حمید صالحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مقایسه نتایج سرشماری پاییزه پستانداران طی دو سال اخیر نشان می دهد جمعیت جانوران علفخوار در طبیعت خراسان رضوی به 20 هزار راس رسیده است.
وی کسب اطلاعات در مورد اندازه و یا تراکم جمعیت وحوش پیش را نیاز اصلی مدیریت حیات وحش ذکر و بیان کرد: اینکه جمعیت وحوش در منطقه ای کوچک و یا بزرگ و یا تغییر جمعیت آنها سیر صعودی یا نزولی دارد به برنامه ریزی برای کسب اطلاعات دقیق از تعداد، تراکم و نحوه پراکنش وحوش در مناطق نیاز دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: از این رو همه ساله برای پایش وضعیت حیات وحش برنامه سرشماری در مناطق تحت مدیریت در این استان اجرا می شود که در قالب آن طی سرشماری نیمه نخست سال متولدین سال جدید شمارش می شوند و اطلاعاتی در خصوص وضعیت تولیدمثل علفخواران منطقه و چند قلوزایی در بین آنها بدست می آید.
وی گفت: با توجه به اینکه درسرشماری نیمه دوم سال به لحاظ امنیت بیشتر در مناطق و تجمع علفخواران بخاطر فصل تولید مثل آنها امکان مشاهده درصد بیشتری از جمعیت فراهم می شود معمولا آماری قطعی در مناطق به دست می آید. بنابراین آمار نیمه دوم سال بطور معمول از اهمیت و دقت بالاتری برخوردار است.
صالحی افزود: پاییز امسال بخاطر وقوع سیل در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست شهرستان کلات سرشماری منطقه حفاظت شده جنگلی ارس سیستان با مسدود شدن راههای ارتباطی انجام نشد. حدود 700 نفر در سرشماری اخیر علفخواران شرکت کردند که این جمعیت در قالب 284 گروه در کل خراسان رضوی ساماندهی شدند.
وی ادامه داد: امسال سرشماری گیاهخواران (Herbivora) نیز مد نظر گروههای سرشمارنده بود که طی آن گونه های قوچ و میش، اوریال، پازن، بز و آهو شمارش شده اند. سایر گونه های مشاهده شده از جمله پلنگ، گرگ، شغال، روباه و کفتار نیز دراین ویژه برنامه مشاهده و مستندسازی شدند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با توجه به وسعت، تعداد مناطق تحت مدیریت و لزوم برآورد سریع جمعیت وحوش و با توجه به محدودیتهای مالی مناسبترین روش برای سرشماری وحوش مشاهده مستقیم از طریق پیمایش خطی است. بر این اساس مسیرهای سرشماری هر منطقه برروی نقشه های توپوگرافی با تکیه به تجارب محیط بانان و کارشناسان اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست خراسان رضوی مشخص می شود.
وی از اعلام آمار تشریحی و منطقه ای نتایج سرشماری با توجه به لزوم حفظ امنیت مناطق تحت حفاظت خودداری کرد.
خراسان رضوی دارای 43 منطقه تحت حفاظت با مساحت دو و نیم میلیون هکتار است که 20 درصد وسعت این استان را تشکیل می دهد. خراسان رضوی محل زیست 80 گونه پستاندار، 287 گونه پرنده، دو گونه دوزیست، 68 گونه خزنده و 24 گونه ماهی است.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشار: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.