علیرضا رشیدیان روز پنجشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی آزادراه مشهد - چناران - قوچان در گلبهار افزود: با توجه به ویژگیهای خاص شهر مشهد و از آنجا که مقصدی برای زائران به منظور ورود به کشور یا خروج از آن می باشد 50 درصد زائران از طریق جاده ها رفت و آمد می کنند لذا امنیت جاده و شیوه مبلمان شهری در آن خیلی اهمیت دارد.
وی با قدردانی از مشارکت آستان قدس رضوی در ساخت آزادراه مشهد - چناران - قوچان ادامه داد: آستان قدس علاوه بر مشارکت در توسعه راهها و تسهیل رفت و آمد زائران ساخت 100 مجتمع رفاهی بین راهی را در مسیرهای جاده ای منتهی به مشهد تقبل کرده است.
استاندار خراسان رضوی گفت: این استان غیر از ویژگی زیارتی و حضور سالانه 27 میلیون زائر دارای یک مسیر ترانزیتی بین شرق و غرب و مسیر ترانزیتی بین شمال و جنوب کشور است. در این مسیرها حجم بالایی از کامیونهای ترانزیتی به سمت مرزها رفت و آمد می کنند لذا توجه به بهسازی این مسیر باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم فعالیتهای زیادی در خراسان رضوی انجام داد که مهمترین آن اختصاص قیر رایگان بود. با استفاده از آن سه هزار کیلومتر راه بین شهری، 600 کیلومتر راه روستایی و 500 کیلومتر راه درون شهری آسفالت و ساخت راههای بسیاری آغاز شد.
رشیدیان گسترش خدمات در حوزه راه آهن و تلاش برای برقی کردن قطار تهران - مشهد، ساخت راه آهن قطار گلبهار - مشهد و ریل گذاری مسیر خواف تا 20 کیلومتر داخل کشور افغانستان را از تلاشهای دولت یازدهم برای توسعه خدمت رسانی در حوزه شبکه ریلی خراسان رضوی برشمرد.
رشیدیان ادامه داد: در حوزه مسکن مهر نیز که اجرای آن در دولت نهم آغاز شد، در کل هشت سال قبل از دولت یازدهم 33 هزار واحد مسکن مهر در خراسان رضوی به بهره برداری رسید اما در چهار سال اخیر 58 هزار واحد مسکن در استان تحویل داده شد و در حوزه خدمات زیربنایی و روبنایی در مناطقی که پروژه مسکن مهر اجرا گردید دولت یازدهم اقدامات گسترده ای انجام داد.
وی گفت: در سفر اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه به خراسان رضوی 200 میلیارد ریال در حوزه خدمات زیربنایی سایت مسکن مهر گلبهار در بخش روشنایی اختصاص یافت.
استاندار خراسان رضوی همچنین به افزایش حجم رفت و آمد مسافران در شبکه ارتباطی خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: فقط پارسال در یک مقطع زمانی این استان به رکورد ورود 10 میلیون مسافر رسید و در ایام پیک روزانه 120 پرواز در فرودگاه مشهد انجام شد.
وی افزود: امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی در مشهد نیز مطالعه ایجاد باند سوم فرودگاه بین المللی مشهد کلید خورد که با ساخت این باند دیگر شاهد نشست و برخاست هواپیماها بر روی شهر مشهد نخواهیم بود.
رشیدیان ادامه داد: همچنین امسال 2 هزار و 650 میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی بافت حاشیه شهرها در خراسان رضوی اختصاص یافت و این مهم نشانگر توجه وزارت راه و شهرسازی به این استان است.

* رویکرد آستان قدس رضوی به آزادراه مشهد - چناران اقتصادی نیست
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: سرمایه گذاری 70 درصد از ساخت مرحله نخست آزادراه مشهد - چناران - قوچان توسط آستان قدس رضوی انجام شده که این مهم به درخواست وزارت راه و شهرسازی و موافقت تولیت آستان محقق صورت گرفت.
مرتضی بختیاری افزود: آنطور که تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد نگاه این آستان آزادراه مشهد - چناران - قوچان اقتصادی نیست و حضور این مجموعه در پروژه با سه هدف آبادانی منطقه، تسهیل در رفت و آمد زائران حرم مطهر رضوی و کاهش تصادفات انجام شده است.
وی ادامه داد: تکریم و خدمت به زائران اولویت و سیاست اصلی آستان قدس رضوی است. برای عمل به این سیاست در هر پروژه ای که هدف آن خدمت به زائران باشد مشارکت می کند.

* 1100 کیلومتر آزادراه در کشور در دست ساخت است
معاون ساخت و توسعه آزادراهها وزارت راه و شهرسازی نیز در این مراسم گفت: هم اینک در سطح کشور 2 هزار و 400 کیلومتر آزادراه در دست بهره برداری و هزار و 100 کیلومتر آزادراه در دست ساخت است. طبق برنامه ریزی ظرف پنج سال آتی سه هزار کیلومتر آزادراه جدید در سطح کشور ایجاد می شود.
سیدحسین میرشفیع افزود: با ساخت آزادراه 6 خطه مشهد - چناران - قوچان یک ورودی جدید به سمت مشهد ایجاد می شود که ساخت مرحله نخست آن به طول 53 کیلومتر طی 18 ماه صورت می گیرد.
وی ادامه داد: تلاش شده از همه ظرفیتهای موجود برای طراحی این آزادراه استفاده گردد.،بخشی از این آزادراه به طول 10 کیلومتر بر کنارگذر چناران منطبق است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: جاده فعلی قوچان - مشهد تنها کریدور ارتباطی بین مشهد و شمال کشور است که جوابگوی حجم رفت و آمد روزانه در این مسیر نیست. از سوی دیگر جمعیت شهر گلبهار روز به روز در حال افزایش بوده و حجم رفت و آمد مردم این شهر به مشهد بیشتر می شود.
وی افزود: پیش بینی شده در سال نخست بهره برداری آزادراه مشهد - چناران - قوچان 27 هزار رفت و آمد به صورت روزانه در این مسیر انجام شود.
عملیات اجرایی مرحله نخست آزادراه مشهد - چناران - قوچان به طول 53 کیلومتر و بهره برداری از کنارگذر 14 کیلومتری چناران امروز طی مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی در گلبهار آغاز شد.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.