آی. پی مخفف عبارت Internet Protocol address یک سری اعداد با قاعده است که به هر وسیله ای اعم از رایانه یا تلفن همراه متصل به شبکه جهانی اینترنت اختصاص داده می شود. آی.پی یک شماره شناسایی یکتا برای ارتباط تحت وب است که با آن رایانه های مختلف در شبکه گسترده وب از هم یکدیگر بازشناخته می شوند و بدین ترتیب موقعیت جغرافیایی کاربر، اطلاعات اتصال به شبکه و موارد مشابه آنها قابل شناسایی و پیگیری است.
محمدحسن رحیمی روز شنبه در سی و سومین گردهمایی فصلی مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات دستگاههای دولتی خراسان رضوی در مشهد افزود: بر اساس گزارش ماهانه مرکز مدیریت راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و ارتباطات(افتا) در خراسان رضوی وضعیت امنیت در فضای مجازی و تبادل اطلاعات مناسب نیست و خراسان رضوی در این زمینه جایگاه مناسبی ندارد.
وی در ادامه تاکید کرد: استفاده از فناوری اطلاعات و توسعه این فناوری در کشور ضروری است و اگر بخواهد این توسعه پایدار باشد باید امنیت آن لحاظ شود.
مسئول مرکز مدیریت راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و ارتباطات در خراسان رضوی ادامه داد: دو نوع امنیت سایبری دارای اهمیت است. نخست امنیت مربوط به دستگاههای خدماتی نظیر آب و برق که در صورت بروز اختلال تداوم خدمت برای مردم را با مشکل ایجاد می کند. بخش دیگر مربوط به پرتالهای سازمانی است که بخاطر طیفی از باج افزارها و بدافزارها صدمه دیده و منجر به سرقت اطلاعات از آنان می شود. تعداد زیادی از این موارد گزارش شده لذا باید در این خصوص اقدامات تامینی بیشتری انجام شود.
وی گفت: نسخه های جدید بدافزارهای موجود فاقد فایل هستند. یعنی این بدافزارها برای آلوده کردن سامانه و گسترش در شبکه دیگر نیازی برای بازکردن فایلشان ندارند لذا دستگاههای دولتی باید پس از مشاهده بدافزارهای احتمالی بدون ترس از اینکه مورد اتهام قرار گیرند سریعا این مرکز را در جریان بگذارند.
رحیمی معضل دیگر امنیتی دستگاههای دولتی را در فضای مجازی تبادل اطلاعات دولتی در شبکه های اجتماعی خارجی دانست و این اقدام را خلاف قانون اعلام و بیان کرد: وظیفه ما حمایت از کسب و کار است و از حیث امنیت شبکه اطلاعاتی و فضای مجازی نیز دست یاری را به سوی شرکتهای بومی و استانی دراز کرده ایم.
'افتا' در خراسان رضوی به عنوان نخستین مرکز استانی مدیریت راهبردی افتا کشور بهمن 1394 راه اندازی شد. مرکز افتا با هدف ایجاد نظام جامع و فراگیر در سطح ملی و ساز و کار مناسب برای ایمن سازی ساختارهای حیاتی، حساس و مهم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارتقای مداوم امنیت شبکه های الکترونیکی و سامانه های اطلاعاتی و ارتباطی در کشور راه اندازی شده است.

* خراسان رضوی رتبه دوم تراکنش اینترنتی
مدیرکل پست خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: این استان پس از تهران رتبه دوم تعداد تراکنش خرید و فروش اینترنتی را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.
محمد شفیعی افزود: در عصر کنونی که اینترنت اشیاء در حال فراگیری است هر ساله شاهد کاهش پست نامه و افزایش خدمات پست کالا در ایران و جهان هستیم. در زمان دولتهای نهم و دهم برای شفافیت و افزایش فعالیتها در بخش الکترونیک فعالیتها و تبلیغات زیادی شد اما مطابق برنامه پیش نرفت و مشکلاتی به واسطه ناهماهنگی بوجود آمد و دولت الکترونیک جنبه تزیینی به خود گرفت.
وی ادامه داد: تجلی دولت الکترونیک را در شبکه دولت می بینیم که در ارتباطات دستگاههای دولتی کاغذ را حذف کرده و به بهره وری رسیده است.
مدیرکل پست خراسان رضوی به ایجاد شکاف دیجیتالی و فناوری اطلاعات بین کشورها اشاره و بیان کرد: عقب ماندگی به مکان جغرافیای کشورها ارتباطی ندارد. چنانچه برخی کشورهای عربی منطقه به لطف فناوری دیجیتال از برخی کشورهای اروپایی در این حوزه پیشی گرفته اند. پیشرفت در حوزه آی.تی و دیجیتال تعیین کننده پیشرفت کشورها در عصر حاضر است.
وی به تصویب اساسنامه شرکت ملی پست نیز اشاره و بیان کرد: در دنیا تنها هشت کشور پست غیردولتی دارند و این به دلیل مباحث حاکمیتی است که در این حوزه وجود دارد. پست هر ساله موظف است 2 هزار دفتر آی.سی.تی روستایی را راه اندازی کند اما چون در عمل تعاریف ویژه را برای کارکردهای بین دستگاهی و پشتیبانی از این طرحها نداریم تحقق این هدفگذاری با مشکل مواجه شده است.
شفیعی همچنین از آمادگی پست برای همکاری با شرکتهای استارت آپی و دانش بنیان در حوزه آی.سی.تی با در اختیار قرار دادن فناوری های اطلاعاتی این اداره خبر و ادامه داد: متوسط سرانه ارسال مرسولات پستی در ایران 11 مرسوله و میانگین جهانی آن 45 مرسوله است.
وی گفت: همه تراکنش پستی کشور باید طبق قانون و اساسنامه جدید از طریق شرکت ملی پست انجام شود اما توسط سایرین و خارج از محدوده فعالیت پست انجام می شود و این موضوع یکی از دلایل پائین بودن تراکنش پستی در کشور است.
خراسان رضوی با جمعیت 6 میلیون و 300 هزار نفر جمعیت سه میلیون نشانی پستی دارد.
گردهمایی مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات دستگاههای دولتی خراسان رضوی و پیمانکاران بخش خصوصی به صورت فصلی برگزار می شود. هدف این گردهمایی آشنایی مدیران با اقدامات انجام شده در حوزه آی.تی، آی.سی.تی، انسجام بخشی بین مدیران و ارائه برخی مباحث آموزشی است.
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی **انتشار: حسین کریم زاده
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.