به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سید عباس نبوی یکشنبه شب در همایش نقد و بررسی وضعیت مکتب لیبرالیسم در مشهد افزود: گرچه محور اصلی حرکت راهبردی نظام خط مقاومت انقلابی واقع بینانه است اما به نگاه مسالمت آمیز واقع بینانه نیز نیاز داریم، چرا که بخش کارشناسی جامعه نگاهش انقلابی نیست و نگرش مسالمت آمیز واقع بینانه دارد.
وی اظهار کرد: ایران اسلامی اکنون از جایگاه والایی در خاورمیانه و جهان اسلام برخوردار است و توانسته در مقابل آمریکا بایستد.
وی گفت: مشکل کنونی کشور، مدیریت داخلی، رقابت های داخلی، ضعف های داخلی و آماده نبودن برای ارتقای توان و پیشرفت در بخش های مختلف است.
حجت الاسلام نبوی با بیان اینکه ترامپ و نتانیاهو آخرین گردن کشی ها و قلدری های بخش بین المللی امپریالیسم هستند، افزود: آمریکا درون مایه و دستمایه خود را همواره دارد و ترامپ مدلی است در بین الگوی رقابت که دنبال کرده اند.
وی با بیان اینکه امروز آمریکا پیشتاز لیبرال دموکراسی در دنیا است، اظهار کرد: آمریکا بیشترین جریان آکادمیک، علمی، رسانه ای و فکری لیبرال دموکراسی را در دنیا مطرح و تئوریزه می کند.
وی با اشاره به ویژگی های مکتب مدرنیته گفت: مدرنیته گرچه رفاه و حقوق اجتماعی را در بخش هایی از خود دارد، اما در قسمت هایی به سوی جهالت، آشفتگی و از هم گسیختگی پیشروی کرده که این اتفاق در کشور ما هم در حال رخ دادن است.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: ملت ایران لیبرالیسم را قبول ندارد و اندیشه اسلامی در بخش های مهمی با مدرنیته در تقابل است چرا که اسلام می گوید انسان مالک اراده و جمیع حقوق خود نیست و هم حق دارد و هم تکلیف دارد.

* لیبرال دموکراسی مانند سیل به همه جوامع رسوخ کرده است
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز با اشاره به بنیادهای فلسفی و معرفت شناسی لیبرالیسم و مدرنیته گفت: لیبرال دموکراسی در قرن شانزدهم در اروپا شکل گرفت اما مانند سیل همه جوامع از شرق و غرب را فرا گرفت و پیشینه آن در ایران نیز به زمان مشروطه برمی گردد.
صادق زیبا کلام افزود: تبلور لیبرال دموکراسی در قانون اساسی مشروطه و متمم قانون اساسی ظهور یافت به طوریکه هدف و تلاش مشروطه خواهان گرفتن اختیارات پادشاه و واگذار کردن این اختیارات به نمایندگان مردم بود.
وی با اشاره به ویژگی های مدرنیته اظهار کرد: وجود دلیل برای فهم هر پدیده، نگاه جدید به جهان هستی و انسان و اعتقاد به اینکه خیر و صلاح هر انسان به دست خود اوست و انسان با تکلیف متولد نمی شود بلکه با حق و حقوق متولد می شود، از ویژگی های مکتب مدرنیته است.
وی گفت: بر اساس بنیان لیبرال دموکراسی مکتب مدرنیته، حکومت باید توسط مردم انتخاب شود، قدرت محدود به قانون است و قدرت باید پاسخگو به نمایندگان مردم باشد.
زیبا کلام افزود: در آمریکا دموکراسی وجود ندارد و مردم فکر می کنند که ترامپ و اوباما را انتخاب کردند، در حالی که سرمایه و اقتصاد جریان ها را در این زمینه شکل داده اند.
وی اظهار کرد: چیزی که امروز در آمریکا، ژاپن، هند، فرانسه، انگلستان و هر کجا تحت انتخابات آزاد مطرح می شود، یک سراب است و این نیروهای اقتصادی هستند که به انتخاب مردم فکر می کنند و راه جلو پای مردم می گذارند.
خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
3027 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.