به گزارش ایرنا، رییس نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی نمایندگی تربت حیدریه (تربت حیدریه، زاوه، مه ولات و رشتخوار) با اشاره به همزمانی این نشست و دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: وظیفه همکاران رسانه ای اطلاع رسانی دستاوردهای جمهوری اسلامی و همزمان نیز انعکاس کاستی ها و مشکلات با هدف اصلاح و رفع نارسایی ها است.
به گفته وی ، در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی جمهوری اسلامی نیازمند نوعی همکاری و تعامل متناسب با تحولات روز افزون فناوری های مختلف ارتباطی و رسانه ای با مدیران هستیم و چنانچه نتوانیم این توانایی و هم افزایی و بکارگیری فناوری های جدید را به نحو مطلوبی بکار گیریم ، عملا خلاء ارتباطی با مردمان به عنوان صاحبان اصلی جمهوری اسلامی بوجود خواهد آمد.
وی اظهار امیدواری کرد با تدبیر و حمایت نماینده عالی دولت در شهرستان و دیگر مدیران سازمان ها و نهادها بتوانیم فضایی شاداب و موثر در فضای رسانه ای منطقه و کشور را برای بهبود وضعیت خدمات رسانی و حکمرانی شایسته فراهم آوریم.
افتاده بیان اینکه مشکلات ما در تربت حیدریه ساختاری و در واقع تربت حیدریه جزیی از یک کل است، گفت: تربت حیدریه نیازمند ارتقای تشکیلات و سازماندهی اداری است چراکه بسیاری از مشکلات ناشی از میل شدید تمرکزگرا است که تا حدودی ابتکار عمل ، خلاقیت و نوآوری را از مدیران سلب می کند.
رییس نمایندگی ایرنا در تربت حیدریه اظهار کرد: به عنوان مثال در همین هفته گذشته به دلیل بارش برف در زمانی که درجه برودت هوا در مشهد تنها یک درجه از تربت حیدریه ( به ترتیب -11 و 10-) بیشتر بود، در آنجا مدارس را تعطیل و ادارات با 2 ساعت تاخیر باز شد، ولی در تربت حیدریه هیچ تصمیم متناسبی اتخاذ نشد.
وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه غالب مدیران این شهرستان فاقد هرگونه اطلاعات تخصصی از اداره خود هستند، افزود: مثلا اگر بخواهیم در خصوص فرصت های سرمایه گذاری در تربت حیدریه گزارشی تهیه کنیم، تقریبا هیچ دستگاهی از آن بنیه علمی که بخواهد سابقه خبری در پیوند با این موضوع در اختیار ما بگذارد، برخوردار نیست و شاید هم دوست ندارند چنین اطلاعاتی را در اختیار رسانه ها بگذارند.
وی در خصوص نشست صبحانه کاری اصحاب رسانه با فرماندار تربت حیدریه نیز گفت: احساس می شود فاصله ای بین دوستان رسانه با مدیران ، ایجاد شده که بر همین اساس پیشنهاد شد در قالب جلسه صبحانه کاری دیدگاه ها بدون جبهه گیری های سیاسی مطرح شوند و در همین راستا در نخستین جلسه صبحانه کاری میزبان نماینده عالی دولت در تربت حیدریه هستیم و امیدواریم در ادامه با همراهی و تعامل دیگر مدیران این جلسات برای هم افزایی و ارتقای وضعیت رسانه ای برگزار شود.

