افشین رحیمی روز شنبه در نشست کمیته کارگری خراسان رضوی به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: این آموزشها بویژه برای طیف تحصیل کرده بانوان رویکرد و توجه این اداره کل به توانمندسازی زنان به عنوان نیمی از بدنه فعال جامعه است.
وی به توانمندسازی روستائیان، عشایر و حاشیه نشینان شهری نیز اشاره و بیان کرد: در مورد حاشیه شهرها بر اساس تفاهمنامه وزارت کشور و سازمان فنی و حرفه ای 120 هزار نفرساعت ساکنان این مناطق آموزش می بینند. اجرای این طرح به ویژه برای بانوان حاشیه شهرها و با هدف کمک به اقتصاد خانواده این افراد از بهمن جاری آغاز شده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی آموزش هدفمند را منجر به ایجاد اشتغال ذکر و بیان کرد: تفاهمنامه های مختلفی از جمله طرح تکاپو، تفاهمنامه در صنعت کفش و تفاهمنامه با خیریه های مشهد در حال اجرا هستند که هدف آنها ایجاد اشتغال برای هزار زن سرپرست خانوار در این شهر است.
وی ادامه داد: تاکنون 60 نفر که با همکاری خیریه ها معرفی شده اند در این دوره های آموزشی شرکت کرده و پس از تکمیل آموزش نیز توسط مراکز خیریه مورد حمایت قرار می گیرند.

* آموزشهای مهارتی برای 105 هزار نفر
رحیمی همچنین گفت: امسال تاکنون 104 هزار و 937 نفر از آموزشهای مهارتی این اداره کل استفاده کرده اند که شامل 10 هزار و 919 نفر در حوزه روستایی، چهار هزار و 106 نفر در حوزه دانشگاهی و 12 هزار و 327 نفر در حوزه اصناف است.
وی از برگزاری آموزشهای مهارتی در مراکز آموزشی نظامی برای سربازان نیز خبر و ادامه داد: تاکنون سه هزار نفر از سربازان در خراسان رضوی از این طرح بهره مند شده اند. تا پایان سال این رقم به پنج هزار نفر خواهد رسید.

* کارگران الگوی مسئولان دولتی در جنگ اقتصادی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مسئولان دولتی باید از مقاومت کارگران در مواجهه با مشکلات و جنگ اقتصادی پیش روی جامعه الگو بگیرند زیرا با این روحیه است که می توان بر مشکلات فائق آمد.
محمد سنجری افزود: در طول 40 سال گذشته کارگران رکن اصلی به ثمر نشاندن انقلاب اسلامی وموفقیتهایش بوده اند و امروز در جنگ اقتصادی اخیر مهمترین نقش را ایفا می کنند.
وی با گرامیداشت یاد وخاطره شهدای کارگری ادامه داد: در این جنگ اقتصادی دو گروه کارآفرینان و جامعه کارگری به عنوان سرداران و سربازان این جنگ ایفای نقش می کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: امیدواریم تا پایان اسفند امسال مجموعه پارک آبی بانوان کارگر در مشهد با بودجه 60 میلیارد ریال فعال شود تا بتوان تا حدی به جایگاه و سهم قابل توجه بانوان کارگر توجه کرد.
رئیس ستاد دهه فجر خراسان رضوی هم در این نشست گفت: یک میلیون و 200 هزار جمعیت جامعه کارگری استان آماری بالایی است و می تواند جایگاه و نقش بسیار موثری ایفا کند.
حجت الاسلام محمد سلطانی افزود: در آستانه 40 سالگی پیروزی انقلاب اسلامی وحدت، امید و نشاط از ارکان مهم فرهنگی و تبلیغاتی ستاد دهه فجر است.

* تاکید بر انعکاس دستاوردهای انقلاب اسلامی
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی همچنین گفت: پیشرفتها و دستاوردها را کمتر به جامعه منتقل کرده ایم. باید در این 40 سال حقایق و پیشرفتها را برای مردم بازگو می کردیم این در حالی است که معمولا ضعفها بیشتر منعکس شده اند.
وی افزود: به دلیل برخی گرفتاریها و روزمرگی آمار موفقیتهای نظام جمهوری اسلامی را با رژیم طاغوت مقایسه نکرده و به مردم و نسل جدید منتقل نکرده ایم.

* تاکید بر نقش آفرینی تشکلهای کارگری
هادی ابوی رئیس کانون انجمنهای صنفی کارگران خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: طی 40 سال اخیر کارگران به رشد و بلوغ کافی رسیده اند و می توانند از طریق تشکلهای کارگری فعالیتهایشان را اداره کرده و حقوق خود را پیگیری نمایند.
رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی هم گفت: بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز کارگران ما برای بدست آوردن حداقلها از جمله حداقل حقوق و دستمزد و امنیت شغلی با مشکل روبرو هستند.
محمد الهی افزود: هم اکنون120 شورای اسلامی کار فعال در خراسان رضوی وجود دارند که شاهد انحلال و کاهش تعداد آنها به دلیل تعطیلی، واگذاری و یا ورشکستگی واحدهای صنعتی و تولیدی هستیم .
وی ادامه داد: از طرفی تحمیل قراردادهای موقت یک، دو و سه ماهه امنیت شغلی و گفتار کارگران را به خطر انداخته و باعث شده نمانیدگان تشکلهای کارگری از قدرت مانور خوبی برخوردار نباشند.
رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی گفت: بر اساس قانون، کارخانه ها و واحدهای صنعتی با بیشتر از 35 کارگر مجاز به تشکیل شورای اسلامی کار بوده اما عمدتا کارخانه ها در برابر ایجاد اینگونه تشکلها مقاومت می کنند.
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی **انتشار: حسین کریم زاده
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.