آهن چیزی به چشم نمی خورد سبزی درختان به این زندگی مصنوعی حیات و روح می بخشد. درخت علاوه بر به ارمغان آوردن هوای پاک، حس زیبایی و آرامش را در زنده می کند و لذتی بی مثال را برای انسانها رقم می زند.
در وصف اهمیت درخت و درختکاری همین بس که رسول اکرم(ص) فرمودند 'کسی که درختی بکارد خداوند نیز برای او در بهشت درختی می ‌کارد.' در تقویم ملی ایران و در آستانه بهار 15 اسفند به نام 'روز درختکاری' ثبت شده و به مدت یک هفته اقدامات تبلیغی فرهنگی در این خصوص انجام می شود.
تاریخچه درختکاری در ایران گواه این است که از دوره باستان در این سرزمین برای درختکاری مراسم و جشی برگزار می شده و برخی کوروش کبیر را بنیانگذار روز درختکاری در ایران و جهان می دانند. ظرف سالهای اخیر نیز سعی شده فرهنگ درختکاری در جامعه نهادینه شود بطوری که هم اکنون درخت به عنوان نماد صلح و دوستی مطرح است و جدا از روز درختکاری به بهانه های مختلف نظیرعشق و دوستی، تولد فرزند و نیز به یاد شهدا نهال کاشته می شود.
درختکاری و توسعه فضای سبز در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد به عنوان دومین شهر آلوده کشور بسیار ضروری است. هم اکنون سرانه فضای سبز هر شهروند مشهدی حدود 14.5 مترمربع است و با این وجود مشهدیها ظرف 348 روز گذشته امسال تنها 16 روز 'هوای پاک' را تجربه کردند.

* توزیع 190 هزار اصله نهال در مشهد
معاون خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد در خصوص برنامه های هفته درختکاری به خبرنگار ایرنا گفت: 190 هزار اصله نهال همزمان با هفته درختکاری در سطح این کلانشهر توزیع می شود.
خلیل الله کاظمی افزود: توزیع این نهالها به صورت رایگان در 40 نقطه شهر و 13 منطقه شهرداری مشهد از هشتم اسفند آغاز شده و تا پانزدهم همین ماه ادامه دارد. در این چارچوب به هر شهروند سه تا پنج نهال مثمر و غیرمثمر اهدا می شود. 70 درصد این نهالها مثمر و از نوع گیلاس، آلبالو، سیب و آلو هستند.
وی گفت: تا پایان امسال 383 هکتار به فضای سبز تحت تملک شهرداری مشهد افزوده می شود و گستره آن به چهار هزار و 740 هکتار خواهد رسید.
معاون شهردار مشهد همچنین بر لزوم برخورد قاطع با قطع بی ضابطه درخت در سطح شهر تاکید و بیان کرد: طبق مصوبات قانونی قطع غیرمجاز هر درخت مشمول پرداخت جریمه می شود. از ابتدای امسال تاکنون حدود 10 میلیارد ریال جریمه قطع درخت با رای کمیسیون ماده هفت در شهر مشهد اخذ شده است.

* 16 شهرستان بیابانی و توزیع 700 هزار اصله نهال
حدود یک میلیون و 651 هزار و 511 هکتار از مساحت خراسان رضوی مناطق بیابانی متاثر از کانونهای فرسایش بادی است که شامل حدود 30 درصد وسعت استان است.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: این استان با توجه به شرایط اقلیمی نیاز به توجه خاص دارد. شرایط اقلیمی به جایی رسیده که روز به روز به مناطق آسیب پذیر در حوزه بیابان و مشکلات کم آبی افزوده می شود.
علیرضا صحرایی افزود: تعداد کانونهای فرسایش بادی و شهرستانهای بیابانی در خراسان رضوی 16 شهرستان است.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون 500 هزار اصله نهال در سطح شهرستانهای خراسان رضوی توزیع شده و تا پایان سال نیز 200 هزار اصله دیگر توزیع می شود. گونه های توزیعی شامل ارغوان، بادامشک، سنجد ، پسته جنگلی ،کاج، زیتون تلخ و زبان گنجشک است.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: همچنین برای مقابله با بیابانزایی حدود 250 هزار اصله نهال تاغ و 150 هزار نهال گلدانی شامل گونه های قره داغ و آتریپلکس آماده توزیع در سطح شهرستانهای این استان بیابانی است.

* فعالیتهای نمادین گرهگشای مشکل آلودگی هوا نیست
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: محیط زیست این شهر وضعیت نگران کننده ای دارد لذا بسنده کردن به کاشت درخت در هفته درختکاری و اجرای فعالیتهای نمادین نمی‌ تواند گرهگشای مشکل آلودگی هوای آن باشد.
احسان اصولی افزود : رفع مشکل آلودگی هوا و دیگر آلودگیهای زیست محیطی در مشهد به توجه جدی و عزمی راسخ نیاز دارد و باید ضمن توسعه فضای سبز در حفظ فضای موجود نیز دغدغه مند باشیم.
وی بر نهادینه کردن فرهنگ حفظ و توسعه فضای سبز در این کلانشهر تاکید و بیان کرد: باید با توسعه فضای شهر بخشی از بار آلودگی هوا را کم کرد. البته توسعه فضای سبز بخشی از فعالیتهای لازم برای کاهش آلودگی هواست زیرا در کنار آن باید با توسعه حمل و نقل عمومی، استفاده از حمل و نقل خصوصی کاهش یابد.

* کاهش 30 درصدی روزهای هوای پاک
محمد رضا حیدری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: روزهای آلودگی هوا در این شهر برابر با تهران شده است. به لحاظ شاخص آلودگی به پایتخت رسیده ایم لذا باید با گسترش فضای سبز تا حدودی در راستای کاهش میزان آلودگی هوا گام برداشت.
رئیس مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی شهرداری مشهد هم به خبرنگار ایرنا گفت: ظرف 348 روز گذشته امسال شهروندان مشهدی تنها 16 روز هوای پاک تنفس کردند. این رقم در مدت مشابه پارسال 25 روز بود.
رضا اسماعیلی افزود: همچنین در این مدت تعداد روز هوای سالم 251 روز، روزهای ناسالم برای گروههای حساس 76 روز و پنج روز نیز ناسالم برای تمام افراد بود.
وی ادامه داد: گسترش فضای سبز و درختکاری به تنهایی برای ایجاد تعادل در اکوسیستم کافی نیست اما نقش مهمی در تصفیه هوا ایفا می کند. در مجموع درختکاری و نهادینه کردن فرهنگ حفاظت و توسعه فضای سبز مربوط به یک روز و با هفته ای خاص نیست بلکه نوعی ضرورت زیستی است که باید دغدغه ای برای همه شهروندان باشد.
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.