مدیر مسوول و صاحب امتیاز هفته نامه نوید خراسان نیز گفت: با وجودی که وقت شناسی موضوع بسیار مهمی است، اما در جلسه های این شهرستان رعایت نمی شود و حتی امروز نیز برخی در این جلسه دیر حضور یافتند.
محمدرضا سالارمقدم با انتقاد از برخورد دوگانه در جلسه های شورای اداری، افزود: در حالی که هفته گذشته شاهد بودیم خبرنگاری به دلیل دیر رسیدن در جلسه از ورودش به شورای اداری ممانعت شد، اما بسیاری از مدیران و مسوولان نیز با وجودی که دیر به جلسه رسیدند اما کسی در را به روی آنها نبست در حالی باید در نظر گرفت ممکن است خبرنگاران همزمان در چند جلسه دیگر نیز حضور داشته باشند و به موقع به جلسات نرسند و لذا پیشنهاد می کنم از این پس هر مسوولی که دیر رسید جریمه نقدی شود و مبلغ جریمه نیز صرف امور خیریه شود.
وی گفت: موضوع دیگر برخورد ناصوابی است که سیستم مدیریتی اینجا با سرمایه گذارانی که قصد سرمایه گذاری و کارآفرینی در تربت حیدریه دارند اشاره کرد و خواستار تحول در این حوزه شد.
سالارمقدم افزود: مسوولانی که کارشنکنی می کنند باید بدانند کسی که به شهر ما می آید حتما باید به سود و زیان خود نیز فکر کند و این شیوه منطقی سرمایه گذاری است.
وی در ادامه با بیان اینکه موضوع بعدی اعتراضات 'بی سر' است که خیلی خطرناک می باشد، گفت: اما سیستم وقتی جلوی اعتراضات با سر را می گیرد، جلوی فعالیت تشکل های صنفی و احزاب گرفته می شود، از آنجا که همه اینها اعتراضات 'با سر' هستند، انباشته می شوند و تبدیل به اعتراضات بی سر می شد و این برای حکومت خطرناک است و زمانی که به منصه ظهور برسد، نمی داند باید با چه کسی مذاکره کند و از هر جا جلویش گرفته شود از جای دیگری سر باز می کند.
وی افزود: در اعتراضات اخیر شاهد بودیم معترضان شعار می دادند 'اصلاح طلب اصوالگرا دیگه تمامه ماجرا' که از سوی دیگر برخی مسوولان ریشه این رفتارها را به خارج نشین ها نسبت می دادند.

مسوول و خبرنگار روزنامه خراسان در تربت حیدریه نیز گفت: ما در طول این 40 سال عقب ماندگی های زیادی نصیب شهرمان شده و بنا ندارم گناه را به گردن کسی بیاندازم اما دوست دارم بدانم اولویت کاری شما برای رفع عقب ماندگی ها در تربت حیدریه چیست؟
اصغر غضنفری افزود: شاهد هستیم در زمینه بافت فرسوده هیچ اتفاقی نیافتاده زیرا موفق عمل نشده و متاسفانه شرایط از قبل بدتر شده و مردم این منطقه محرومیت های بیشتری وبال گردن شان و زندگی بر آن ها سخت شده و کسی هم پاسخگوی مطالبات آنان نیست .
وی با بیان اینکه تصور می کنم برخی مدیران ما تنها در پشت میزهای خود جا خوش کرده اند و این پدیده خوبی نیست، گفت: مدیرانی در گذشته آمدند و رفتند که نه تنها منشا اثر نبودند، بلکه باعث عقب ماندگی شهر نیز شدند .

سردبیر سایت خبری تابان تربت نیز با بیان اینکه بسیار خوشحال شدم بالاخره بعد از یک سال دیداری مستقیم با فرماندار داریم بویژه اینکه از دیدارهای فصلی با نماینده محترم شهرمان نامید شده ایم.
حمید حلاج همچنین نسبت به شیوه برگزاری جلسه های شورای اداری انتقاد کرد و افزود: این جلسه ها آرام آرام دارد تبدیل به یک تراژدی غمناک می شود زیرا در هر جلسه بین 2 تا سه ساعت باید صحبت های تکراری 10 تا 12 مسوول را بشنویم.
وی گفت: پیشنهاد من آن است که از این پس با مسوولان قرار گذاشته شود که در پس این حرف ها الزام و حتما باید یک مشکل خاص و مشخص مطرح و برطرف شود.
حلاج همچنین اظهار کرد: در خصوص مشکل سرمایه گذاری هنوز برای من مشخص نشده کلید قفل آن دست کیست زیرا هر مدیری می گوید من سرمایه گذاری را ترغیب به سرمایه گذاری در تربت حیدریه کردم، اما دیگر دستگاه ها او را فراری دادند.

سردبیر هفته نامه نوید خراسان نیز گفت: احساس می کنم مدیران ما کارشان به روزمرگی کشیده شده و شاید به خاطر ترس از مقام مافوق خود دوست ندارند کار انجام دهند.
حسن نیک نام با بیان اینکه مسوولان تربت حیدریه کسب رضایت مسوولان بالا دستی برایشان مهمتر از مردم است، افزود: شاید اگر این نگاه در شهر ما وجود نداشت و شاید اگر از ابتدا دستگاهی بر عملکرد مدیران تربت حیدریه نظارت می کرد، امروز شاهد وقوع اعتراضات اخیر نمی شدیم.
وی با بیان اینکه ما تحمل نقد را نداریم، گفت: مثلا شهرداری زمینی را که مناسب ساخت پارکینگ است را به هر دلیلی می فروشد و بعد خودش اعلام می کند یکی از مشکلات ما فقدان پارکینگ است و ما اگر بخواهیم انتقاد کنیم، آقایان ناراحت می شوند.
نیکنام همچنین به شیوه برگزاری آخرین انتخابات سیاسی در تربت حیدریه اشاره و اظهار کرد: اداره حراست فرمانداری برای تردد خبرنگاران کارت تردد صادر می کند، اما کارمند حراست فرمانداری علاوه بر آنکه از ورود خبرنگاران به این ساختمان ممانعت می کند، حتی زمانی که کارت تردد نشانش می دهیم، کارت را پرت می کند.
وی افزود: عمق فاجعه آن است که حتی بقیه هم از این حرکت وی جانبداری می کند و اگر وساطت معاون سیاسی فرمانداری نبود، مشکل تردد اصحاب رسانه برطرف نمی شد.
نیکنام گفت: آقای فرماندار لطفا از مسوولان تربت حیدریه بخواهید در خصوص خبرنگاران نظرشان را صریح و شفاف بگویند تا ما بدانیم آیا ما را واقعا به چشم خبرنگار و نماینده افکار عمومی قبول دارند یا اینکه به چشم افراد موبایل بدستی می بییند که همینجور برای خودشان راه می روند و حرف می زنند؟!

