به گزارش ایرنا، پزشک فوق تخصص بیماری دیابت و غدد درون ریز در این مراسم گفت: تاکنون اتوبوس دیابت در چهار شهر کشور شامل تهران، یزد، رفسنجان و کرمانشاه راه ‌اندازی شده است.
دکتر سیده ‌زهره موسوی افزود: پنجمین اتوبوس دیابت کشور در مشهد نیز با همکاری شهرداری این شهر و کلینیک دیابت راه اندازی شده است.
وی اظهار کرد: هم اکنون از هر 12 نفر در جهان یک نفر مبتلا به دیابت بوده که نیمی از آنها از بیماری خود اطلاع ندارند.
وی گفت: چاقی و کم تحرکی عمده ‌ترین دلیل بروز بیماری دیابت است که در این زمینه باید به پیشگیری، تشخیص به‌ هنگام و غربالگری این بیماری توجه داشت.
دکتر موسوی با بیان اینکه کودکان پنج تا 10 درصد بیماران مبتلا به دیابت را تشکیل می دهند، افزود: دیابت به 2 نوع تیپ یک و تیپ 2 تقسیم می شود که کودکان اغلب به نوع تیپ یک و همچنین 10 تا 20 درصد زنان باردار به نوع تیپ 2 این بیماری مبتلا می شوند.
مدیر عامل شرکت 'نوونوردیسک پارس' نیز در این مراسم گفت: این شرکت در زمینه تولید سوزن های انسولین فعالیت می کند و راه ‌اندازی اتوبوس های دیابت با هدف آموزش‌، پیشگیری و غربالگری بیماری دیابت از سال گذشته در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.
قباد شهبازی افزود: در گام نخست این اتوبوس در تهران فعال شد که تاکنون بیش از 100 هزار مراجعه کننده داشته است.
وی اظهار کرد: پس از آن اتوبوس دیابت در شهرهای یزد، رفسنجان و کرمانشاه فعال شد و اکنون شاهد راه اندازی آن در شهر مشهد هستیم.
وی گفت: تمام خدمات غربالگری و تشخیصی در اتوبوس های دیابت به صورت رایگان ارائه می شود.
دیابت یا بیماری قند یک اختلال سوخت و ساز در بدن است که در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین (پایین آورنده قند خون) در بدن از بین می‌ رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و انسولین تولیدی نمی‌ تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.
تشخیص به موقع نقش مهمی در کنترل بیماری دیابت دارد، بیماریهای چشمی، امراض قلبی و عروقی، بیماریهای کلیوی، قطع پا و اندامهای تحتانی از عوارض بیماری دیابت است.
خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
3027 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.