محمد حسن آحاد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به مزیتهای تاغ در سطوح بیابانی و تاثیر ریشه این گیاه در افزایش مقاومت و انسجام خاک، کاشت آن از برنامه های اصلی و جدی در قالب طرحهای بیابانزدایی است.
وی به زادآوری خوب گیاه تاغ اشاره و بیان کرد: بعد از گذشت چند سال از نگهداری و ثبات این گیاه، درختچه تاغ به صورت طبیعی در منطقه محل کاشت گسترش می یابد.
573 هزار هکتار از عرصه های بیابانی خراسان رضوی هم اینک زیر کشت درخت تاغ قرار دارد.
رئیس دفتر امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی بدون اشاره به اعتبارات موجود در این زمینه ادامه داد: در صورت تحقق اعتبارات ملی و استانی امسال در سطح هفت هزار و 270 هکتار از عرصه های بیابانی استان نهالکاری درخت تاغ انجام می شود و تاکنون عملیات اجرایی در سطح سه هزار و 730 هکتار محقق شده و ادامه آن در شهرستانهای سبزوار، گناباد، سرخس، بردسکن و خواف انجام می شود.
وی همچنین قطع درخت تاغ توسط افراد سودجو را برای تولید ذغال از تخلفات آسیب رسان به عرصه های طبیعی در خراسان رضوی ذکر و بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون 33 نفر متخلف در این زمینه دستگیر شده اند.
تاغ گیاهی است به صورت درختچه با مقاومت زیاد در برابر خشکی و گرما با ریشه ‌ای گسترده که جهت جلوگیری از گسترش کویر از آن استفاده می ‌شود زیرا این درخت با آب و هوای خشک و زمینهای شور نواحی کویری بسیار سازگار بوده و در خاکهای سبک و شنی و همچنین بر روی تپه های شنی به خوبی رشد می کند.چوب تاغ نیز آن از نظر سوخت و تهیه ذغال مورد توجه بوده و همچنین در صنعت نئوپان مورد استفاده قرار می گیرد.
رشد ریشه های تاغ در سالهای اول و دوم تا حدود دو و نیم متر و در سالهای بعد تا 16 متر در خاک نفوذ می کند. تاغ را نمی توان یک گیاه علوفه ای بشمار آورد ولی در پناه خود محیط خاصی را ایجاد می کند که گیاهان علوفه ای بهتر بتوانند رشد کنند.
هشت میلیون و 200 هزار هکتار از مساحت 11 میلیون و 727 هزار هکتاری خراسان رضوی عرصه منابع طبیعی و حوزه فعالیتی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشار: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.