موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی روز یکشنبه به نقل از دکتر سیدمهدی میرزابابایی گزارش داد: خوراک پز خورشیدی صفحه ای با انعکاس اشعه خورشید در نقطه کانونی کار می کند بطوری که با قرار دادن ظرف می توان انواع غذاها و سرخ کردنیها را با حرارت ملایم طبخ کرد.
وی افزود: دمای ایجاد شده در محفظه پخت این نوع اجاقها بالاتر از دمای پاستوریزاسیون است. امروزه بهره برداری از انرژی خورشیدی گستره بسیار وسیعی دارد که یکی از آنها استفاده در طبخ غذا است. از خوراک پزهای خورشیدی می توان در مکانهایی مانند مراکز تفریحی، پارکها، ویلاها، کافه های بین راهی، روستاها و مناطق عشایری استفاده کرد.
عضو هیات علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: همچنین در مواقع بحران و حوادث غیرمترقبه که تاسیسات برق و گاز تخریب شده اند این اجاق کارآیی قابل توجهی دارد. همچنین استفاده از انرژی خورشیدی ضروریترین و مهمترین راهکار برای رسیدن به توسعه پایدار کشور است زیرا استفاده از این نوع انرژی سهم بالایی در سبد انرژی کشورهای توسعه یافته دارد.
وی گفت: در چارچوب مزایای استفاده از انرژی پاک و رایگان خورشید حرارت دهی ملایم، حفظ مواد مغذی وطعم طبیعی غذا، کاهش آلاینده های زیست محیطی، جلوگیری از تخریب جنگلها و مراتع برای مصارف پخت و پز در طبیعت و صرفه جویی در هزینه مصرف سوخت از جمله مزایای استفاده از خوراک پز خورشیدی صفحه ای به شمار می رود.
او به مراحل تجاری سازی این دستگاه نیز اشاره و بیان کرد: ساخت خوراک پز خورشیدی در قالب یک طرح پژوهشی با مشارکت موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و موسسه دانش بنیان بهین فناوران صنعت سناباد با موفقیت اجرا شده و هم اکنون مراحل تجاری سازی خود را طی می کند.
وی افزود: هم اینک نمونه خارجی این دستگاه برای تحویل در ایران حدود 60 میلیون تا 70 میلیون ریال قیمت دارد ولی قیمت نمونه داخلی ساخته شده حدود 15 تا 20 میلیون ریال است.
7507/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.