امید جهانخواه روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در 10 ماه پارسال یک میلیون و 794 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 431 میلیون دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی این استان به خارج از کشور صادر شد.
وی اظهار کرد: از کل ارزش صادرات غیرنفتی خراسان رضوی در 10 ماه امسال، 14 هزار و 435 دلار از محل تجارت چمدانی و 69 هزار و 942 دلار از محل صادرات بازارچه های مرزی باجگیران و دوغارون بوده است.
وی اقلام عمده صادراتی خراسان رضوی را زعفران، کف پوش، منسوجات و وسایل هادی برق ذکر کرد و گفت: این کالاها اغلب به کشورهای افغانستان، ترکمنستان، عراق، امارات متحده عربی و هنگ کنگ صادر شده است.
ناظر گمرکات خراسان رضوی افزود: در 10 ماه امسال، 274 هزار تن کالا به ارزش 314 میلیون دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی استان وارد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش 2.7 درصد افزایش داشته است.
وی اظهار کرد: واردات کالا به استان در مدت مشابه سال قبل 327 هزار تن کالا به ارزش 306 میلیون دلار بود.
وی پنبه، برنج، قطعات تلمبه های مایعات و دانه های کلزا را از عمده کالاهای وارداتی به استان برشمرد و گفت: این کالاها اغلب از کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، ازبکستان، پاکستان و جمهوری کره به خراسان رضوی وارد شده است.
جهانخواه افزود: با توجه به مقایسه ارقام صادرات و واردات کالا، تراز بازرگانی خارجی گمرکات استان در 10 ماه امسال مثبت و معادل یک هزار و 280 میلیون دلار بوده است.
خراسان رضوی پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و 2 بازارچه مرزی در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد.
کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی به ترتیب افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه هستند و مواد غذایی و زعفران عمده ترین کالاهای صادراتی این استان را تشکیل می دهد.
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.