به گزارش ایرنا علیرضا رشیدیان دوشنبه شب در آیین پایانی هجدهمین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار مشهد افزود: بخشی از کالاهای تولید شده توسط شرکت های دانش بنیان استان خراسان رضوی به کشورهای اروپایی صادر شده است.
وی تولید پمپ های فشار قوی مورد استفاده در چاهها و تولید قطعات در پالایشگاه سرخس را از افتخارات پژوهشگران استان خراسان رضوی دانست که به همت شرکت های دانش بنیان حاصل شده است.
وی با بیان اینکه پژوهشگران در زمان تحریم با توانمندی خود، بسیاری از معضلات و مشکلات کشور را حل کردند، افزود: در استان خراسان رضوی برخی از قطعات الکترونیکی که قبلا تولید آن در انحصار یک یا چند شرکت خاص غربی بود با کمک شرکت های دانش بنیان تولید شد.
وی خاطر نشان کرد: خراسان رضوی با تلاش همه پژوهشگران و دانشگاهیان در سه سال گذشته رتبه نخست کشور را در حوزه پژوهش و فناوری کسب کرده و امیدواریم این افتخارات سیر صعودی خود را همچنان حفظ و طی کند.
وی با اشاره به جایگاه پژوهش، علم و تفکر در آموزه های دینی و تاریخی ایران گفت: رسیدن به مرزهای توانایی از طریق دانایی، علم و پژوهش میسر می شود، همچنانکه فردوسی بزرگ سروده که 'توانا بود هر که دانا بود'.
استاندار خراسان رضوی در ادامه تاکید کرد: پژوهشی که منطبق با نیازهای امروز جامعه در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انجام شود، به طور مسلم سریع تر می تواند در صحنه عمل به کار بسته شود.
رشیدیان با اشاره به حرکت خوب دانشگاهها پیرامون پژوهش های مساله محور و توجه به معضلات و مشکلات در این زمینه گفت: این گونه تحقیقات می تواند الگوی مناسبی برای بهره گیری از ظرفیت علم و دانایی برای حل معضلات اجرایی و کمک به مدیران دستگاههای اجرایی باشد.
وی هجدهمین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار مشهد را خوب و پررونق دانست و افزود: نمایشگاههای هفته پژوهش نمایشی از ظرفیت های آب و خاک کشور برای عملی کردن شعار 'ما می توانیم' بنیانگذار جمهوری اسلامی است.
استاندار خراسان رضوی گفت: برگزاری نمایشگاههای هفته پژوهش نقطه تعاملی بین پژوهشگران و آگاهی از ظرفیت های آنان، بهره گیری ادارات و سازمان ها از ظرفیت های پژوهشی، تعامل بین پژوهشگران و بخش خصوصی و بهره گیری از ظرفیت های پژوهشگران در بازگشایی گره ها و مشکلات حوزه صنعت به شمار می رود.
رشیدیان با بیان اینکه بهره برداری و به کارگیری پژوهشهای علمی بسیار مهم است، افزود: مدیران باید در هزینه کرد بودجه های پژوهشی به مساله بیت المال توجه داشته باشند و این بودجه ها را برای بهره گیری بهتر و مناسب تر از پژوهش در رفع معضلات سازمانی استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: طبق اطلاعات رسیده در چند روز برگزاری این نمایشگاه به میزان 140 میلیارد ریال قرارداد بین پژوهشگران و سازمان ها و نهادهای مختلف بسته شده است.
استاندار خراسان رضوی وضعیت تعامل و انسجام بین حوزه و دانشگاه در این استان را مثبت خواند و افزود: همیاری و همکاری بین حوزه و دانشگاه و تعامل بین این 2 این مرکز علمی در راستای هم افزایی و حل مشکلات شایسته قدردانی است.
در پایان این مراسم از طرح های برتر در حوزه پژوهش و فناوری تقدیر شد.
هجدهمین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار مشهد که از 17 آذرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد گشایش یافته بود امروز به کار خود پایان داد.
خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
3027/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.