به گزارش ایرنا دکتر فهیمه السادات سالاری، پنجشنبه در نشست کمیسیون پیشگیری از جرم در حوزه بهداشت و درمان افزود: یک مجرم در فضای مجازی و در عرض یک ساعت می تواند خود را به عنوان پزشک معرفی کرده و یا با تبلیغ یک داروی قلابی، اعتماد دیگران را جلب کند.
وی بیان کرد: متاسفانه در برخورد با متخلفان حوزه سلامت در فضای مجازی مشکلات زیادی داریم، به طوری که طرف با تبلیغات گسترده خود در این فضا مشغول سودجویی است و ما درگیر نامه نگاری هایی هستیم که شاید حتی 2 سال به طول انجامد.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون بسیاری از سایت ها تبلیغات مداخله گران در عرصه پزشکی را به صورت غیرمجاز انتشار می دهند و به راحتی بیمار جذب می کنند و ما قانون معین و مشخصی برای برخورد با آنها نداریم.
سالاری با بیان اینکه بحث پیشگیری از جرم در حوزه سلامت باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد، گفت: همکاری درون بخشی در این زمینه اهمیت بسزایی دارد.

* مجازات یک نوع پیشگیری کیفری است
رئیس کمیسیون پیشگیری از جرم در حوزه بهداشت و درمان نیز گفت: اکنون تخلفات حوزه پزشکی در فضای مجازی از طرح مساله و مشکل گذشته و باید به دنبال راهکار بود که به طور مثال در فضای مجازی تکلیف پلیس فتا مشخص شود.
سیدامیر مرتضوی افزود: چالشهای تخلفات موجود در حوزه بهداشت و درمان به سه دسته چالشهای تقنینی، قضایی و اجرایی تقسیم می شود که باید با تدبیر و چاره اندیشی و همکاری بین بخشی در مسیر حل مشکلات این حوزه گام برداریم.
معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: پلیس فتا نیز یکسری محدودیت هایی دارد، لذا نواقص قانونی در این زمینه باید از طریق پیشنهاد به شورای عالی مجازی کشور و یا مجلس شورای اسلامی مطرح و پیگیری شود.
مرتضوی با بیان اینکه مجازات یک نوع پیشگیری کیفری در حوزه تخلفات پزشکی است، گفت: در صورتی که آموزش و اطلاع رسانی در این زمینه موثر واقع نشود، به سراغ مجازات می رویم.

*دوره های آموزشی حوزه سلامت باید با مجوز حوزه بهداشت و درمان باشد
رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی سازمان های نظام پزشکی استان های خراسان گفت: نقش آگاهی و اطلاع رسانی در پیشگیری از تخلفات پزشکی از طریق فضای مجازی، روزنامه ها و رسانه های شنیداری و دیداری از اهمیت بسزایی برخوردار است.
دکتر علی بیرجندی نژاد افزود: هر نهاد و موسسه ای که خواسته باشد دوره های آموزشی در حوزه سلامت را برگزار کند باید مجوزهای حوزه بهداشت و درمان را کسب کند، در غیر این صورت تخلف انجام داده است.
وی با اشاره به لزوم رعایت قوانین در تبلیغات حوزه پزشکی خاطر نشان کرد: هرگونه تبلیغات گمراه کننده در حوزه سلامت ممنوع است و قانونگذار به صراحت بحث تبلیغات در حوزه پزشکی را مشخص کرده است.
بیرجندی نژاد افزود: بر اساس قانون کلیه صاحبان حرف پزشکی و غیرپزشکی فعال در حوزه دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی، باید برای تبلیغ محصولات و خدمات خود از سازمان نظام پزشکی مجوز دریافت کنند.
دبیر کمیسیون پیشگیری از جرم در حوزه بهداشت و درمان افزود: در این جلسه کمیسیون مزبور چگونکی فرآیندهای صدور مجوز فعالیت های حرفه ای در حوزه سلامت، بررسی فرآیندهای مراجع صدور مجوز دوره های آموزشی و بررسی فرآیندها و مجوز تبلیغات در حوزه سلامت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
نظام پزشکی کلانشهر 3.5 میلیون نفری مشهد 14 هزار عضو شامل پزشک متخصص، عمومی، دندانپزشک، داروساز و کارشناسان پروانه دار مانند بینایی سنج، شنوایی سنج و فیزیوتراپ دارد.
خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
3027/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.