علیرضا رشیدیان روز شنبه در بیست و چهارمین جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری خراسان رضوی افزود: مطابق برنامه ریزی انجام شده در برنامه ششم توسعه این استان باید 123 هزار شغل ایجاد کند اما هدفگذاری صورت گرفته در استان 160 هزار شغل است.
وی گفت: در صورت تحقق این تعداد شغل هنوز حدود 240 هزار جوان بیکار در استان باقی می ماند که این رقم زیبنده استان نیست و لازمه تحقق این اشتغال همکاری همه دستگاهها با هم و با بخش خصوصی است .
رشیدیان بیان کرد: هدف گذاری برای ایجاد اشتغال جدید درخراسان رضوی بر اساس استعداد و توانایی های استان بین بخشهای صنعت، صنایع کشاورزی، گردشگری و خدمات تقسیم شده و در سطوح شهرستانی و بین دستگاهی نیز سهم هر بخش تعیین شده است.
استاندار خاطرنشان کرد: براساس قراردادهای جدید منعقده تامین اجتماعی با شاغلان در 6 ماهه امسال 81 هزارو 130شغل در استان ایجاد شده است. حدود 240 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای اجرای طرحهای مختلف اشتغال زایی از طریق دستگاههای مختلف بین متقاضیان توزیع شده است.
رشیدیان خالص تعداد شاغلان استان از آخر تابستان 95 تا پایان تابستان امسال را بیش از 182 هزار نفر عنوان کرد و افزود: با توجه به افتتاح طرح های مختلفی که امسال در بخشهای صنعتی، تولیدی و خدماتی داشتیم و تداوم این روند در بهمن ماه سال جاری، دستیابی به رقم پیش بینی شده 160 هزار شغل امیدوارکننده است.
وی گفت: آمار اعلام شده ایجاد اشتغال پارسال استان 123 هزار شغل بود اما بر اساس اعلام نظر سازمان ملی آماراین تعداد 97 هزار اعلام شد، اما آنچه مشهود است احساس عدم اشتغال در بین جوانان بویژه برخی فارغ التحصیلان دانشگاهی است.
وی اضافه کرد: لازم است خود دانشگاهها علل بیکاری فارغ التحصیلان خود را بررسی و در رفع این مشکل قدم بردارند با اقدام در این زمینه دانشگاه های ما به عنوان مراکز علمی که فقط مطالب نظری را به جوانان منتقل می کنند ، به دانشگاههای نسل سوم و کارآفرین تبدیل می شوند .
رشیدیان به جایگاه و نقش مولد روستاها در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: باید سمت و سوی حرکت و مجاهدت ما برای اشتغالزایی در روستاها و مناطق محروم تر باشد چنانچه در طی پنج ساله اخیر علی رقم کاهش نرخ جمعیت روستایی کشور، این استان رشد حدود نیم درصدی جمعیت روستاییان را داشته است .
نماینده ناظر مجلس شورای اسلامی در کارگروه اشتغال و کارآفرینی استان نیز در این جلسه گفت: طبق آمار، شوروی سابق وضعیت کاملا باثباتی داشت نباید سقوط می کرد ، کشور ما نیز طبق آمار وضع بسیار خوبی دارد اما به عنوان نماینده مردم آنچه ما در جامعه مشاهده می کنیم با آمار متفاوت است.
جلیل رحیمی جهان آبادی افزود: شهروندان از آماری که داده می شود اطلاعی ندارند و حتی از میزان اعتبارات و تسهیلات تخصیص یافته برای این اشتغالزایی ها بی اطلاعند و نمی دانند در چه حوزه ای این مبالغ هزینه شده است .
وی گفت: لازم است در این خصوص به مردم اطلاع رسانی شود تا بدانند درآمد فروش نفت کشور در چه زمینه ای هزینه شده است. لازم است از فعالیت مسئولان و نظام برای رفع مشکلات کشور مطلع شوند. این اطلاع رسانی ها می تواند پاسخ مناسبی برای تبلیغات مسمومی باشد که علیه جمهوری اسلامی منتشر می شود.
نماینده مردم شهرستانهای تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس خاطر نشان کرد: اگر 160 هزار شغل پایدار و درآمدزا در استان ایجاد شود حقیقتا استان متحول می شود ، لذا می طلبد کار دقیق تر، میدانی تر و علمی تر در این خصوص انجام شود.
وی گفت: دغدغه همه مسئولان تراز اول کشور و مطالبه اصلی مردم اشتغال است اما متاسفانه بروکراسی در کشور این حوزه را بلعیده است و دلیل این موضوع نیز وضعیت نامناسب اقتصادی با وجود ارائه آمار خوب در کشور است .
رحیمی در خصوص اختصاص طرح های اشتغال زا برای دهستانهای محروم حوزه انتخابیه خود گفت: متاسفانه در انتخاب این دهستانها با فرمانداران مشورت نشده و نمایندگان دولت در حوزه انتخابی و اینجانب از این انتخابها بی اطلاع می باشیم.
وی اضافه کرد: از طرفی دهستانهایی که در برنامه سراسری اشتغالزایی کشوری اعلام شده اند اصولا کم برخوردار نبوده و نرخ بالایی در بیکاری ندارند و پیش از این نیز پذیرای طرحهای توسعه و اشتغالزایی دستگاه های مختلف استان بوده اند. این انتخابها پاسخگویی نمایندگان مجلس و فرمانداران به مردم محلی را با مشکل روبه رو کرده است .
خبرنگار:ناصراسدزاده هروی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
3221/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.