سید جواد حسینی روز پنجشنبه در 'همایش جهان به سوی امنیت و عدالت برای زنان' در مشهد افزود: با یک ‌جامعه پذیری دوگانه برای زن و مرد مواجهیم که کلیشه های جنسیتی ‌را شکل می دهد و چه بسا که حوادث و خشونتهای روی داده علیه زنان را کم و بی اهمیت می پندارند.
وی ادامه داد: ‌جامعه پذیری دو گانه بگونه ای است که از همان ابتدا به مردان صفات هویتی داده و آنان را هستی بخش، خلاق و قادر می داند و به زنان نقشهای ابزاری می سپارد مانند اینکه صبور، با‌گذشت و مهربان باش، که درواقع برای دیگران است. وقتی می خواهیم بدی فراموشکاری را بیاموزیم تصمیم کبری‌ و وقتی می خواهیم قربانی را نشان دهیم داستان پتروس و ریزعلی خواجوی را می آموزیم.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: امروز حتی‌ یکی از دلایل تاخیر در سن ازدواج به ویژه برای دختران نوع تصور در جامعه پذیری دوگانه در بطن فرهنگ‌ ما از نقشهایی است که برای یک دختر تصویر می کنیم. دختری که ‌ازدواج می کند باید نقش مادر و همسر را ایفا کند. مادر تمامی نقشهای ابزاری را عهده دار است. نقشهایی که بسیار فراوان و پر حجم است. بگونه ای که مادر باید همه خوبیها را به تمام و کمال داشته باشد و دارد اما اینگونه به کلیشه های جنسیتی جامعه پذیری دوگانه می افزاییم.
وی افزود: چه بسا زنان ما به همین دلیل در نظام حقوقی و قضایی مورد اجحاف واقع می شوند و زنان با وجود آنکه در خانه از سوی همسر و غیره مورد ظلم واقع شده اند حاضر به طرح دعوی نیستند. باید تلاش کرد تا فرایند جامعه پذیری دوگانه اصلاح شود.
حسینی گفت: در اصلاح این‌ امر دو نهاد اصلی یعنی خانواده و آموزش و پرورش به عنوان دو نهاد محوری نقشی اساسی دارند.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشار: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.