علیرضا صحرایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جنگل به عنوان مهمترین بخش از فضای سبز در هر کشور و منطقه اهمیت بالایی دارد و حفاظت از آن جزو اولویتهای جهانی در حوزه محیط زیست محسوب می شود.
وی ادامه داد: سرانه کنونی جنگل در ایران یک سوم جهان است. مساحت جنگلهای جهان چهار میلیارد هکتار است که 20 درصد سطح خشکیهای کره زمین را شامل می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: سرانه جنگل در جهان 6 هزار مترمربع و این شاخص در ایران 1700 مترمربع است بنابراین حفاظت و حراست از جنگل و تلاش برای توسعه آن امری مهم محسوب می شود.
وی افزود: در استان خراسان رضوی حدود یک میلیون هکتار جنگل وجود دارد که شامل جنگل درختان پسته، ارس و سماق می شود.
صحرایی ادامه داد: با توجه به پائین بودن سرانه جنگل در ایران، تعهد استان خراسان رضوی افزودن یک میلیون هکتار به سرانه فضای سبز کشور است که در این راستا مشارکت مردم و تولید نهال دو بخش مهم درتحقق این مهم محسوب می شود.
وی گفت: از جمله طرحهای مفید در این راستا اجرای طرح جنگلکاری اقتصادی با مشارکت مردم است. امسال در این چارچوب پنج طرح به وسعت 500 هکتار تهیه و اجرا شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی افزود: علاوه بر 500 هکتار زمینهای حاشیه شهرها نیز به منظور نهالکاری به شهرداریها واگذار شده است. همچنین امسال تاکنون 400هکتار نهالکاری در سطح استان با هدف توسعه فضای سبز انجام شده است.
وی ادامه داد: نظارت بر بهره برداری از محصولات جنگلی نیز جزو وظایف این اداره کل است لذا از ابتدای امسال با پنج مورد قاچاق محصولات جنگلی در خراسان رضوی برخورد شده است.
هشت میلیون و 200 هزار هکتار از مساحت 11 میلیون و 727 هزار هکتاری خراسان رضوی عرصه منابع طبیعی و حوزه فعالیتی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشار: حسین کریم زاده
7496
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.