علیرضا طاهری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از موافقت سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص ردیف بودجه ملی برای اجرای مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان برای سه استان شرق کشور خبر داد و گفت: مطالعات این طرح که استانهای خراسان جنوبی، رضوی و سیستان و بلوچستان را پوشش می دهد به شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی واگذار شده است.
وی بیان کرد: با حمایت های استانداری خراسان رضوی، به ویژه شخص استاندار، تاکنون بخشی از مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور با اختصاص پنج میلیارد ریال انجام شده که تاکنون 2 میلیارد ریال آن تخصیص یافته و در صورت اختصاص دیگر اعتبارات، مطالعات آن در اواخر بهار سال آینده پایان می یابد.
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: طول خط انتقال آب از دریای عمان به استان خراسان رضوی یک هزار و 670 کیلومتر برآورد می شود که این آب تنها برای مصرف شرب و صنعت پیش بینی شده است.
طاهری اظهار کرد: در قالب این مطالعات چرایی و چگونگی این طرح به لحاظ فنی، اجتماعی، محیطی اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد و اجرای طرح در گرو نتایج مطالعات مربوطه است.
وی با اشاره به لزوم انتقال آب از دریای عمان به خراسان رضوی گفت: خشکسالی های متوالی، کاهش بارندگی، وضعیت بحرانی دشت های استان، افت شدید سطح آبهای زیرزمینی و لزوم ترمیم آبخوان های بحرانی و همچنین افزایش جمعیت، چاره ای به جز انتقال بین حوزه ای آب، برای مسئولان نگذاشته است.
خراسان رضوی یکی از بحرانی ترین استان های کشور به لحاظ افت آبهای زیرزمینی است به طوری که منابع زیرزمینی این استان با کسری مخزن یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعبی در سال مواجه است.
در حال حاضر چاهها و منابع زیرزمینی سهم 80 درصدی را در تامین آب آشامیدنی استان خراسان رضوی با جمعیت 6 میلیون نفری دارند.
خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
3027/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.