هاشم نقیبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از جمله این کشورها می توان به فرانسه، آلمان، استرالیا، اسپانیا، ژاپن، آمریکا، سوئد، دانمارک، ایتالیا، لهستان، نیوزیلند، جمهوری چک، چین، سنگاپور، فیلیپین، مالزی، صربستان، هند، ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان و امارات اشاره کرد.
وی ادامه داد: بازار گیاهان دارویی تولیدی خراسان رضوی در کشورهای خارجی بسیار خوب و مورد قبول است. هم اکنون در این زمینه تمرکز بر روی تقویت فرآوری بهداشتی گیاهان دارویی است که بسیار مورد پسند و تقاضای کشورهای اروپایی می باشد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ظرف پنج ماه نخست امسال 650 تن انواع گیاهان دارویی و 1500 تن گلاب تولید این استان به کشورهای خارجی صادر شد. این میزان تا پایان سال به بیش از دو برابر افزایش می یابد.
وی همچنین به صادرات سالانه تا سه هزار تن زیره از خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی در قالب توسعه گیاهان کم آب بر از اولویتهای استان است. تکمیل و ارتقای چرخه زنجیره ارزش گیاهان دارویی شامل تولید، بازار و فراوری از مهمترین مسائلی است که در کنار توسعه کشت باید مورد توجه قرار گیرد.
نقیبی افزود: هم اکنون در زمینه فراوری گیاهان دارویی پنج کارخانه در خراسان رضوی فعالیت دارند که سه کارخانه از این تعداد جزو پیشرفته ترین کارخانه های کشور هستند.
وی ادامه داد: 19 هزار و 335 هکتار سطح زمین در سطح خراسان رضوی زیر کشت گیاهان دارویی به صورت آبی و دیم است.
زراعی 95-96 معادل 12 هزار و 200 تن انواع گیاهان دارویی در استان برداشت شد. مهمترین این اقلام آویشن، نعنا فلفلی، رازیانه، گل ختمی، گل محمدی و زیره سبز بوده اند.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.