دکتر محمدهادی ایازی روز چهارشنبه در حاشیه سمپوزیوم سرطان در مشهد در جمع خبرنگاران افزود: این سند مجموعه ای از اقدامات ایجابی است که باید در این حوزه برای ایجاد امید، نشاط اجتماعی و مشارکت مردم به منظور ارتقا وضعیت انجام شوند.
وی ادامه داد: بر اساس بررسیها 23.4 درصد مردم در ‌جامعه علائم و نشانه های اختلالات روانی را دارند. همچنین 12 درصد مردان افسرده هستند. در زنان این رقم 16 درصد می باشد اما آمار موارد حاد افسردگی و اختلالات روانی در جامعه خیلی کم ‌است.
معاون وزیر بهداشت موضوع سلامت روان را یکی از نگرانیهای جدی ذکر و بیان کرد: در این شرایط نخستین اقدام ایجاد نشاط اجتماعی در سطح جامعه است که از اهمیت زیادی برخوردار است. به این منظور رفع مشکلات اقتصادی مردم و ایجاد اشتغال که خود بخش عمده ای از دغدغه های را شامل می شود در ارتقا سلامت روانی تاثیر بارزی دارد.
وی گفت: ایجاد فضاهایی که برای مردم انبساط خاطر ایجاد کند و نیز توسعه و تقویت برنامه های فرهنگی هنری موثر در این حوزه به ویژه ازطریق رسانه ملی که دو نمونه مثبت 'خندوانه و دورهمی ' را اجرا کرد از دیگر اقدامات در این حوزه هستند.
دکتر ایازی افزود: سلامت معنوی هم در این امر بسیار تاثیر گذار است. در موارد بسیاری اثبات شده افرادی که به معنویت روی می آورند از سلامت روان مناسبتتر و بهتری برخوردارند و در این رابطه علمای دینی نقش محوری دارند.
وی به تاثیر سلامت روان بر کاهش آسیبهای اجتماعی نیز اشاره و بیان کرد: بی توجهی به این امر می تواند آسیبها را افزایش دهد و از این رو در شورای اجتماعی کشور 'سیمای سلامت روان ایرانیان' ارائه مقرر شد سند ملی سلامت اجتماعی ایران تدوین و بر این اساس اقدامات و برنامه ریزی شود.
معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه به وضعیت شیوع بیماری سرطان در کشور نیز اشاره و بیان کرد: بخش زیادی از هزینه های درمان سرطان توسط مردم تامین می شود. مشارکت خیران نیز در این حوزه گسترده است و این امر از اهمیت زیادی برخوردار می باشد زیرا سالانه 100 هزار نفر به آمار مبتلایان به سرطان افزوده می شود.
وی افزود: سالانه تا 50 هزار نفر بر اثر سرطان در کشور فوت می کنند. سرطان تا 70 درصد قابل درمان است اما باید به موقع تشخیص داده شود.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشار: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.