به گزارش ایرنا، هدف از اجرای خطوط بی.آر.تی فراهم ساختن زمینه لازم برای افزایش سرعت ناوگان حمل و نقل عمومی نسبت به شخصی است. ایجاد مسیرهای ویژه و بی.آر.تی در دستور کار شهرداری مشهد است و هم اکنون خط یکم اتوبوسهای تندرو از پایانه امام رضا(ع) تا انتهای طبرسی شمالی فعال است و روزانه 110 هزار سفر در این مسیر انجام می شود.
خط سوم بی.آر.تی نیز از شرق به غرب مشهد به طول 30 کیلومتر در دست اجراست که هم اکنون بخشی از این مسیر از حرم مطهر تا میدان توحید به طول یکهزار و 800 متر اجرا شده و مقرر بود این مسیر در ماههای آینده تا چهارراه ابوطالب ادامه یابد.
همزمان با ادامه مسیر ویژه برای این خط در میدان توحید در ماه جاری ساکنان و مغازه داران این محدوده به دلیل کم عرض شدن خیابان و ایجاد ترافیک سنگین در این محدوده، اقدام به اعتراض و تجمع کرده و خواستار حذف این مسیر شدند اما مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد اعلام کرد این پروژه مصوبه شورای همتا را دارد و ادامه خواهد یافت.
اما امروز بیستم آذرماه اخباری مبنی بر جمع آوری نرده های مسیر بی.آر.تی در محدوده خیابان توحید توسط پلیس راهور در فضای مجازی و برخی گروه های خبری منتشر شد که این امر واکنش مسئولان مرتبط را در پی داشت.

*اجرای خط سوم بی.آر.تی همسو با منافع مردم است
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد شامگاه دوشنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه پژوهش مشهد در پاسخ به سئوال خبرنگاران مبنی بر اقدام پلیس راهور برای جمع آوری نرده های خط سوم بی.آر.تی در محدوده خیابان توحید اظهار کرد: اجرای این خط در جهت منافع مردم و شهر بوده است و دستگاه‌ها اگر مشکلی در این مورد دارند باید آن را از طریق مراجع قانونی پیگیری کنند.
محمدرضا حیدری افزود: این خط دارای مصوبه شورای همتای فرمانداری مشهد و همچنین شورای همتای استان خراسان رضوی است و چند سالی است که معطل مانده ولی اخیرا شهرداری مشهد در راستای اجرای وظایف قانونی خود، با هماهنگی دستگاه‌های مربوط و مصوبه این شورا، اقدام به اجرای این مسیر کرده است.
وی تاکید کرد: اگر دستگاه‌هایی در مورد این طرح مشکلی داشته باشند و یا بخواهند نقطه نظرات خود را مطرح کنند باید از طریق مراجع قانونی همچون فرمانداری و استانداری اقدام کنند تا تدابیر لازم در این خصوص اتخاذ شود.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: توسعه حمل و نقل عمومی با توجه به آلودگی هوای کلانشهر مشهد ضروری است و لازم است همه در کنار هم قرار گرفته و به حل این معضل کمک کنیم.
حیدری ادامه داد: البته لازم است که حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در حوزه تامین توقفگاه، باراندازها و امکانات برای کسبه تدابیرلازم را بیندیشد تا این قشر نیز بتوانند به کار خود ادامه دهند که بخشی از این تدابیر اندیشیده شده است.

*طرح خط سوم بی.آر.تی پیوست زیست محیطی و فرهنگی و اجتماعی دارد
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد نیز در خصوص خط سوم بی.آر.تی به خبرنگار ایرنا گفت: از سال 94 با مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد ناوگان خط 3 بی.آر.تی خریداری و سرویس‌دهی به شهروندان آغاز شد.
علی اصغر نیشابوری افزود: این پروژه پیوست زیست محیطی و فرهنگی و اجتماعی دارد، در پیوست فرهنگی و اجتماعی تاکید شده بررسی لازم انجام شود تا شهروندان بتوانند خود را با این پروژه تطبیق دهند لذا قبل از اجرای مسیر ویژه، این خط بدون اجرای مسیر ویژه فعال شد و 2سال است که بدون داشتن مسیر ویژه تردد، به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کند.
وی با بیان اینکه برای خرید 100 دستگاه اتوبوسی که در مسیر خط 3 بی.آر.تی فعالند، 600 میلیارد ریال هزینه شده است، افزود : با این هزینه بنا نیست این اتوبوس‌ها مسافر حداقلی را جابه‌جا کنند لذا با توجه به این مهم عملیات اجرای مسیر ویژه خط سوم بی.آر.تی آغاز شد.
نیشابوری ادامه داد : هم اکنون روزانه به طور میانگین 75 تا 80 هزار مسافر در این مسیر جابه‌جا می‌شوند که در صورت ایزوله شدن کامل مسیر این رقم به 150 هزار نفر در روز افزایش می یابد.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد بیان کرد: در اجرای مسیر ویژه خط 3 بی.آر.تی ممکن است کسبه متضرر شوند اما اجرای این مسیر برای کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا ضروری است.
نیشابوری ادامه داد: مسیر ویژه این خط تا چهارراه ابوطالب در دست اقدام است و در برنامه داشتیم که این مسیر تا پایان هفته جاری اجرا شود.
وی افزود: طبق قانون پنجم توسعه سهم ناوگان اتوبوسرانی در حمل و نقل عمومی باید به 45 درصد می رسید اما این سهم در کلانشهر مشهد تنها 17 درصد است و برای رسیدن به این هدف باید خدمات دهی خطوط بی.آر.تی توسعه یابد زیرا این خطوط قادرند شمار زیادی از مسافران را در زمان کوتاه جابه جا کنند.

*توضیحات راهور مشهد در خصوص خط سوم بی.آر.تی
پلیس راهور مشهد نیز در پی تماس خبرنگار ایرنا برای ارائه توضیحات لازم در این خصوص در قالب جوابیه ای اعلام کرد: اصل مصوبه اجرای خط بی.آر.تی در طول خیابان شهید قرنی مربوط به سه سال گذشته است و عدم اجرای آن تا کنون به علت نبود زیرساخت و یا فراهم نشدن زیرساختهای ترافیکی و کارشناسی برای اجرای مسیر ویژه بی.آر.تی در محل اعلام شده بوده است.
در ادامه این جوابیه آمده است: مرجع قانونی و کارشناسی برای تشخیص نصب هرگونه محدودکننده در سطح معابر پلیس راهور است، لذا از نظر کارشناسی، بلوار شهید قرنی ظرفیت لازم برای اجرای خطوط بی.آر.تی را ندارد.
هم اکنون هزار و 720 دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد فعالیت دارند و روزانه حدود 950 هزار مسافر در کلانشهر 3.5 میلیون نفری مشهد توسط ناوگان اتوبوسرانی جا به جا می شود.
گزارشکر: ندا جواهرفر ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
7505/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.