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز گفت: یکی از صدها مشکل فضای اداری تربت حیدریه آن است که مدیران این خطه بیشتر دوست دارند جلوی ویترین تصویری رسانه ها حضور دایمی داشته باشند.
علیرضا حسینی مقدم افزود: از سوی دیگر در حالی که غالبا مدیران از بیان عملکرد اداره خود امتناع می ورزند یا واقعا بی خبر هستند، تنها خود را مکلف به ارایه آمار کشوری می دانند.
وی همچنین گفت: فقط کافی است نگاهی هر چند کوتاه به فضای رسانه ای داخل و خارج کشور بیاندازیم تا مشخص شود چند درصد مدیران زمانی که صحبت می کنند، واقعا تحلیلی ناشی از سواد و دانش خود را بیان می کنند یا با نوک زدن به فضای مجازی و رسانه ها اظهار نظر می کنند.

مسوول روابط عمومی فرمانداری نیز گفت: متاسفانه غالب مدیران ادارات می خواهند از خبرنگاران استفاده ابزاری کنند در حالی که خبرنگاران چشم بینا و گوش شنوا هستند.
رضا رفیعی افزود: از سوی دیگر مدیران غالبا در مناسبت های خاص مثلا در زمان سفر مسوولان کشوری ، خود را فقط مکلف به دعوت از فرمانداری می دانند و از رسانه ها دعوت به عمل نمی آورند.
دبیر شورای روابط عمومی شهرستان تربت حیدریه در ادامه همچنین گفت: این شورا می‌تواند با همفکری سایر دستگاه‌ها به پویا کردن روابط عمومی‌ها، تغییر نگرش مدیران نسبت به روابط عمومی‌ها، مشکلات مردم را بیان و برای رفع آن تلاش کند.
وی اظهار کرد: در قالب بخشنامه ارسالی از سوی شورای هماهنگی روابط عمومی های استان، مدیران دستگاه های اجرایی مکلفند شده اند نشست های خبری فصلی با خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار کنند و خبرنگاران با قلم خود می‌توانند مدیران دستگاه ها را منصفانه نقد کنند و در صورت وجود هرگونه ضعف با به تصویر کشیدن آن به منظور رفع کاستی ها سبب خدمت به مردم شهرستان شوند.

