سعید سبزه محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در 6 ماهه نخست امسال، از هزار و 158میلیارد ریال کالای قاچاق استان، بیشترین قاچاق با ارزش 120 میلیارد ریال مربوط به پارچه، 83 میلیارد ریال مربوط به لوازم آرایشی و بهداشتی و 38 میلیارد ریال مربوط به پوشاک بوده است.
وی اظهار کرد: لوازم خانگی، مصنوعات طلا و نقره، سیگار، کیف و کفش، چای، کود شیمیایی و مواد غذایی از دیگر کالاهای قاچاق شناسایی شده در خراسان رضوی بوده است.
محمدی بیان کرد: 97 درصد از کالاهای قاچاق از داخل کشور و دیگر استانها همچون نواحی غرب کشور، تهران و سیستان و بلوچستان وارد خراسان رضوی می شود و سه درصد از قاچاق کالا که از مبادی مرزی استان انجام می گیرد مربوط به سوخت و ارز است که از خراسان رضوی به خارج از کشور قاچاق می شود.
عضو کمیسیون برنامه‌ ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی یکی از علل شکل گیری قاچاق را شکاف بین تولید و عرضه کالا ذکر و بیان کرد: بررسی 16 ردیف کالایی مشخص کرد که در هر ردیف فاصله و شکافی وجود دارد، منجر به ایجاد کالای قاچاق می شود.
وی گفت: این فاصله می تواند از طریق واردات از بین برود اما به خاطر تعرفه های واردات و سود زیاد قاچاق، این پدیده تشدید شده و بر این اساس قاچاق از فقدان تولید مورد نیاز جامعه نشات می گیرد.
سبزه محمدی افزود: بهترین راهکار برای پیشگیری از قاچاق کالا و ارز، تقویت تولید است به این معنا که باید به سوی تقویت تولید و در کنار آن اصلاح الگوی مصرف برویم.
وی از دیگر راهکارهای تقویت تولید را سیاستهای اقتصاد مقاومتی ذکر و بیان کرد: در این الگو بر تولید درونگرا و برون نگر یعنی تولید با بهره گیری از ظرفیتهای داخلی با نگاه به صادرات تاکید شده است.
عضو کمیسیون برنامه‌ ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: برنامه جامع پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سال 93 توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور به اجرا درآمده که 70 درصد آن به سوی پیشگیری و 30 درصد به سوی مبارزه پیش می رود.
وی اظهار کرد: برنامه جامع پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز به 23 دستگاه عضو کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان ابلاغ شده که هر سه ماه گزارش های عملکردی در این خصوص به ستاد مرکزی ارسال می شود.
محمدی گفت: ابزارهای کنترلی در حوزه سخت افزاری شامل گشت های سطح عرضه که به صورت مشترک توسط دستگاه های کاشف انجام می شود، راه اندازی سامانه جامع انبارها، سامانه جامع گمرکی و نصب دستگاه های ایکس.ری در گمرک می باشد.
وی افزود: در این زمینه، سامانه جامع انبارها در استان ایجاد شده و ثبت انبارهای خصوصی و دولتی در این سامانه در حال انجام است، سامانه جامع گمرکی در گمرک های استان نصب شده و چندین دستگاه ایکس ری نیز مستقر شده است.
محمدی گفت: در آخرین اقدام برای تجهیز ایستگاه های ایست و بازرسی استان، امسال چهار دستگاه کانکس سیار مجهز در اختیار نیروی انتظامی قرار گرفت تا این نهاد بتواند در ایستگاه ها به صورت سیار فعالیت و تسلط بیشتری بر قاچاقچیان داشته باشد.
7489/5132
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.