احمد نجاتیان چهارشنبه شب در مراسم تقدیر از پرستاران نمونه در سبزوار افزود: پایین بودن سرانه پرستار برای تختهای بیمارستانی سبب فشار کاری بر پرستاران در محیط کار و کاهش ارائه خدمات به بیماران می شود. یکی از برنامه ها ایجاد مراکز جامع مراقبتهای پرستاری است که بیمار بلافاصله پس ازمرحله حاد بیماری با انتقال به مراکز جامع بستری شده و خدمات مناسب دریافت کند.
وی ادامه داد: همچنین مراکز پرستاری در منزل برای مراقبت از بیماران ایجاد شده و تلاش داریم بیمه مراقبتهای پرستاری در منزل به تصویب شورای عالی بیمه برسد.
مدیرکل دفتر ارتقا سلامت و خدمات بالینی معاونت پرستاری وزارت بهداشت گفت: با توسعه مراقبتها در منزل بخشی از بیماران از بیمارستانها خارج شده و در منزل خدمات ارزانتر و باکیفیت دریافت می کنند که دیگر نیازی به افزایش تختهای بیمارستانی نیست و این به نفع نظام سلامت است.
وی افزود: از دیگر برنامه ها درمعاونت پرستاری ایجاد جایگاه پرستار متخصص و تعریف نقشهای تخصصی برای پرستاران است تا بخشی از خدمات با کیفیت وقیمت مناسبتر ارائه به بیماران ارائه شود. امروز با توسعه بیماریهای غیرواگیردار مردم نیاز به مراقبتهای طولانی مدت دارند.
نجاتیان همچنین به عقب افتادگی کارانه پرستاران اشاره و بیان کرد: این موضوع به سبب مشکلات خارج از نظام سلامت است چنانکه بدهی وزارت بهداشت از پرسنل، تجهیزات و دارویی بسیار کمتر از طلب این وزارت از شرکتهای بیمه گر است. با تعهد وزیر بهداشت تا پایان امسال معوقات پرستاری پرداخت می شود.
وی همچنین طرح تحول نظام سلامت را دستاورد بی نظیر در انقلاب اسلامی و دولت یازدهم توصیف و بیان کرد: در چهار سال گذشته 25 درصد به شمار تختهای بیمارستانی کشور اضافه شده و سهم سلامت از تولید ناخالص ملی افزیش یافته است.

* به ازای هر تخت بیمارستانی 1،1 دهم پرستار در سبزوار
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز گفت: میانگین مطلوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ازای هر تخت بیمارستانی 1.8 پرستار است که در 6 بیمارستان تحت پوشش این دانشگاه به ازای هر تخت بیمارستانی 1،1 دهم پرستار به بیماران خدمت رسانی می کنند.
دکتر علیرضا مسلم با اشاره به وجود 850 تخت بیمارستانی در 6 بیمارستان شهرستانهای غرب خراسان رضوی افزود: برای خدمات مطلوب به بیماران بیش از 500 پرستار دیگر نیاز است. 520 هزار نفر از خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار بهره مندند که از این تعداد 60 درصد جمعیت شهری و 40 درصد روستایی محسوب می شوند.
در این مراسم از 58 پرستار نمونه شاغل در شهرستانهای غرب خراسان رضوی تقدیر شد. 37 مرکز بهداشتی و درمانی، 194 خانه بهداشت و 6 بیمارستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در شهرستانهای جوین، جغتای، خوشاب و داورزن فعالیت می کنند. سبزوار در فاصله 230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: حمید دلاوری هروی **انتشار: حسین کریم زاده
8145/7495/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.