در پاسخ به این اظهارات معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه در پاسخ به این اظهارات گفت: بی نظمی در تربت حیدریه و برگزاری جلسات با تاخیر، متاسفانه نهادینه و به یک باور عمومی تبدیل شده و تغییر رفتار مدیران نیز کار دشواری است.
احمدعلی موهبتی افزود: به این موضوع تلخ در جلسه معارفه خودم پی بردم.
وی در خصوص دیگر مشکلات شهر گفت: برخی از مسایل ما ناشی از مدیران قبلی است که تنها خود را مکلف به کلنگ زنی بدون انجام کار مطالعاتی و محاسباتی می دانستند.
موهبتی افزود: مثلا در خصوص وضعیت بغرنج سرمایه گذاری در این منطقه، مدیران ذیربط در جلسه نخست قول هایی بدون در نظر گرفتن زیرساخت های موجود به سرمایه گذار می دهند که برای طرف مقابل حق بوجود می آورد، اما وقتی کار به مرحله عمل می رسد، چون این قول و قرارها بدون انجام کار مطالعاتی بوده، کار تعطیل می شود.
وی گفت: نخستین برنامه من در تربت حیدریه، ساماندهی به این امور است زیرا معتقدم تربت حیدریه بیش از هر چیزی به نظم نیاز دارد.
موهبتی در ادامه اظهار کرد: بسیاری از کارها در تربت حیدریه ذهنی و شفاهی است و مدیران اگر ابتدا روی کاغذ پیاده کنند، امروز با این حجم مشکلات مواجه نمی شدیم.
وی در عین حال گفت: البته سرمایه گذار باید واقعا سرمایه گذار باشد زیرا به خیلی ها که زمین دادیم، باید بعد یک سال باید شروع به کار می کردند وگرنه قراردادشان باطل می شود، ولی ما این کار را نکردیم و در حال پیگیری هستیم.
فرماندار تربت حیدریه در ادامه افزود: در جلسه های شورای اداری نیز مدیرانی صحبت هایشان وقت گیر می شود که بداهه سرایی می کنند، والا مدیرانی که از روی کاغذ یا پاورپوینت صحبت می کننند، صحبت شان وقت گیر نیست.
موهتبی در بخش دیگری با بیان اینکه برخی مدیر منافع شان را در مخفی کاری و فقدان شفاف سازی می بینند، افزود: از این روی شاهدیم برخی مدیران واقعا کارها را قفل کرده اند.
وی گفت: الان کارگروه هایی در تربت حیدریه برگزار می شود که قبلا برگزار نمی شد و هر چند اکنون تنها به دنبال برگزاری آن ها هستیم، به دنیال کیفیت بخشی این جلسه ها نیز هستیم زیرا معتقدم هنوز با محتوای ایده آل فاصله داریم.
موهبتی در خصوص ارزیابی عملکرد مدیران نیز گفت: تا امروز ارزیابی مدیران ذهنی انجام می شده و فاقد اسناد و مدارک بودیم، اما در این زمینه نیز قدم های خوبی برداشته ایم.
وی در خصوص کیفیت جلسه های شورای اداری نیز اظهار کرد: در اصل شورای اداری محل سخنرانی مدیران نیست بلکه محل هماهنگی بین دستگاه ها است اما به هر حال به این شکل کشیده شده و نمی شود سخنرانی مدیران را حذف کرد.
موهبتی در ادامه با بیان اینکه کار کردن در شرایط کنونی بسیار سخت است زیرا برخی حسن و قبح کارها را بر اساس روابط حزبی و جناحی می بینند، افزود: بر این اساس اگر هم حزبی باشیم تایید می شویم و اگر از ناحیه جناح مقابل باشیم، هر قدر هم کارمان مثبت باشد، مورد انتقاد قرار می گیریم.
وی گفت: گواه این مسئله برخورد جناح های منتقد دولت نسبت به موضوع برجام است زیرا قراردادی که از صفر تا صدش را وزیر امور خارجه ما تنها با رهبری هماهنگ می کرد، حال انتقاد از آن در حکم خدشه وارد کردن به راهبردهای مقام معظم رهبری است که اتفاقا از سوی مدعیان ولایت مداری شاهد تکرار ان هستیم.
موهبتی با بیان اینکه در سایه برجام گام های زیادی برداشته شد و حتی امسال تقریبا 100 میلیارد دلار درآمد نفتی دارد نصیب کشور می شود، افزود: البته بدعهدی هم وجود دارد و هنوز برخی تکنولوژی ها که کارایی چند گانه دارد، به دلیل همین بدعهدی ها وارد کشور نشده ولی با این وجود منعقد شدن توافقنامه برجام خیلی بهتر از نشدنش است زیرا زمانی قرار بود سیاست نفت در برابر غذا بر ما تحمیل شود.
وی گفت: من برجام را نه صدرصد سفید سفید می بینیم و نه صدرصد سیاه سیاه، اما باید انصاف داشته باشیم و بپذیریم امروز شرایط جهان به گونه ای شده که نمی شود بگوییم بدون ارتباط با دنیا می توانیم زندگی کنیم.
موهبتی افزود: متاسفانه امروز کارمان به جایی کشیده شده آن هایی که در دوران دفاع مقدس در یک سنگر بودند الان سایه هم را با تیر می زدند و شاهدیم برای انتخاب یک زرتشتی در یک شورای شهر چه جنجال سیاسی به خاطر هیچ براه می افتد.
وی همچنین اظهار داشت: خبرنگاران باید نقد کنند اما در کنار نقدها این را باید در نظر بگیرند اگر جایشان را با مدیران عوض کنند چه اقداماتی می توانستند انجام دهند؟
در شهرستان تربت حیدریه پنج نشریه محلی، یک نشریه داخلی، 2 خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و نیز صدا و سیمای جمهوری اسلامی و همچنین 2 پایگاه خبری فعال هستند.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121 /1744
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم انتشار: علی اصغرافتاده
ا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.