سعیدرضا خجسته پور روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: دشت نیشابور سال 1367 به عنوان دشت ممنوعه توسعه چاههای آب اعلام شد. به لحاظ تقسیم بندی جهانی کشورهایی که 40 درصد منابع آب تجدید پذیر خود را مصرف کنند شرایط نرمال دارند و چنانچه کشوری بیش از نیمی از منابع تجدیدپذیر خود را مصرف کند در آستانه بحران قرار می گیرد.
وی ادامه داد: بخاطر تداوم بلندمدت پدیده خشکسالی حجم بهره برداری از چشمه ها و قناتها در نیشابور به 50 درصد کاهش یافته و محدودیت اعتبارات مرمت و نگهداری قنا نیز باعث شده تا خدمات مطلوبی در این حوزه ارائه نشود.
مدیر امور منابع آب نیشابور گفت: با کاهش سطح اشباع و افت سطح آب چاههای دشت نیشابور سالیانه 100 حلقه چاه پروانه کف شکنی و جا به جایی دریافت می کنند. چنانچه میانگین عمق چاهها 170 متر در نظر گرفته شود سالیانه باعث هدر رفت سرمایه ای بالغ بر 90 میلیارد ریال در بخش کشاورزی نیشابور می شود.

* ساخت تصفیه خانه آب نیازمند 550 میلیارد ریال اعتبار
وی در ادامه گفت: برای ساخت تصفیه خانه به منظور انتقال آب از سد بار به شهر نیشابور 550 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که سازمان برنامه و بودجه با پیگیری نمایندگان مجلس قول اختصاص 170 میلیارد ریال آن را داده است.
خجسته پور افزود: با انتقال آب از سد بار امکان انتقال سالانه 6 میلیون مترمکعب آب شرب به شهر نیشابور فراهم می شو. در صورت تامین منابع مالی این طرح ظرف 2 سال تکمیل می شود.
وی مهمترین منابع تامین آب نیشابور را سد بار با ذخیره مخزن 23 میلیون مترمکعب و توان تنظیمی 12 میلیون مترمکعب، بند فاروب رومان با ظرفیت هفت میلیون مترمکعب و چند بند کوچک تغذیه ای مانند بند درود و بند آب کوزه بار ذکر و بیان کرد: پارسال عملیات کلنگ زنی انتقال آب از سد بار به شهر فیروزه با اعتبار 10 میلیارد ریال آغاز شده که به زودی تکمیل خواهد شد.
مدیر امور منابع آب نیشابور گفت: این شهرستان هم اینک در فصل تابستان با 300 لیتر بر ثانیه کمبود آب مواجه است.
مرکز شهرستان 450 هزار نفری نیشابور در فاصله 127 کیلومتری غرب مشهد واقع است. نیشابور دومین شهر پرجمعیت خراسان رضوی پس از مشهد است.
خبرنگار: سعید صفارائی **انتشار: حسین کریم زاده
9869/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.